تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۱۳۸
تعداد بازدید: ۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب های داخلی) گفت: با توجه به قطع آب رودخانه هیرمند، شدت وزش بادهای 120 روزه، گرمای هوا، تبخیر شدید آب و خشک شدن تالاب بین المللی هامون، تا این لحظه افزون بر 100 هزار بچه ماهی به صورت زنده از این دریاچه جمع آوری شد و عملیات جمع آوری بچه ماهی زنده از تالاب و انتقال به استخرهای پرورش ماهی همچنان ادامه دارد.
به گزارش مارین نیوز از سازمان شیلات، مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب های داخلی) با اعلام این خبر اظهار داشت: این بچه ماهی ها به صورت زنده و با استفاده از تانکرهای مجهز به کپسول اکسیژن پس از جمع آوری از تالاب بین المللی هامون به استخرهای پرورش ماهی در سطح منطقه سیستان منتقل می شوند. 
سیستانی افزود در صورت این که پس از صید ماهی ها مشخص شد ماهی ها از نظر وزنی قابلیت عرضه در بازار را دارد به بازارهای منطقه سیستان شامل شهرستان های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز به صورت تازه عرضه می شود.


وی گفت: متاسفانه با خشک شدن بخش هایی از تالاب بین المللی هامون بر اثر قطع آب رودخانه هیرمند که همه ساله به دلیل خشکسالی های متمادی اجتناب ناپذیراست  به تدریج شاهد مرگ و میر ماهی در این تالاب هستیم که ترجیح و اولویت در جمع آوری زنده ماهیان در آن مناطق است اما در برخی نقاط تالاب بین المللی هامون که دسترسی صیادان برای جمع آوری بچه ماهی ها به صورت زنده وجود ندارد به صورت خشک شده جمع آوری و به کارخانه های پودر ماهی ارسال می شود.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آبهای داخلی) ادامه داد: صیادان سیستان از طریق جمع آوری این ماهیان از درون تالاب بین المللی هامون و رودخانه های این منطقه و ارسال آنها به کارخانه های پودر ماهی، میلیاردها ریال از این فعالیت درآمد کسب می کنند.
وی بیان کرد: جلسات متعددی امسال با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، نمایندگان شرکت سهامی آب منطقه ای استان، تعاونی های صیادی، تشکل های مردم نهاد زیست محیطی منطقه سیستان برای  ساماندهی صیادان در راستای تحقق اهداف فوق برگزار شده و ده ها گروه صیادی نیز به این منظور ساماندهی شدند.
سیستانی گفت: امسال با برنامه ریزی های خوب انجام شده و همراهی و همت والای صیادان و تشکل های مردم نهاد زیست محیطی، کمترین تلفات را تا این زمان در دریاچه هامون شاهد بوده ایم. 
وی اظهار داشت: در حال حاضر این آمادگی در ادارات شیلات شهرستان ها و ادارات محیط زیست منطقه سیستان وجود دارد که در صورت مشاهده خشک شدن هر منطقه و احتمال وقوع تلفات ماهی، بلافاصله گروه های ساماندهی شده صیادان به محل اعزام و نسبت به نجات ماهی ها اقدام کنند. 


لازم به ذکر است، تالاب هامون از سه بخش به نام های هامون پوزک در شمال شرقی، هامون صابُری در شمال و هامون هیرمند در غرب سیستان تشکیل شده است. بخش وسیعی از هامون پوزک و قسمت عمده هامون صابری در خاک افغانستان و بقیه هامون ها در خاک ایران قرار دارد. گفتنی است که آب این رودخانه از 19 سال پیش به دلیل خشکسالی های متوالی رو به خشکی نهاده و در فصل بهار با ریزش باران در مناطق میانی و سرازیر شدن آب های سطحی مقادیری آب وارد تالاب می شود و با آبگیری بخش هایی از تالاب در زمان جاری شدن سیلاب و مدیریت مناسب توزیع آب در تالاب، شاهد رونق نسبی صید و صیادی در تالاب در زمان آبگیری در سال های اخیر هستیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: