تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۸۷۸
تعداد بازدید: ۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین اطلس تالاب‌ها و ارزش گذاری اقتصادی 9تالاب در کشور خبر داد و گفت: براساس مطالعات صورت گرفته بر تالاب‌های کشور سالانه 15 میلیون تومان در هکتار ارزش هر تالاب است.
به گزارش مارین نیوز، مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد آخرین وضعیت ارزش‌گذاری تالاب‌های کشور اظهار کرد: با ارزش گذاری اقتصادی و برنامه‌ریزی برای تالاب‌های کشور می‌توان علی‌رغم استفاده بهینه از تالاب‌ها در حفظ و نگهداری آنها نیز گام برداشت البته باید با آموزش و آگاه سازی مردم بومی منطقه آنها نسبت به نحوه استفاده و بهره‌برداری از تالاب در این زمینه تلاش کنیم.
مسعود باقرزاده کریمی افزود: در کل کشور حدود 200 تالاب وجود دارد تاکنون 9 تالاب در کل کشور ارزش گذاری اقتصادی شده است، البته با توجه به این محاسبه می‌توانیم ارزش سایر تالاب‌ها را نیز برآورد کنیم.
باقرزاده ادامه داد: تالاب هامون سیستان،تالاب بختگان، جغاخور میانکاله براساس روش‌های استاندارد ارزش گذاری تالاب‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است. ارزش گذاری تالاب براساس خدمات مختلف مستقیم و غیرمستقیم، بازاری و غیربازاری به معنای قابل محاسبه و غیرقابل صورت می‌گیرد که این ارز‌ش‌ها براساس استانداردهای جهانی به عدد و رقم تبدیل می‌شود، ارزش‌گذاری تالاب‌ها با توجه به اطلاعات موجود گاهی خیلی دقیق و گاهی بی دقت محاسبه می‌شود.
مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: براساس مطالعات صورت گرفته بر تالاب‌های کشور سالانه 15 میلیون تومان در هکتار ارزش هر تالاب است و البته ارز‌ش‌‌های بالاتر نیز داریم.این میزان به معنای آن است که یک تالاب در طول سال معادل 15 میلیون تومان به ما خدمات ارائه می‌کند، بعنوان مثال یک هکتار زمین کشاورزی با حاصل گندم سالانه ارزشی معادل 2میلیون تومان و چغندر قند 4میلیون تومان خدمات به ما ارائه می‌کند که نشان می‌دهد یک هکتار تالاب چندین برابر اراضی زراعی به ما خدمات می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون از بین تالاب‌های جلگه خزری دو تالاب مورد ارزش گذاری اقتصادی قرار گرفته است، افزود: برهمین اساس می‌توانیم سایر تالاب‌های این منطقه را مورد ارزیابی و ارزش‌گذاری قرار دهیم.
باقرزاده به ارز‌ش‌های تالاب اشاره و بیان کرد: تفکیک کربن،‌کنترل سیلاب،‌ تامین علوفه، تامین آب، تامین صید و صیادی،‌ تنظیم سطح آب زیرزمینی، کاهش آلودگی و اشتغالزایی از مزایای وجود تالاب است.
وی اضافه کرد: مردم بومی منتظر تعیین ارزش گذاری اقتصادی تالاب‌ها از سوی سازمان محیط زیست نیستند و مشاغل خود را ادامه می‌دهند ولی ما براساس این ارزش‌‌ گذاری‌ها معشیت مردم را تنظیم می‌کنیم به عنوان مثال فردی برای انجام کشاورزی اقدام به خشک کردن تالاب می‌کند یعنی هکتاری 15میلیون تومان را از بین می‌برد تا به دو میلیون تومان ارزش زراعی برسد که ما او را نسبت به این مساله آگاه می‌کنیم که با حفظ تالاب بتوانیم از همه خدمات تالاب استفاده کنیم، برهمین اساس در بخش آموزش ارزش‌های تالاب نیز فعالیت می‌کنیم.
باقرزاده ادامه داد: در برخی از مناطق دنیا حتی ارزش تالاب بیش از 60میلیون تومان برآورد شده است بنابراین بخش زیادی از ارزش‌های تالاب غیر پولی و غیر اقتصادی است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: ارز‌ش‌های ملی و منطقه‌ای تالاب برای معشیت محلی یک صیاد یا شهروند عادی اهمیتی ندارد اما برای کل کشور و در بخش ملی بسیار اثر گذار است، تلطیف هوا و وجود نیزارهایی که از بروز توفان جلوگیری می‌کند و مانع بروز باد شدید در شهر انزلی می‌شود برای مردم مهم نیست اما در سطح کلان اثرات بسیاری در محیط زیست کشور دارد.
وی تصریح کرد: 90درصد ارزش تالاب‌ها ارزش هایی است که در تعهد دولت‌هاست و ارزش‌های محیط زیستی است و فقط 10درصد ارزش تالاب اقتصادی است برهمین اساس حفظ و حمایت از محیط زیست جزو تعهدات دولت به شمار می‌آید و یک شهروند عادی نباید در جهت تلطیف هوا یا جلوگیری از بروز توفان و گرد و غبار اقدام کند در حالی که دولت مسئول این مساله است. یک شهروند مسئول کنترل سیلاب شهر نیست ولی دولت مسئول است و این مسایل خدماتی است که از وجود تالاب به کل کشور ارائه می‌شود. دولت باید برای اجرای این تعهدات هزینه‌های بسیاری انجام دهد در حالی که اگر از شرایط و موقعیت موجود بهره برداری کند نیازی به صرف این هزینه‌ها نیست.
باقرزاده ادامه داد: براساس مطالعات صورت گرفته در آمریکا ارزش یک هکتار از تالاب معادل 21هزار یورو و 80 میلیون تومان است، ارزش تالاب‌ها در هر کشور به فرهنگ آن جامعه بستگی دارد. به عنوان مثال در کشورهای اروپایی و آمریکایی در ارزش گذاری تالاب‌ها مسایلی مانند ارزش ریلکسیشن، ارزش تالاب برای درمان بیماری‌های روانی، ارزش تالاب برای عکاسی و هنرمندان و موسیقیدانان نیز مورد توجه واقع می‌شود در حالی که این مسایل در ارزش‌گذاری تالاب در کشور ما لحاظ نشده است زیرا فرهنگ و جامعه ما چنین توقعاتی از تالاب وجود ندارد.
وی بیان کرد: پس از بررسی و مطالعه ویژگی فرهنگی تالاب‌ها در نظر داریم اطلس تالاب‌های کشور را تهیه کنیم که تالاب ها را به عنوان یک موضوع هویتی بشناسند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: