تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۴۷۰
تعداد بازدید: ۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
حفاری شمال این روزها وهفته‌ها بر موج خبر سوار است. از طرفی بنا به قاعده ژن خوب کسی آنجا پست می‌‌گیرد که مشخص نیست چه سابقه و توان فنی مدیریتی دارد، از طرفی خبر می‌‌آید که ۷۰۰ نیروی این شرکت تعدیل می‌‌شوند.
به گزارش مارین نیوز، سایت نفت خبر در گزارشی نوشت: بنا به اطلاعاتی که نفت خبر کسب کرده است اینها در حالی رقم می‌خورد که مدیران این شرکت حقوق‌های عجیب غریب در فیش‌های‌شان ماه به ماه ثبت میشود اما در بدنه اتفاق‌های ناخوشایندی رخ میدهد. سیاسی کاری و نزدیکی به جشن ساز انتخاب‌های غلط مدیرعامل این شرکت طوری رقم میخورد که او هر روز دورتر از حلقه اصلی تاثیرگذاران نفت میشود و به حاشیه رانده میشود. 
شرکت حفاری شمال یک شرکت بورسی است و بسادگی می‌توان حداقل عملکرد مالی آن را کنکاش کرد. اگر به گزارش‌های مالی این شرکت مراجعه کنیم؛ مشخص است که این شرکت از سال ۹۲ به این سو در سرازیری و روزهای بد بوده است. میزان سود شرکت حفاری شمال و سود تقسیم شده بین سهامداران از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۵ در نمودار مشخص است.
رنگ آبی تیره، میزان سود شرکت به ازای هر سهم را نشان می‌‌دهد و رنگ آبی روشن، سود تقسیم شده بین سهامداران را نشان می‌‌دهد. کلمه EPS مخفف عبارت earning per share است که به معنی درآمد هر سهم است.


EPS یک شرکت برابر است با میزان سودی که در آن شرکت به ازای هر یک عدد سهم شرکت بدست می‌‌آید. کلمه DPS مخفف عبارت dividend per share است. DPS آن قسمتی از EPS است که بین سهامداران تقسیم می‌‌شود.
سود شرکت تا سال ۹۲ روند صعودی داشت اما از سال ۹۳، این روند نزولی شد. میزان سود تقسیم شده بین سهامداران، در سال ۹۱ و ۹۲، نسبت به میزان سود شرکت، بسیار کمتر از سال‌های ۸۹ و ۹۰ بود که تقریبا تمام سود شرکت بین سهامداران تقسیم می‌‌شد.
اگر به عملکرد عملیاتی حفاری شمال مراجعه کنیم می‌بینیم تمامی دکل‌های این شرکت مشغول فعالیت هستند و علاوه بر آن دو دکل اجاره‌ای هم برای این شرکت کار می‌کنند که تامین بخشی از نیروهای آنها از طریق شرکت است و تامین دو دکل سینا ۱ و یک دکل شرکت ای شیپ را هم برعهده دارند. یعنی در حال حاضر علاوه بر دکل‌های شرکت و داشتن یک پروژه حفاری تامین نیروی حداقل دو دکل را بر عهده دارند.
اما سوال اینجاست که چه شده است که حفاری شمال باز هم تعدیل نیرو دارد؟ خیلی ساده است در یک مقطع زمانی نیروهای زیادی استخدام شده اند. چارت مصوب شرکت حفاری شمال ۱۸۰۰ نفر بوده و در یک مقطعی شرکت ۳۴۰۰ نفر نیرو داشته است. (دوران مدیریت هدایت الله خادمی) حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر کارمند در دفاتر تهران کار می‌کنند.
شرکت‌های مشابه خصوصی و دولتی دیگر هم وجود دارند که به‌راحتی می‌تواند مورد مقایسه قرار گیرد. در سایت اهواز که بیشتر کارهای فنی و عملیاتی انجام می‌شود از ۴۵ نفر کارمند اداری که به اندازه نفرات عملیاتی و اجرایی سایت بودند ۳۶ نفر خانم هستند.
شرکت بار مالی زیادی متحمل شد تا شاید با افزایش کار بتواند این نیروها را بکار گیرد ولی واقعیت این است که در دوران خادمی نیرو زیاد استخدام شده است. نقل معروفی در شرکت است که آقای خادمی به هیچ کس نه نمی‌گفته و هرکس نفری پیشنهاد می‌داده استخدام می‌شده است تاجایی که روابط عمومی شرکت به تنهایی بیش از ۳۵ نفر پرسنل داشته است یا به شکلی عجیب در حفاری شمال ۱۹ نفر با مدرک معماری استخدام شده بودند.
جالب است که زمانی که اقای خادمی مصاحبه معروف خود را در زمان مدیرعاملی حفاری شمال علیه دولت را انجام داد؛ دو روز قبل از آن هیات مدیره از مدیرعامل درخواست کرده بود با تنها کارفرمای شرکت یعنی شرکت نفت تعامل کند.این روزها هم نوع دیگری از سیاسی‌کاری بر این شرکت حاکم شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: