تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۴۲۱
تعداد بازدید: ۱۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
رئیس سازمان شیلات ایران در دیدار با فعالان بخش شیلات استان گلستان گفت: ایران با ذخیره سازی سالانه 450 میلیون انواع بچه ماهی و میگو و نیز پرورش 160 هزار تن ماهی سردآبی قزل آلا رتبه اول دنیا را دارد.
به گزارش مارین نیوز، معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته، 412 میلیون دلار انواع آبزیان از ایران به کشورهای مختلف صادر شد، اظهار داشت: توسعه مرکز پرورش میگو از 4 هزار هکتار به 10 هزار هکتار در شهرستان گمیشان (در شمال غرب گلستان) از اقدامات دولت برای حمایت از بخش شیلات است. 
دکتر حسن صالحی گفت: کاهش سن پرورش خاویار به عنوان محصولی گران قیمت و دارای مشتری های جهانی از برنامه های سازمان شیلات ایران است.  
رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه افزود: با انجام پژوهش های فراوان، 2 گونه جدید ماهی خاویاری به نامه های "سیبری" و "استرلیاد" که در زمان کمتری به خاویاردهی می رسد به پرورش دهندگان معرفی شده است. 
حسن صالحی همچنین به جایگاه پرورش ماهیان خاویاری در سطح کشور اشاره کرد و افزود: گلستان ظرفیت و بسترهای لازم جهت اجرای صنعت عظیم پرورش ماهیان خاویاری را داراست و این زیبنده استان نیست که برای تامین چند هکتار زمین در مجاورت سواحل طرح های بزرگ این چنینی بر زمین بماند.
او گفت: گلستان 4 هزار دانش آموخته در بخش شیلات دارد و با توجه به دریا، ساحل و آب بندان در این استان، باید تلاش کنیم تا زنجیره های صنعت میگو در گلستان تکمیل و همه نیروهای فارغ التحصیل در این حوزه از خدمات و مزایای آن بهره مند گردند.
صالحی گفت: صادرات پارسال میگوی تولیدی استان حدود ۵ میلیون دلار ارزآوری داشت.
وی ادامه داد: قرار است در پایان برنامه ششم توسعه، رشد اقتصادی کشور به 8 درصد برسد.
حسن صالحی افزود: توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس از مصوبات قرارگاه اقتصاد مقاومتی کشور است که اجرای این طرح از برنامه های سازمان شیلات برای توسعه هر چه بیشتر این بخش در گلستان است.

گفتنی است، سایت پرورش میگو گمیشان واقع در شمال غرب گلستان، تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور است که تولید انبوه گونه وانامی را انجام می دهد. 
در سال 95 حدود 1120 تن میگو از 25 مزرعه پرورشی در شهرستان گمیشان برداشت شد که نسبت به راندمان تولید سال قبل از آن افزایش 57 درصدی داشت.
80 درصد میگوی تولید شده در گلستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای شرقی و اروپا از جمله امارات، چین، ویتنام و اسپانیا صادر می شود و 20 درصد باقیمانده به مصرف داخلی در کشور و استان می رسد. 
در حوزه عمل آوری و بسته بندی میگوی گلستان 5 مرکز فعال بوده و یک مرکز نیز در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.
طرح توسعه مرکز پرورش میگو در شهرستان گمیشان واقع در شمال غرب گلستان از ٤هزار هکتار به ١٠هزار هکتار مد نظر مسئولان شیلات استان است. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: