تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۳۲۹
تعداد بازدید: ۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
دولت مصمم است لایروبی رودخانه اروند تا پایان امسال به پایان برسد اما بخشی که باید با مشارکت طرف عراقی در نیمه آبراه انجام شود، مشمول راه اندازی دفتر سی بی سی CBC و مستلزم زمان است که توسط وزارت خارجه در حال پیگیری و رایزنی است.
به گزارش مارین نیوز، فرماندار ویژه خرمشهر با حضور در استودیوی گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای آبادان گفت: بخشی از لایروبی رودخانه اروند در بخش سواحل که بر عهده ایران است با اعتباری بالغ بر 80 میلیارد تومان در حال اجراست و تا پایان امسال به پایان می رسد اما بخشی که باید با مشارکت طرف عراقی در نیمه آبراه انجام شود، مشمول راه اندازی دفتر سی بی سی CBC و مستلزم زمان است که توسط وزارت امور خارجه در حال پیگیری و رایزنی است.
ولی الله حیاتی خاطرنشان کرد: اجرای لایروبی کامل اروند تا عمق 9 متر قطعا به پهلوگیری کشتیهای غول پیکر و تناژ بالا و سرمایه گذاری شرکتهای بزرگ خدماتی و اشتغال پایدار منجر خواهد شد.
مدیرکل  بندر و دریا نوردی خرمشهر نیز پیشتر عدم همکاری عراق درعملیات خارج سازی مغروقه‌ها را عامل اصلی ناتمام ماندن این پروژه اعلام و گفته است: ما تاجایی که توانسته‌ایم سعی کردیم با شناسایی مغروقه‌ها و نصب علائم کمک ناوبری تردد ایمن شناورها را فراهم نماییم، با این حال برای انجام عملیات شناورسازی مغروقه های مشترک حتما باید از طریق دفتر مشترک دو کشور cbc و موافقت طرف عراقی کار انجام شود. 
به گفته عادل دریس، عملیات لایروبی اروند با هدف بازگشت بندر به عمق سابق حتما باید از طریق دفتر هماهنگی مشترک بین دو کشور ایران و عراق صورت بگیرد.
لازم به ذکر است 18 فروند مغروقه دیگر در میانه آبراه و ساحل سمت عراق وجود دارد که خارج‌سازی آنها نیز همانند لایروبی مورد نیاز اروند،‌مستلزم همکاری طرف عراقی در راه‌اندازی دفتر CBC و اقدام مشتکر دو کشور مطابق با مفاد معاهده الجزایر می‌باشد که متاسفانه علیرغم مکاتبات متعدد و پیگیری‌ های سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت امور خارجه،‌ تاکنون همکاری لازم از سوی طرف عراقی صورت نپذیرفته است. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: