تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۸۵۳
تعداد بازدید: ۱۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به سانحه سانچی با بیان اینکه موافقت شد این دریانوردان شهید خدمت محسوب شوند، گفت: از همکاران خود در دولت خواستم سایتی درباره این حادثه باز کنند تا پاسخگوی سوالات باشم و گزارش جامعی از موضوع را منتشر خواهم کرد.
به گزارش مارین نیوز، نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی امروز (سه شنبه) با حضور همه اعضای این کمیته به ریاست علی ربیعی، نماینده ویژه رییس جمهور تشکیل شد. در این نشست راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، برومندی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، برازنده مدیرکل شرق آسیای وزارت خارجه در نهاد ریاست جمهوری، کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفت‌کش و سایر اعضای این کمیته حضور داشتند.  


علی ربیعی در این نشست خبری اظهار داشت: ابتدا به همه مردم ایران و خانواده‌ای جانباختگان تسلیت می‌گویم و نوع شهادت این عزیزان بر غم ما افزوده است چرا که در غربت و بطور ناگهانی فاجعه‌ای رخ داد که این عزیزان در آتش به شهادت رسیدند. مجددا مراتب تسلیت را از جانب خودم و رئیس‌جمهور عرض می‌کنم.
نماینده ویژه دولت در رسیدگی به سانحه سانچی افزود: علاوه بر تشریح اقدامات صورت گرفته سعی می‌کنیم ابهامات مطرح شده را پاسخ دهیم. به تمام اظهارنظرهایی که در این چند روز مطرح شده، پاسخ می‌دهیم ما وظیفه روشنگری داریم و باید حقیقت اتفاق را روشن کنیم برخی با انگیزه غیر روشنگرانه نظریاتی را مطرح می‌کنند که این نوع از سلامت اطلاع‌ رسانی درست نیست.
وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این موضوع باید در ابعاد سیاسی فنی و امدادی عملیاتی تشریح شود، گفت: از همکاران خود در دولت خواستم سایتی درباره این حادثه باز کنند تا پاسخگوی سوالات باشم. گزارش جامعی از موضوع را منتشر خواهم کرد. سبقه اینگونه گزارشات را داشته‌ام در این ماجرای جانسوز هم یک گزارش تفصیلی در رابطه همه ابعاد منتشر خواهم کرد.
ربیعی یادآور شد: ساعت ۱۵.۳۰ به وقت تهران این حادثه رخ داد ما ساعت ۱۹ پس از اطلاع‌ از ماجرا گروهی را به سفارت چین فرستادیم. ساعت ۱۹.۳۰ توسط همکاران ما در سازمان بنادر و شرکت ملی نفت‌کش ستاد سه‌جانبه تشکیل شد و برای کمک‌ خواهی از کشورهای همجوار و مجامع بین‌ المللی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی فعالیت خود را آغاز کرد.
وی خاطرنشان کرد: درخواست کمک رسمی برای کمک ارسال شد. یکشنبه با نمایندگان وزارت خارجه، راه و شرکت ملی نفت‌کش کمیته‌ ای تشکیل شد و تقریبا روز یکشنبه بعد از ظهر بعد از جلسه هیات دولت، جلسه‌ ذیربط تشکیل شد و رئیس‌ جمهور نظریاتی داشتند و در نهایت کمیته‌ ای با ترکیبی که امروز می‌ بینیم، منهای آقای برومندی کارها را انجام داد و نیرو به چین ارسال کردیم. کارشناسان ما هم عازم شانگهای شدند و در آنجا ستادی تشکیل دادند و دولت چین یک طبقه از ستاد مدیریت بحران را به آنها اختصاص داد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: روز سه‌شنبه رئیس‌ جمهور برای اینکه یک نفر تمام وقت پای کار باشد جلسه‌ ای تشکیل داد و بنده تعیین شدم و مدام با آقای ظریف در ارتباط بودم، ایشان قرار بود به چین برود بخاطر برجام اما وزیر خارجه چین آماده نبود و تلفنی صحبت کردند و معاون نخست وزیر چین مسئولیت کارها پذیرفت.
وی با بیان اینکه در همین رابطه سفرای چین، ژاپن و کره خواسته شدند، گفت: کمیته‌ ای در شانگهای فرستاده شد. گروهی به چین و ژاپن فرستاده شد تا اگر باد کشتی را آنجا برد ما آنجا مستقر باشیم. ژاپنی‌ها هم در این رابطه اعلام آمادگی کردند.
ربیعی تاکید کرد: بخاطر اینکه معطل نشویم، پروتکل را اجرا نکردیم و بدون تشریفات سیاسی عازم چین شدیم و تقریبا تا روز برگشت با فرماندهان چینی در اتاق عملیات جلسه داشتیم. کار ما در واقع تقریبا پس از اطلاع  از حادثه و در ایران آغاز شد و وزیر خارجه شخصا این مساله را دنبال کردند. کشتیرانی و وزارت راه هم در بالاترین سطح پیگیر بودند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اینکه جعبه سیاه کشتی در کجا مورد بررسی قرار می‌گیرد، تاکید کرد: دربار بازگشایی جعبه سیاه این کشتی یک سازمان بین المللی و چند کشور باید در این فرآیند دخیل باشند که ایران هم باید حضور داشته باشد. البته کار بازگشایی و بررسی جعبه سیاه در چین انجام می‌شود در حال حاضر این جعبه سیاه با حضور نمایندگان ما پلمپ شده است.
ربیعی در پاسخ به این سوال که گفته شده موقعیت‌ یاب هر دو کشتی خاموش بوده و گفته می‌شود این کار به این دلیل بوده که بار کشتی غیرقانونی بوده است، گفت: این چیزی که مطرح شده مبنی بر اینکه محموله برای کره شمالی بوده، غیر قانونی بوده، یا آمریکا نفت‌کش را با موشک زده است، درست نیست. داستان‌ سرایی‌ های ژول‌ورنی صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد مطرح‌ کنندگان آنها نه آگاهی از دریا و نه اطلاعی از روابط بین الملل ندارند. اگر آمریکا موشک شکلیک کرده بود هیچ راداری در دنیا آن را رصد نمی‌کرد؟ کره جنوبی نسبت به این موضوع اعتراض نمی‌کرد؟ این چه سخنانی است که گفته می‌شود؟ شما به کشتی که با نفتکش تصادف کرده نگاه کنید کاملا محل اصابت مشخص است. همکاران من از آن کشتی که با کشتی ما تصادف کرده است، بازدید کرده‌اند. مسائل مطرح شده مبنی بر حمله موشکی آمریکا به نفت‌کش سانچی دروغ واضح است. ضمن اینکه شواهدی از اینکه جان انسان‌ها برای چینی‌ها  مهم نبود مشاهده نکردیم.
نماینده ویژه دولت در رسیدگی به سانحه سانچی در پاسخ به این سوال که آیا این افراد بصورت رسمی شهید محسوب می‌شوندف گفت: از آنجا نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتم ایشان با این موضوع موافق بودند و گفتند با آقای حجت‌الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید صحبت کنم. بعد از صحبت‌های من با ایشان موافقت شد ایشان شهید خدمت محسوب شوند و سه پیکر بعد شناسایی اگر اهل تهران باشند در قطعه شهدای خدمت به خاک سپرده خواهند شد.
ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه عدم تمایل بانک‌ های خارجی برای همکاری با ایران ممکن است هرگونه پرداخت خسارت مربوط به سانحه برخورد سانچی با کشتی باری چینی را پیچیده کند چه تدابیری برای این مساله در نظر گرفته شده است، گفت: اولا که خسارت جبران‌ناپذیر است. خسارات معنوی زیاد بود. نمی‌ شود خسارت فرزندی که دیگر پدر ندارد و زوجی که با هم سوختند را جبران کرد. مسائل حقوقی را باید پیگیری کرد خوشبختانه کشتی بیمه بود. محموله‌ای که کره جنوبی خریداری کرده بیمه بوده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: ما بعد از بحران چند کار را در اولویت داریم یکی احقاق حقوق ماست میزان تقصیر در حال مشخص شدن است. سازمان بنادر، شرکت ملی نفت کش، وزارت خارجه این کار را دنبال می‌کنند. با رمز گشایی جعبه سیاه این کار معنادارتر است فکر نمی‌کنم قادر نباشیم احقاق حقوق کنیم. کشتی حدودا کاملا غرق شد. باید تعیین تکلیف شود. چینی‌ها گفتند تکنولوژی ورود به کشتی بیش از بیست دقیقه را ندارند زیرا سطح آن پر از مواد سمی است. 
ربیعی در پاسخ به این سوال که چرا همان روزهای نخست گفته نشد این افراد جان سپرده‌اند، گفت: این مسئله‌ای بود که باید فکر می‌کردیم چگونه بیان کنیم، فردای حادثه با پزشکان و کارشناسان شیمی صحبت کردم، با کاپیتان‌ها هم صحبت کردم تا تصمیم درست بگیریم. همان روز اول به صورت غیرکارشناسی به من گفتند یک موتورخانه وجود دارد که این افراد در آن جا حضور دارند، اما بعد از صحبت با کارشناسان متوجه شدم که هوای این مکان هم از عرشه تامین می‌شود و همان دودهای سمی که مشاهده کردید به داخل موتورخانه راه پیدا می‌کند.
وی افزود: باور کنید پیکر این‌ها برای ما مهم بود، شاید برای سایر کشورها این موضوع چندان اهمیت نداشته باشد اما در فرهنگ ما این موضوع مهم است. به رغم همه این اطلاعات اگر کوچکترین احتمال را می‌دادم فردی در موتورخانه زنده است می‌گفتم امداد را ادامه دهند. حتی به یکی از کاپیتان‌ها گفتم نظر شما چیست. او گفت باید همه علم عالم را داشته باشم که پاسخ این سوال را بدهم.
ربیعی تاکید کرد: این یک تصمیم سخت بین موضوعات انسانی و فنی است، وقتی تکاورهای ما گفتند حرارت حدود ۴۰۰ درجه است من گفتم بازگردید تا حادثه دیگر رخ ندهد. من یک احتمال بسیار ضعیف را مهم می‌دانستم، اما اگر همان روز اول گفته چینی‌ها را تائید می‌کردم آیا به من نمی‌گفتید چرا به حرف چینی‌ها اعتماد کردید؟ اگر این کار را هم انجام می‌دادیم امروز صد حرف بود، می‌دانم یک رنج چند روزه به خانواده وارد شد اما باور کنید کوچکترین احتمال هم برای ما مهم بود. همین خانواده‌های داغدار نمی‌گفتند چرا اعتماد کردید؟
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که  آیا تجهیزات کافی در کشتی بود؟ چرا تکاوران که متخصص این کار نبودند فرستاده شدند، گفت: اتفاق در مرز ما نبود ۵ هزار تن فوم می‌خواست هر کشتی ۴تن فوم احتیاج داشت نمی‌شود این همه فوم را حمل کرد. روز اعزام تکاوران حداکثر سرعت حضورشان را پرسیدم که گفتند ۱۵ ساعت طول می‌کشد به محل حادثه برسند.
ربیعی گفت: کشتی کریستال با دماغه برخورد کرده است و جداره را شکسته است. ممکن است بر اثر شدت برخورد یا عقب رفتن کشتی کریستال این مساله باعث آتش‌سوزی شده باشد.
وی بیان کرد: ما در روزی که ستاد را تشکیل دادیم دلمان می‌خواست هر آنچه که در جهان است به دست بیاوریم و برای کمک به کار بگیریم. وقتی به کشور چین رفتیم و با کارشناسان متخصص صحبت کردم فهم ما از موضوع تغییر کرد. ما این جا نگران بودیم که چرا آب پاشی می‌کنند بعد فهمیدیم آن زمان، وقت آب پاشیدن بود. آنجا به ما گفتند باید بدنه را سرد کنیم بعد فوم بپاشیم زیرا یک فاجعه رخ می‌دهد. ما خواهان این بودیم که با توان بیشتری وارد قضیه شویم.
نماینده دولت در کمیته پیگیری حادثه نفتکش سانچی گفت: برخی از ما عادت داریم فضایی را شروع کنیم، اما ما عقد اخوتی نداریم اجازه بدهیم از مسیر سنتی به کار ادامه دهیم. آن جا که رفتیم درک و فهم ما از قضیه تغییر کردو متوجه شدم آن تصوری که ما داشتیم درباره اینکه چینی‌ها کوتاهی کردند درست نبودند. نظرات کاپیتان‌هایمان که با چشم اشک بار در جلسات شرکت می‌کردند هم همین بود.
وی افزود: ما امین جامعه هستیم و فارغ از مسائل سیاسی بیان می‌کنیم، وقتی ما بررسی کردیم متوجه شدیم که کارها درست انجام شده است. حدود ۲۰ کشتی در منطقه بودند، کشتی‌های ژاپنی و کره‌ای هم به کمک آمدند.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با وجود توضیحات شما یک نکته مبهم مانده آیا کشتی مسیر از پیش تعیین شده ندارد برخورد دو کشتی به این بزرگی چطور ممکن است، گفت: این اولین سانحه دریایی نبود ۳ماه پیش‌تر مجهزترین ناو جهان در آنجا تصادف کرده است. نقشه راه برای کشتی موجود است در آسمان هم نقشه راه است ولی برخورد دو هواپیما را هم داشتیم.
ربیعی در پاسخ به این سوال که چرا کشتی ایرانی با پرچم پاناما تردد می‌کند، آیا برجام نتوانسته گشایشی در این مورد داشته باشد؟ گفت: تحریم یک بحث است، بحث دیگر فواید بازرگانی است، حدود ۵ کشور وجود دارد که پرچم به کشورهای دیگر می‌دهند زیرا از نظر بازرگانی با صرفه است و کاملا متداول است، مشاهده کردید کشتی کریستال خدمه چینی دارد اما با پرچم هنگ کنگ تردد می‌کرده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا این حرف را گفته شد سیگنالی از داخل کشتی به بیرون ارسال شده قابل تایید است، گفت: تمام کشورهای منطقه گفتند هیچگونه سیگنالی وجود نداشت. اینکه می‌گویند پیامی به خدمه دادند و این پیام دو تیک خورده درست نیست.
ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفتید ورود به کشتی مقدور نیست، چطور جعبه سیاه را بیرون آوردند؟ گفت: آن روز که وارد کشتی شدند، حرارت حدود ۹۰ درجه بود. جعبه سیاه روی پل فرماندهی بود آن را که برداشتند پیکرهای روی عرشه را پیدا کردند.
وی افزود: فکر می‌کردیم فردای آن روز همین میزان درجه حرارت باشد بخاطر همین تکاوران را اعزام کردیم هواشناسی گفت، شاید هوا خوب باشد وقتی تکاوران رسیدند درجه حرارت تا ۴۰۰ درجه رسیده بود.
ربیعی در واکنش به سوال خبرنگاری که می‌گفت شما مثال زدید که مانند کوی گزارش می‌دهید این چه تشابهی است، پاسخ داد: من مثال زدم گفتم گزارش از کوی دادم این دو موضوع وجه تشابهی نداشت‌.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که چرا وزیر نفت و وزیر راه موضع‌گیری روشن نکردند، گفت: شما اگر جای ما یا رئیس‌جمهور بودید می‌گفتید یک نفر پیگیر باشد. اجازه بدهید این سنت را تمرین کنیم که در حوادث یک نفر حرف بزند. من ۴ بار با آقای ظریف تلفنی حرف زدم. از ابتدا  قرار بود یک نفر حرف بزند و بقیه نیایند. این که می‌گویید چرا عده‌ای غایب بودند مهم نیست همه پای کار بودند تشکیل کمیته سنت خوبی است.
ربیعی گفت: این نشست آخرین نشست در این باره گزارش مفصلی با مستندات زیاد ارائه می‌دهیم و منتشر می‌کنیم دستگاه‌های مختلفی موضوع را بررسی کردند کار کمیته ادامه خواهد داشت. مسائل را پیگیری می‌کنیم رسانه‌ها به شفاف‌سازی کمک کنند به ابهاماتی که افراد غیرکارشناس و غیردلسوز می‌زنند نپردازید بحث کره شمالی یک ادعای مضحک بود هر چه بیشتر ابعاد موضوع را بگشاییم بیشتر به این مسائل دامن می‌زند. مسائل خانواده شهدا را در داخل پیگیری می‌کنیم.
نماینده ویژه دولت در رسیدگی به سانحه سانچی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یکی از پیکرهای پیدا شده لباس ضدحریق داشته است، این مساله صحت دارد، گفت: من هم روز اول شنیدم گفتند شخصی لباس ضد حریق به تن کرده، اما بعدا مشخص شد این لباس ضدحریق نبوده و لباس شناوری بوده است.


هنگام حادثه حداقل یک افسر و یک دانشجو در اتاق کنترل بوده‌اند
در ادامه این نشست مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز اظهار کرد: حداقل یک افسر ناوبر یعنی افسر دوم یا سوم کشتی در اتاق کنترل در زمان حادثه حضور داشته و امکان ندارد همه پرسنل در حال استراحت بوده باشند. باتوجه به حضور دانشجویان کارآموز در کشتی حداقل یک دانشجوی کارآموز هم در اتاق کنترل در کنار افسر ناوبر حاضر بوده است اما دلیل دقیق اینکه چطور دو کشتی با یکدیگر برخورد کرده اند باید پس از بررسی های دقیق تر مشخص شود.
محمد راستاد در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا کشتی چینی با دماغه به نفتکش ایرانی خورده و چرا برای کاهش شدت حادثه جهت خود را تغییر نداده است؟ گفت: ممکن است این کشتی با این هدف که کمترین آسیب را ببیند این کار را کرده باشد و شاید هم سرعت اتفاق و حادثه به گونه‌ای بوده که تغییر مسیر قابل اجتناب نبوده است.

چرا چینی‌ها آسیب ندیدند؟
راستاد گفت: محموله کشتی چینی‌ها، سویا بوده و اصلا ریسک اشتعال ندارد. این کشتی با دماغه که بالاترین استحکام را دارد به کشتی ایرانی برخورد کرده و با توجه به مواد قابل اشتعال در کشتی ایرانی بوده حریق ایجاد شده است و با توجه به اینکه پرسنل‌ چینی‌ ها در انتهای کشتی‌ شان بوده‌اند بلافاصله با قایق نجات از کشتی کریستال خارج شده‌اند و نیروهای امدادی آنها را نجات می‌دهند و علت حادثه ندیدن آنها این است.

تا نیم ساعت قبل از حادثه با سانچی در ارتباط بودیم
سیروس کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش نیز در این نشست اظهار داشت: هر هفته یک محموله یک میلیون بشکه‌ای به مسیر کره جنوبی حمل می‌کنیم و همین کشتی سانچی برای هشتیمن باری بود که به کره جنوبی می‌رفت. حتی زمانی را که کشتی برای برگشت اعلام کرده بود، نیم ساعت قبل از حادثه بوده که نشان می‌دهد همه مسیر از پیش تعیین شده بود.

برومندی رییس کمیسون امنیت ملی مجلس نیز اظهار کرد: وقتی به چین رفتیم تصمیم داشتیم اگر کوتاهی و نقصی در چینی ها دیدیم همان روز به توکیو برویم و از آنجا کارها را پیگیری کنیم. وقتی شرایط را دیدیم، همانجا مستقر شدیم. اینکه افکار عمومی را قانع کنیم، وظیفه داریم اخبار صحیح به مردم بدهیم. اگر یک کشتی در آبهای آزاد دچار سانحه شود اجازه داریم از همه کشورها کمک بخواهیم اما قوانین بین المللی و نزدیکی به سواحل چین حکم می‌کرد از نیروی آنها استفاده کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: