تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۳۲۵
تعداد بازدید: ۹۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
تیمی از متخصصان منطقه عملیاتی خارگ در كمتر از 10 روز موفق شدند سیستم كنترل سكوی نفتی فروزان را بر مبنای سیستم DCS كنترل امرسون، طراحی، برنامه‌نویسی، نصب و راه‌اندازی کرده و یكی از بزرگترین مشكلات سكوی فروزان را برطرف کنند.
 به گزارش مارین نیوز، جمعی از كارشناسان جوان و نخبه در واحد سیستم‌های كنترل و ابزار دقیق تعمیرات مجتمع كارخانجات درود 3 منطقه عملیاتی خارگ در همکاری تنگاتنگ با کارکنان سکوی نفتی فروزان موفق شدند سیستم پیشرفته كنترل دلتاوی كه از به‌روزترین و قابل اطمینان‌ترین سیستم‌های حال حاضر جهان در صنایع حساس از جمله صنایع نفت و گاز است را در كوتاه‌ترین زمان ممكن و در كمتر از 10 روز بدون ایجاد كوچكترین خلل و توقف در عملیات تولید سكوی نفتی فروزان، جایگزین سیستم موقت این سكو كه از نوع PLC و فاقد كارآیی لازم بود، نمایند.
این پروژه مهم و كم‌نظیر كه از روز 19 مرداد‌ماه آغاز شده بود با كار مستمر برای پیاده‌سازی پانل كنترل، سیستم مانیتورینگ، بستر ارتباطی بین Engineering وWork Station، پس از 4 مرحله FAT (تست در محل مونتاژ قطعات در مجتمع درود 3)، انتقال به سكوی فروزان، آماده‌سازی و نصب، انتقال از سیستم قدیم به سیستم جدید و در نهایت فرایندSAT  (تست نهایی در محل تاسیسات نفتی فروزان) روز جمعه 27 مردادماه با موفقیت به پایان رسیده و راه‌اندازی شد.
گزارش شرکت نفت فلات قاره ایران می‌افزاید: در پروژه بازسازی فروزان برای جابجایی موقت اتاق كنترل این سکو از تعدادی PLC برای سیستم كنترل سكویFZ استفاده شده و ساختار آن برای شرایط كاركرد كوتاهمدت در نظر گرفته شده بود. با طولانی شدن زمان جابجایی اشكالاتی در سیستم بوجود آمد كه نگرانی فزاینده‌ای برای تولید از سكو را به دنبال داشت. دسترسی به كدهای برنامه میسر نبود و PLC جایگزین نیز به دلیل متفاوت بودن برنامه غیرقابل استفاده بود، ولی کارشناسان پرتلاش منطقه عملیاتی خارگ و سكوی فروزان با عزمی راسخ و همدلی توانستند بر همه این مشكلات چیره شوند.
گفتنی است، توسعه تا30 هزار ادوات ابزار دقیق و Redundancy (عملكرد موازی) از قابلیت‌های این سیستم است. از دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به كوتاه شدن زمان تعمیر و نگهداری سیستم اشاره كرد كه این موضوع از وقفه در امر تولید جلوگیری می‌كند و به عبارت دیگر پایداری تولید و ایمنی تاسیسات را به همراه خواهد داشت. یكی دیگر از مزایای این سیستم این است كه در صورت تامین امنیت زیرساخت، كنترل كارخانه و بهره‌برداری از راه دور را امكان‌پذیر خواهد كرد.
گفتنی است، میدان نفتی فروزان در 100 كیلومتری جنوب غربی جزیره خارگ قرار دارد و با میدان نفتی مرجان عربستان سعودی مشترك است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: