تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۰۶۷
تعداد بازدید: ۲۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به عنوان یك شركت E&P (اكتشاف و تولید) از سوی وزارت نفت شناخته شد. با دستیابی به جایگاه یاد شده كه با پیگیری های مستمر مدیرعامل شركت صورت گرفت، این شركت فراساحلی می‌تواند در مشاركت مستقیم با شركت های مطرح بین المللی توسعه میادین نفت و گاز كشور را برعهده گیرد.
به گزارش مارین نیوز از تاسیسات دریایی، تعیین صلاحیت شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران به عنوان یك شركت E&P، بدنبال حجم قابل توجه كار كارشناسی بیش از 1000 نفر ساعت در بدنه این شركت صورت گرفته است. در حال حاضر مجوز فعالیت شركت تاسیسات دریایی به عنوان شركت ایرانی اكتشاف و تولید در ساختار قراردادهای نفتی طی نامه ای از سوی معاونت مهندسی،‌ پژوهش و توسعه وزارت نفت به مدیرعامل شركت اعلام شده است. مدیریت توسعه بازار به عنوان متولی اصلی با همكاری پروژه حفاری فاز 14 و برخی از واحدهای شركت مستندات و مدارك مورد نیاز ارزیابی IOEC را به عنوان شركت اكتشاف و تولید تهیه و تدوین كرده‌اند. 
مدیر توسعه بازار شركت، با تبریك دستیابی شركت به این جایگاه تصریح كرد: تجربه 25 ساله شركت تاسیسات دریایی در بخش نفت و گاز كشور كه با اجرای پروژه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی با پشتوانه توان فنی مهندسی، زیر ساخت های متنوع، دكل های مدرن حفاری، ناوگان شناورهای روز آمد، همراه بوده؛ موجب شد تا IOEC متقاضی فعالیت در حوزه اكتشاف و تولید گردد.
گفتنی است، سابقه امكان سنجی و ورود این شركت به حوزه  E&P به سال‌های قبل بازمی گردد. این مهم ایجاد دپارتمان بالادستی و حفاری را در داخل شركت در همان سالها همزمان با حضور پررنگ در مناقصات بالادستی، اخذ پروژه‌های حفاری و توسعه میدان ضروری ساخته بود.
می توان با نگاهی به تجارب IOEC كه منجر به تعیین صلاحیت آن در حوزه اكتشاف و تولید شده است، به قابلیت تامین سرمایه اشاره داشت كه تاسیسات دریایی در گذشته از تجربه آن برخوردار بوده است. همچنین داشتن سابقه فعالیت‌های بالادستی در میدان های گلشن، فردوس و فرزاد بی كه منجر به تهیه PRE MDP شده بود، از امتیازات تاسیسات دریایی به منظور دستیابی به جایگاه یك شركت اكتشاف و تولید به شمار می رود. حضور افراد متخصص در زمینه بالادستی همچون سید مهدی حسینی،‌ مرحوم مهندس اسپیاری و آقای مهندس اشكوری در این شركت تجارب مناسبی را برای تاسیسات دریایی در راستای حركت در مسیر شركت های اكتشاف و تولید برجای گذاشته است.
مهندس علی نعمت اللهی، همچنین انجام پروژه‌های حفاری، انعقاد ‌قرارداد توسعه میدان نفتی اروند،  امضای قرارداد حفاری 13 حلقه چاه دهلران، نفت شهر و پایدار غرب، همچنین قرارداد خدمات حفاری 30 حلقه چاه میدان نفتی رشادت، تامین 5 دكل خشكی، انعقاد قرارداد تعهد اجاری 4 دكل دریایی با شركت نفت و گاز پارس را به عنوان تجارب موثر IOEC در این زمینه عنوان كرد.
با توجه به اینكه یكی از پارامترهای مهم به منظور دستیابی به جایگاه شركت های اكتشاف و تولید، دارا بودن سابقه در بهره برداری و تولید است، دراین خصوص شركت تاسیسات دریایی بهره برداری از برخی از فازهای پارس جنوبی مانند فاز12 را در دستور كار دارد.شركت IOEC همچنین سابقه فعالیت های بالادستی را در حفاری دریایی فاز14 پارس جنوبی در كارنامه سوابق خود دارد و توانسته است، بهترین ركوردهای حفاری را در پارس جنوبی به خود اختصاص دهد.
وی، با اشاره به روند فعالیت‌های انجام شده در خصوص تهیه مستندات و تكمیل سه پرسشنامه اصلی ارزیابی (غربالگری،‌پیش ارزیابی، ارزیابی)، گفت: با توجه به اولویت و اهمیت دستیابی به جایگاه E&P از منظر اعتباری برای شركت  IOEC و همچنین از منظر ایجاد فرصت مذاكره و امضای قرارداد بالادستی توسعه میادین نفت و گاز در مشاركت با شركت های بین المللی؛ واحد توسعه بازار سریعا اقدام به تشكیل تیم پیگیری در داخل واحد با حضور نماینده پروژه حفاری فاز 14 نمود.
گفتنی است، سیاست گذاری نحوه و نوع تولید گزارشات و مدارك همچنین  تعیین قالب استاندارد جهت پاسخ دهی به سوالات پرسشنامه ها در پی جلسات كارشناسی متعدد؛ صورت گرفته است. پس از انجام بررسی های فنی و آنالیز دقیق تك تك سوالات این پرسشنامه ها نهایتا تشكیل كارگروه تدوین متشكل از متخصصین كلیه واحدهای فنی و تخصصی شركت (شامل نمایندگان واحدهای برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری، منابع انسانی ،‌PMO ، تضمین كیفیت، مهندسی، بازرگانی، امور مالی، فناوری اطلاعات، روابط عمومی، حقوقی و نیز تیم راه اندازی شركت نیلسان كیش، به سرپرستی و راهبری واحد توسعه) در دستور كار قرار گرفت.
انجام بیش از 100 جلسه حضوری به منظور شفاف سازی پرسشنامه ها، بیش از 1200 مدرك جمع آوری مطالعه و بررسی شده، دستیابی به 500 مستند در پاسخ به پرسش های ارایه شده و 100 مدرك و گزارش در حوزه E&P و نهایتا بیش از 1400 نفر ساعت فعالیت كارشناسی (1000 ساعت درون واحدی،‌ پیش بینی 400 ساعت بیرون واحدی) فعالیت های انجام شده در این بخش است.
حال با دستیابی به جایگاه اكتشاف و تولید، شركت تاسیسات دریایی می تواند توسعه میادین نفت و گاز را در قالب قرارداهای جدید به انجام رساند. همچنین IOEC می‌تواند در قالب شركت های زیر مجموعه خود همچنان اجرای پروژه‌های EPC را دنبال نماید. به مفهوم دیگر با توجه به اینكه كه IOEC در زیرمجموعه خود تحت عنوان یك هلدینگ شناخته شده دارای شركت‌های متعدد تخصصی است، لذا می‌تواند پس از نهایی شدن انتخاب یك شركت E&P ، فعالیت های بالادستی و پیمانكاری را در مجموعه های مستقل پیگیری نماید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: