تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۵۸۶
تعداد بازدید: ۱۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به شهرهای آبادان و خرمشهر سفر کرده و از شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران بازدید و در جریان مشکلات این شرکت قرار گرفتند.
به گزارش مارین نیوز، اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی (سه شنبه، 2 آبان ماه) به شهرهای آبادان و خرمشهر سفر کرده و از شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران بازدید کردند.

ایجاد برخی الزامات برای وزارت نفت جهت حمایت از شرکت ساخت تأسیسات دریایی ایران
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در نشست هم‌اندیشی بررسی مشکلات شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات دریایی ایران گفت: روزهای سه‌شنبه در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بازدید از پروژه‌ها اختصاص یافته تا مشکلات پیش روی پروژه‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز رفع شود.
فریدون حسنوند با بیان اینکه "نمی‌شود و نمی‌توان"، کار و حرف انسان‌های ضعیف و ناتوان است، افزود: هر شخصی که بر مسند مدیریت است نباید از نمی‌شود حرفی بزند.
حسنوند با اشاره به مشکلات شرکت مهندسی و ساخت تجهیزات دریایی ایران ادامه داد: کمیسیون انرژی گزارش و راهکارهای مورد نظر درباره مجموعه شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران در خرمشهر را تنظیم و تدوین می‌کند و نظرات نمایندگان، مرکز پژوهش‌ها، فرماندار خرمشهر و شرکت ساخت تأسیسات دریایی در این زمینه اخذ می‌شود تا شرایط این شرکت رو به بهبود حرکت کند.
وی با اشاره به اینکه مجلس در ماه‌های آینده بودجه سال 97 را بررسی و تصویب می‌کند، یادآور شد: می‌توان از فرصت بودجه سال 97 استفاده کرد و برخی الزامات را برای وزارت نفت و شرکت ملی نفت برای رفع مشکلات و کمک به این شرکت در قالب بودجه گنجاند البته پیش از بودجه سال 97 نیز می توان در حوزه تقنین الحاقاتی به قوانین گذشته برای کمک به این شرکت انجام داد.
نماینده مردم اندیشمک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راهکارهایی همانند صندوق توسعه ملی و منابع مالی دیگر برای تأمین منابع مالی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران یارد خرمشهر وجود دارد، افزود: 13 درصد بودجه کشور در استان‌ها و 82 درصد در وزارتخانه‌ها اختصاص دارد که باید از بودجه وزارتخانه‌ها در این بخش استفاده کردو شرکت یک کمیته راهکار تأمین منابع مالی تعریف کند تا بتوان بخشی از مشکلات مالی را با این اقدامات رفع کرد.
حسنوند با بیان اینکه مشارکت شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران یارد خرمشهر با کشورهای خارجی باید جدی گرفته شود، ادامه داد: برخی کشورها برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند که این شرکت باید از این فضا استفاده کند و در این راستا باید آمادگی داشته باشد تا بخشی از سهام شرکت را واگذار کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه وظیفه ذاتی کمیسیون انرژی این بوده که شرکت‌های داخلی را دعوت کند و آنها را به هکاری با شرکت تأسیسات نفتی ملزم کند تا به صورت چند ماه یک بار بر فعالیت آنها نظارت کند، اظهار داشت: تنوع تولید راه خوبی است که می‌تواند شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران یارد خرمشهر را از رکود خارج کند.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در کیمسیون متبوعش همچنین کمیسیون برنامه، بودجه و تلفیق بودجه تلاش‌هایی برای کمک به این شرکت صورت می‌گیرد، تصریح کرد: روسای کمیسیون بودجه و انرژی مجلس عضو هیأت عالی نظارت بر منابع هیدروکربوری هستند که می‌توان با استفاده از این ظرفیت‌ها بخشی از مشکلات این شرکت را رفع کرد و آبادان و خرمشهر را که زمانی عروس خاورمیانه در کنار بیروت بودند به دوران اوج بازگرداند.

بیکاری در خرمشهر به معضلی جدی و نگران کننده تبدیل شده است
همچنین نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فاجعه شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران یارد خرمشهر به وزیر نفت توضیح داده شده است، افزود: زنگنه اظهار داشت که در فاز 11 پارس جنوبی به این شرکت کمک می‌شود اما متأسفانه این اقدام میسر نشد.
عبدالله سامری با اشاره به اینکه ظرفیت شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران یارد خرمشهر فراوان است، افزود: شاید اگر این تأسیسات در مکان دیگری ساخته می‌شد بهتر از آن استفاده می‌شد.
سامری با بیان اینکه پروژه فروزان با اینکه وارد خرمشهر شده اما در حالت نیمه تعطیل قرار دارد، ادامه داد: مذاکراتی با شرکت فلات قاره در این زمینه صورت گرفته اما این شرکت نیز به دلیل مشکلات مالی نتوانسته مطالبات شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران یارد خرمشهر پرداخت کند.
وی با تأکید بر اینکه باید به فکر شرکت تأسیسات دریایی بود، یادآور شد: خرمشهر متعلق به تمام ایرانیان است و در حال حاضر با تعطیلی این ظرفیت تعداد زیادی از جوانان خرمشهر بیکار شده‌اند که این موضوع می‌تواند مشکلات اجتماعی را ایجاد کند.
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نزدیکی به ایام اربعین حسینی تصریح کرد: در این ایام رفت و آمد وزرا به خرمشهر بیشتر می شود و بازدیدهای مختلفی از مناطق گوناگون دارند و نامه‌های زیادی را امضا می‌کنند اما در نهایت پس از بازگشت کاری برای خرمشهر انجام نمی‌دهند که امیدوارم خروجی بازدیدهای امروز نشستی با وزیر نفت باشد تا فرصت خوبی برای مردم خرمشهر پدید آید.

لزوم جوینت شدن شرکت تاسیسات دریایی با یکی دیگر از شرکت های مطرح خارجی
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در تشریح جزئیات بازدید اعضای کمیسیون انرژی از این شرکت گفت: مدیرعامل و کارشناس های این شرکت توضیحاتی درباره فعالیت های شرکت تاسیسات دریایی ارائه دادند که نشان می دهد بخشی از زیرساخت ها برای انجام کارهای بزرگ آماده شده است اما کفایت نمی کند.
اسدالله قره خانی با اشاره به چند عامل که در توسعه شرکت تاسیسات دریایی موثر است، افزود: در مسئله نخست مهندسان، تکنسین ها و نیروی انسانی متبحر در این شرکت وجود دارد که می تواند عاملی برای رشد و توسعه فعالیت های این شرکت باشد، از سوی دیگر با توجه به قراردادهای جدیدی که در میادین مشترک منعقد می شود، شرکت مهندسی و تاسیسات دریایی خرمشهر می تواند بخش زیادی از خدمات موردنیاز این شرکت ها را در سرمایه گذاری در کف دریا و ساخت سکوهای دریایی مستقر در میادین مشترک ارائه دهد.
قره خانی با بیان اینکه این شرکت به چند دلیل رونق نداشته و شاهد کاهش نیروی انسانی است، ادامه داد: این شرکت از سرمایه مالی لازم برخوردار نیست چرا که در مناقصات و انجام کارهای بزرگ منابع مالی فراوانی نیاز است که در حال حاضر این شرکت از این منظر ضعیف بوده، البته این شرکت بخشی از مطالبات خود را در ساخت تاسیسات برای میادین نفتی دریافت نکرده که این موضوع سبب ضعف این شرکت در مناقصات شده است.
وی یادآور شد: شرکت تاسیسات دریایی در بسیاری از مناقصات با شرکت های خارجی برابر است اما از آنجا که شرکت های خارجی منابع ارزان قیمت و تکنولوژی پیشرفته دارند شرکت تاسیسات دریایی در میدان رقابت نمی تواند با این شرکت های خارجی رقابت کند و مناقصات را برنده شود که این دومین مشکل در کاهش فعالیت های این شرکت است.
نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد و توسعه این شرکت مستلزم استفاده از منابع فاینانس خارجی است، افزود: شرکت تاسیسات دریایی باید از دانش فنی و پیشرفته روز برخوردار شود و در کنار آن این شرکت باید با شرکت هایی که جایگاه مورد قبولی از لحاظ دانش فنی دارند جوینت شود و به همراه این شرکت ها در مناقصات شرکت کرده و در نهایت برنده شود.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرکت تاسیسات دریایی باید پس از جوینت با یکی دیگر از شرکت های خارجی مطرح از بخش دانش فنی و نرم افزاری و منابع مالی این شرکت ها استفاده کند و همچنین از نیروی کار داخلی استفاده کند تا بتواند شتاب بیشتری به فعالیت های خود دهد./


منبع: خانه ملت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: