تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۴۶۷
تعداد بازدید: ۱۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
در پنجمین جلسه سیاست‌گذاری سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت اعلام شد، تاکنون بیش از 1100 طرح و ایده برتر در بخش‌های مختلف جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت دریافت شده است.
به گزارش مارین نیوز، در جلسه ای که با حضور محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی و متولیان امور مربوط به حوزه دریا که در برگزاری سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت  همکاری دارند،  پنجمین جلسه سیاست‌گذاری سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت، برگزار شد.
در این نشست دبیران بخشهای مختلف جشنواره (صنعتی،دانشجویی و دانش آموزی) با مروری بر برگزاری این دوره از مسابقات به ارائه گزارش عملکرد اقدامات و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده پرداختند. همچنین مشخص شد تاکنون بیش از 1100 طرح و ایده در سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت پذیرفته‌شده است.

 
اهمیت برگزاری جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت در جامعه مشهود است
بهنام رضایی دبیر سومین جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت"، برنامه‌ریزی و آشنا ساختن اقشار علمی کشور همچون دانش جویان و دانش آموزان با دریا را یکی از اثرگذارترین اقدامات خواند و گفت: آشنا سازی اقشار جامعه می‌تواند زمینه‌ساز تأمین نیروی انسانی خلاق و کارآمد برای آینده این صنعت مهم باشد. بدین منظور بعد از دو دوره موفقیت‌آمیز جشنواره دریا مسیر پیشرفت، طرح اولیه برگزاری سومین دوره جشنواره باهدف ترویج مباحث مرتبط با دریا تنظیم شد. 
رضایی ادامه داد: این جشنواره در بخش‌های طرح و دستاوردهای فناورانه دریایی، فیلم کوتاه و عکس دانشجویی دریا، مسابقات شناورهای هوشمند، مسابقات ربات‌های زیردریاییROV، ایده بازار دریایی و جشنواره دانش‌آموزی دریا برگزار می‌شود. 
وی همچنین توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از طرح‌ها و دستاوردهای فناورانه دریایی را از دیگر سیاست‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواند و گفت: لزوم برگزاری جشنواره‌ای برای تجمیع این طرح‌ها و دست آوردهای فناورانه خود در این جشنواره زمینه توسعه این صنعت را بهبود می‌بخشد.

مشارکت مستقیم وزارت آموزش و پرورش در ترویج دریا
نظری دبیر بخش دانش‌آموزی سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت، در جلسه سیاست‌گذاری سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت این‌گونه سخنان خود را آغاز کرد: از اردیبهشت‌ماه امسال با ارسال بخش‌نامه به استان‌های  کشور کار خود را آغاز کردیم و در اوایل تیرماه در دبیرخانه دانش‌آموزی امیرکبیر منطقه سه تهران، به‌صورت جدی کار پیش‌گرفته شد. 
وی گفت: بزرگ‌ترین و عمده‌ترین بخش‌های جشنواره با توجه به گستردگی و تعدد رشته‌ها در سومین جشنواره ملی دانش‌آموزی دریا، بخش دانش‌آموزی است. 
نظری با اشاره به طرح‌های دریافت شده در بخش‌های مختلف مسابقه بیان کرد: تاکنون که بنده در خدمت شما هستم، در  بحث ابداعات و اختراعات  24 اثر، مقالات علمی و پژوهشی 270 اثر، وبلاگ 70اثر، عکاسی 501 شات، نقاشی 510، فیلم کوتاه 6و مسابقات خانوادگی آشنایی با دریا 700 اثر و درنهایت  کاریکاتور 85 اثر دریافت شده است. 
وی بابیان اینکه در بخش شناورهای کنترل از راه  دور تعداد گروه‌ها به 30 تیم تاکنون افزایش‌یافته است گفت: در بخش ربات‌های زیردریایی طبق آخرین گزارش 20 تیم شرکت کرده‌اند. 
دبیر بخش دانش‌آموزی سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت با اشاره به افزایش تعداد طرح‌های دریافتی در بخش غیرمتمرکز" بیان کرد: در این بخش که شامل طرح‌های مربوط به شناورهای زیرسطحی و رو سطحی و جکت های نفتی می‌شود و برای نخستین بار در حاشیه برپایی جشنواره دریا مسیر پیشرفت اقدام به برگزاری آن کرده‌‌ایم، 35 شرکت‌کننده را داشته باشیم و همچنان با دریافت بیشتر طرح‌ها نیز مواجه هستیم.


فیلم کوتاه و عکس دانشجویی دریا 
بر اساس گزارش دبیرخانه، آثار از طریق فراخوان به دانشگاه‌های دریایی و غیر دریایی سراسر کشور و با همکاری دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان، دریافت خواهند شد. 
بخش‌های رقابتی شامل فیلم‌های 90 ثانیه‌ای، آیتم‌های تبلیغاتی د حوزه تولید و اقتصاد دانش‌بنیان، عکس دریایی است. 
همچنین مدت‌زمان فیلم‌های کوتاه 90 ثانیه و محورهای آن دربرگیرنده زندگی مردم و دریا دانشگاه و دریا، صنعت و دریا همچنین گردشگری و دریا است.

مسابقات دانشجویی ربات‌های زیردریایی Rov
حاتم قاسم‌زاده دبیر بخش مسابقات ربات‌های زیردریایی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه ماهیت این بخش از مسابقات در سطح کشور نو و جدید است گفت: خاصیت تازگی مسابقات دانشجویی ربات‌های زیردریایی همت بیشتری را به‌منظور آشنایی و تشویق دانشگاه‌ها و مراکز دانشگاهی برای ورد به این حوزه خواهان است.
دبیر بخش مسابقات دانشجویی ربات‌های زیردریایی گفت: در حال حاضر تقریباً 14 تیم از دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور به این مرحله ورود پیدا کردند و از طرفی دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه امیرکبیر، تهران و دانشگاه آزاد تهران جنوب، نجف‌آباد و همچنین دانشگاه قزوین برای نخستین بار است که در این دوره از مسابقات اعلام آمادگی کردند. 
وی با اشاره به استقبال شرکت‌های فعال در بخش صنعت به‌منظور شرکت در مسابقات دانشجویی ربات‌های زیردریایی بیان کرد: هم‌چنین شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال در مرکز رشد نیز به‌منظور شرکت در این بخش از مسابقات اعلام آمادگی کردند که ما نیز از آن‌ها به‌منظور کمک به نحوه برگزاری مسابقات مشاوره علمی و فنی تا جای ممکن ارائه دادیم. 
این فعال سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت گفت: در بحث داوری تیم‌های شرکت‌کننده در زمینهٔ طراحی، ساخت و حرکت ربات انجام خواهد شد. همچنین قابلیت‌های ربات در تصویربرداری و شناسایی در زیرآب و امکان جابجایی اجسام از موارد مورد آزمون خواهد بود. 
قاسم‌زاده از تشکیل کارگاه‌های آموزشی در حاشیه برپایی سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت خبر داد و گفت: در این بخش کارگاهی با عنوان کارگاه آشنایی با ربات‌های زیردریایی ROV برگزار خواهد شد که در این کارگاه به معرفی این سیستم خواهیم پرداخت همچنین دموی ربات‌های حاضر در مسابقات را به‌منظور آشنایی بازدیدکنندگان دانشجویان و دانش آموزان این جشنواره خواهیم داشت. 
وی همچنین اضافه کرد: مسابقات ربات‌های زیردریایی "rov" از طریق فراخوان به دانشگاه‌ها با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به‌منظور تشکیل و هدایت تیم‌های دانشجویی و ارائه کمک‌های فنی و اطلاعاتی همزمان با مراسم پایانی جشنواره برگزار خواهد شد.


نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی کشور 
حمیدرضا قاسمی زاده عضو هیات مدیره و دبیر انجمن سازندگان شناور،تجهیزات و سازه های دریایی ایران که به عنوان دبیر نمایشگاه دستاوردهای فناورانه دریایی کشور در جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت فعالیت دارد در تشریح فعالیت انجمن گفت : این انجمن بنابه رسالت صنفی خود پیگیر مطالبات صنفی اعضاء خود است تا بتوان با خرد جمعی بتوان گامهای تاثیرگذاری در جهت توسعه صنایع دریایی برداشت. 
وی در ادمه بابیان اهمیت موضوع نمایشگاه در سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت بیان کرد:  این نمایشگاه با حضور ارگان‌های دریایی، شرکت‌های دانش‌بنیان، بنیادهای نخبگان استان‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دریایی برگزار خواهد شد تا دست آوردهای فناورانه خود را در معرض بازدید عموم قرار دهند.

ایده بازار دریایی 
ناخدا دوم دکتر مجيد يوسفی دبیر مسابقات ایده بازار دریایی نیز در این نشست گفت : مسابقه ایده بازار دریایی در راستای شناسایی افراد دارای ایده‌های خلاقانه و نوآورانه در حوزه دریایی و تلاش جهت حمایت از تجاری‌سازی ایده‌های برگزیده در دو بخش دانش جویی و دانش‌آموزی برگزار می‌شود. 
يوسفی ادامه داد : در این بخش علاوه بر تقدیر از 10 ایده 5 برتر دانش جویی و دانش‌آموزی جوایز نفیسی به 3 ایده برتر اهداء می‌شود. 
وی با بیان اینکه دبیرخانه این مسابقات در مرکز رشد واحدهای فناوری وابسته به دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) و پارک علم و فناوری مازندران برقرار است. افزود: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی از ایده‌هایی که مدل، ماکت یا نمونه اولیه دارند حمایت می‌کند. 
دبیر مسابقات ایده بازار دریایی گفت: تاکنون بیش از 300 ایده در دو بخش دانشجویی و دانش آموزی به دبیرخانه این بخش ارسال شده است.


تقدیر از طرح و دستاوردهای فناورانه دریایی کشور در جشنواره 
ولی محمد خسروی دبیر بخش طرح‌ها دستاوردهای فناورانه دریایی در سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت در بخش دیگر این نشست گفت: بخش طرح‌ها و دست آوردهای فناورانه دریایی کشور همانند دو دوره پیشین در 3 حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، نهادها و ارگانها دریایی و همچنین دانشگاه‌ها و مراکز علمی برگزار خواهد شد. 
وی اضافه کرد: تاکنون 14 طرح به‌صورت ارائه کاغذی و 13 طرح به‌صورت فیزیکی به دبیرخانه ارسال‌شده است، که از این تعداد طرح‌ها پنج طرح متعلق به شرکت‌های دانش‌بنیان و حدوداً هفت طرح متعلق به مؤسسات دریایی است.

سخنرانی علمی و کارگاه‌های آموزشی 
به‌منظور آشنایی بیشتر افراد با مفاهیم و مهارت‌های حوزه دریا ایجاد فضایی پویا همزمان با جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت، سخنران علمی و کارگاه‌های آموزشی در سه حوزه صنعتی، دانشجویی و دانش‌آموزی برگزار خواهد شد. 
اسماعیل مسعودی از موسسه رده بندی ایرانیان، با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه برپایی سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت گفت: در بخش کارگاه‌ها آموزشی مطابق با برنامه سال گذشته و نیازات و خواسته‌های جامعه دریایی 16 دوره  برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است و در نظر داریم 7 کارگاه آموزشی پیش‌نویس اولیه برای کارگاه‌ها ارائه‌شده است. 
وی افزود: 16 دوره آموزشی و سمینار علمی پیش‌بینی‌شده است که چهار دوره آموزشی دانش‌آموزی  و 12 سمینار به‌صورت صنعتی و دانش جویی برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است سومین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت با مشارکت ارگانها و نهادهای دریایی 9 الی 11 آبان ماه سال جاری در تهران،باغ موزه دفاع مقدس برگزار است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: