تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۱۱۴
تعداد بازدید: ۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
رئیس سازمان محیط زیست گفت: اجرای برنامه پایش مشترک، همچنین تجمیع اطلاعات و داده‌های پایش از طریق ایجاد ساز و کار هماهنگی بین دستگاهی برای ارتقای محیط زیست سواحل و دریاهای کشور ضروری است.
به گزارش مارین نیوز از سازمان محیط زیست، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه بررسی وضعیت آلودگی سواحل که به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به اهمیت موضوع کلیدی سواحل، گفت: دریاها و سواحل ثروت طبیعی و ملی ما است و از این رو باید برای توقف روند آسیب زایی که به علت آلودگی های مختلف وجود دارد، هماهنگی و همکاری بین دستگاهی قوی تری شکل گیرد.
معصومه ابتکار افزود: آلودگی های مختلف ناشی از پساب و فاضلاب، پسماند، فعالیت های درون دریا همچون فعالیت های نفتی، آلودگی های شیمیایی، ذخل و تصرف های صورت گرفته به ویژه در سواحل، آسیب های بسیاری در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و اشتغال برای دریاها و سواحل به همراه داشته است.
وی به طرح نصب پرچم آبی در شناگاه های کشور اشاره کرد و گفت: طرح پرچم آبی هم باعث خواهد شد تا بدنه دولت با هماهنگی و برنامه ریزی بیشتر برای بهبود شرایط سواحل و دریاها اقدام کند و هم مردم و مسئولان محلی با حساسیت بیشتری موضوع را مورد پیگیری قرار دهند و چه بسا بتوانیم با اتخاذ راه حل های محلی در کنار برنامه ها و سیاست های کلان ملی، شرایط بهتری را برای سواحل و دریاها ایجاد کنیم.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست بارها بر اولویت طرح های فاضلاب به ویژه در شهرها و سواحل شمالی کشور تاکید کرده است و باز هم به دلیل اهمیت موضوع پیگیری این موضوع خواهیم بود و از راه حل های عاجل همچون راه حل های محلی نیز بهره خواهیم گرفت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ضروری است موضوع مدیریت سپتاژ و اسلاژ به صورت ویژه مورد پیگری قرار گیرد و از طریق طرح در دولت و اتخاذ مصوبه در این زمینه یا انعقاد تفاهم نامه بین دستگاهی برای مدیریت این حوزه اقدام شود.
این مقام مسئول با تاکید بر ضرورت تبادل اطلاعات در موضوع پایش سواحل و دریاها ، تصریح کرد: باید ساز و کاری برای تجمیع اطلاعات پایش تعریف شود. به طور مثال می توانیم این موضوع را بدون ایجاد ساختار جدید از طریق سامانه ای یکپارچه پیگیری کنیم.
ابتکار همچنین بر ضرورت انجام عملیات مشترک پایش شناگاه ها، سواحل و دریاها با استفاده از ظرفیت های مشترک بین دستگاهی به منظور اتخاذ تصمیم های یکپارچه و هماهنگ مدیریتی و برنامه ریزی برای اقدام در این زمینه تاکید کرد و افزود: یک نمونه خوب برای اقدام مشترک همین تفاهم نامه منعقد شده برای طرح پرچم گذاری شناگاه ها میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارتخانه های کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: هم افزایی و همکاری تمامی دستگاه های ذینفع برای سالم سازی محیط زیستی سواحل و دریاها ضروری است و این اقدام در سطح استانی نیز می تواند تبعات بسیار مثبتی را به همراه داشته باشد زیرا می توانیم با پیگیری برنامه ها از طریق کارگروه های برنامه ریزی یا آمایش استان ها و اجرایی کردن آن ها از طریق ظرفیت های مشترک دستگاه ها در استان ها برای دستیابی به هدف سالم سازی دریاها و سواحل گام برداریم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: مدیریت پسماند در سراسر کشور بسیار ضروری است اما این موضوع در نقاطی از سواحل و دریا که شاهد تخلیه مستقیم پسماند در ساحل و دریا هستیم در اولویت قرار دارد و باید اقدام و برنامه کوتاه مدتی برای رفع این چالش بسیار مهم در کنار اقدام های بلند مدتی همچون آموزش تفکیک زباله از مبداء یا بازیافت در نظر گرفته شود.
وی با تاکید بر این موضوع که مدیریت پسماند موضوعی اشتغال زا است و از طریق طرح های اقتصاد مقاومتی نیز می تواند مورد پیگیری قرار گیرد، تصریح کرد: حفاظت از سواحل و مدیریت پسماند و بازیافت دارای توجیه اقتصادی است و از این منظر نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: