تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۹۵۶
تعداد بازدید: ۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
وزیر نفت در مورد قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیوم توتال فرانسه، سی‌ ان‌ پی‌ سی‌ آی چین و پترو پارس ایران، گفت: با تاکید می گویم که این قرارداد طبق زمانبندی در حال انجام است و به‌زودی اسامی بخشی از پیمانکاران فرعی این پروژه که عمدتا ایرانی هستند اعلام می‌ شود.
به گزارش مارین نیوز، وزیر نفت در نشست خبری صبح امروز (۱۵ بهمن ماه) که به مناسبت دهه مبارک فجر با حضور اصحاب رسانه داخلی و خارجی در سالن کنفرانس شهید بهشتی وزارت نفت برگزار شد، در مورد میزان تولید نفت و میعانات گازی گفت: متوسط تولید نفت (نفت خام و میعانات گازی) در ۱۰ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۶۵ هزار بشکه ای را نشان می‌دهد.
بیژن زنگنه ادامه داد: صادرات نفت نیز در ۱۰ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶۰ هزار بشکه افزایش یافته است. در مجموع پس از برجام تولید و صادرات نفت بیش از یک میلیون بشکه افزایش یافته است.
وی در مورد افزایش تولید میدان های غرب کارون نیز گفت: تولید نفت از این میدان‌های مشترک نیز از ۱۶۵ هزار بشکه در سال ۹۵ به ۳۰۵ هزار بشکه در دی‌ماه امسال رسیده است.
وزیر نفت با بیان اینکه اولویت شرکت ملی نفت ایران تولید از میدان‌های مشترک، است گفت: هم اکنون مجموع برداشت از میدان‌های مشترک یاران جنوبی، آذر و لایه نفتی پارس جنوبی، ۶۳ هزار بشکه در روز است.

تحقق تولید ۵۵۳ میلیون متر مکعبی گاز در پارس جنوبی
زنگنه با بیان اینکه تا پایان سال ۱۳۹۱، ۲۸۵ میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی تولید می‌شد، اظهار کرد: این در حالی است که این رقم در دی‌ماه پارسال به ۴۷۰ میلیون مترمکعب  و در دی ماه امسال به روزانه ۵۵۳ میلیون متر مکعب رسیده است.
به گفته وی، پشت سر گذاشتن روزهای سرد امسال بدون هیچگونه مشکلی به واسطه این افزایش تولید بوده است در ضمن گفتنی است که برای نخستین بار است که در برداشت گاز از پارس جنوبی اندکی از قطر جلوتر هستیم.
زنگنه از افتتاح فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳، ۲۴ و نیمی از فاز ۱۴ در سال آینده خبر داد و گفت: تا پایان دی‌ماه ۹۶، ۹۲ درصد کل جمعیت کشور و ۷۶ درصد جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته اند.
وی در مورد آخرین وضعیت پروژه صادرات گاز به عراق، گفت:  خط لوله صادراتی گاز به عراق هم از طریق نفت شهر و هم از طریق بصره آماده شده است اما در خط بصره هنوز طرف عراقی آماده نیست. در ضمن با وجود سرمای هوا، نزدیک به  ۱۳ میلیون مترمکعب صادرات گاز به عراق داریم.
وزیر نفت در مورد ساخت خط لوله صادرات گاز به پاکستان هم گفت: در این پروژه هزینه زیادی شده است، اما این کشور به تعهدهای قراردادی خود عمل نکرده است، از این رو باید وارد فاز پیگیری حقوقی شویم.

مقدمات اجرایی طرح نگهداشت توان تولید در حال انجام است
وی به اجرای طرح مهم نگهداشت و اندکی افزایش تولید با سرمایه ۵ میلیارد دلاری در میدان های خشکی و دریایی، اشاره کرد و گفت: این طرح که هم اکنون به شورای اقتصاد ارجاع داده شده است در راستای حمایت از پیمانکاران داخلی است. در ضمن یکی از راه های تامین سرمایه اجرای این طرح، استفاده از اوراق مشارکت ارزی و ریالی است.
وی با بیان اینکه مقدمات اجرای طرح نگهداشت تولید در حال اجرا و اسناد مناقصه در حال آماده سازی است، ادامه داد: در صورتی که نخستین قرارداد مربوط به این طرح بهار یا تابستان ۱۳۹۷ فعال شود، این طرح می تواند نهایتا تا سال ۱۳۹۹ به نتیجه برسد ضمن اینکه بخشی از هزینه های این طرح از محل همین افزایش تولید میادین جبران می شود.

قرارداد توتال بر اساس برنامه زمانبندی در حال اجراست
وزیر نفت در مورد قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیوم توتال فرانسه، سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین و پتروپارس ایران گفت: با تاکید می گویم که این قرارداد طبق زمانبندی در حال انجام است.
به گفته وی، بر اساس قرارداد، شرکت توتال در فاز دوم اجرای طرح توسعه  فاز ۱۱ پارس جنوبی ملزم به نصب سکوی فشارافزا است که ما باید این روال را برای بقیه فازها به تدریج داشته باشیم. با احتساب یک میلیارد دلار هزینه فشارافزایی در هر فاز، به ۲۷ تا ۲۸ میلیارد دلار اعتبار نیاز است.
وی با بیان اینکه توتال در اجرای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بسیار جدی است، گفت: به‌زودی اسامی بخشی از پیمانکاران فرعی این پروژه که عمدتا ایرانی هستند اعلام می‌شود.

قیمت نفت در بودجه ۹۷ معتدل و محافظه کارانه است
زنگنه گفت: برای بودجه سال آینده، قیمت نفت ۵۵ دلاری مدنظر است که اکنون قیمت این کالای راهبردی بالای ۶۰ دلار برای هر بشکه معامله می‌شود و این رقم محافظه کارانه است.
وی در مورد تمدید توافق اوپک گفت: در این زمینه باید تا نشست ژوئن این سازمان صبر کرد.اگر توافق کاهش عرضه نفت اوپک تمدید نشود ایران ظرف مدت کوتاهی می‌تواند صادرات نفت را از میدان غرب کارون افزایش دهد. ایران تاکنون به احترام توافق اوپک خویشتنداری کرده و میزان صادرات خود را افزایش نداده است.
زنگنه در مورد آخرین وضعیت قرارداد فروش گاز به شرکت نروژی IFLNG به منظور تولید ال‌ان‌جی، اظهار کرد: این قرارداد در مراحل تصویبی در عمل رد شد و فعلا منتفی است.

مذاکره برای توسعه میدان فرزاد ادامه دارد
وزیر نفت در مورد وضعیت توسعه ای میدان فرزاد گفت: هزینه توسعه این میدان گازی با درنظر گرفتن بحث شیرین سازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، حدود ۱۳ سنت افزایش می‌یابد ضمن اینکه بازپرداخت نیز باید از محل بخشی از تولیدات گاز میدان باشد.
وی ادامه داد: هم اکنون در حال بررسی روش های مختلف توسعه میدان گازی فرزاد هستیم تا در این زمینه به نتیجه برسیم در ضمن پیرو هماهنگی با مقام‌های سیاسی، گروهی به‌زودی به هند می روند.
زنگنه توضیح داد: حرف ما این است که هند یا گاز را در ایران مصرف کند یا صادر کند تا ما بتوانیم بازپرداخت داشته باشیم، بحث کنونی ما با هند در این باره است.

تولید نفت در دریای خزر مسئله ملی است
وزیر نفت با بیان اینکه تولید نفت در خزر تنها جنبه اقتصادی ندارد بلکه موضوعی ملی و برای حفظ سهم و جایگاه ایران در منطقه است، گفت: تولید نفت در خزر بسیار گران است و ممکن است هزینه آن تا ۳۰ دلار برای هر بشکه هم برسد.
به گفته وی، تاکنون چند تفاهمنامه برای توسعه میدان‌های واقع در حوزه خزر با شرکت‌هایی مانند لوک اویل و شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) امضا شده است که امیدوارم نتیجه بخش باشد.

مذاکرات قراردادهای جدید نفتی با جدیت پیگیری می شود
زنگنه با بیان اینکه مذاکرات قراردادهای جدید نفتی خیلی جدی توسط تیم های مذاکره کننده بسیار با صلاحیت در حال پیگیری است، گفت: برای رعایت سلامت، افراد مذاکره کننده را به حداقل رسانده و اعلام کرده ایم همه مذاکرات در ساختمان های نفت انجام و صورت مذاکره تهیه شود.
وی افزود: بحث ناامیدی و یاس در مذاکرات برای امضای قراردادهای نفتی وجود ندارد و مذاکرات با جدیت پیگیری می‌شود. عمده مذاکرات هم برای توسعه میدان‌های مشترک است.
به گفته زنگنه، مذاکرات برای امضای قراردادهای نفتی از سوی ما تا پایان سال نهایی می‌شود، اما همان‌طور که گفتم ما یک طرف قرارداد هستیم.

تکلیف وصول مطالبات نفتی ایران از هند مشخص شده است
زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره وصول مطالبات نفت و بدهی هند به ایران گفت: طلب ما ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون یوروست که ۹۰۰ میلیون یورو آن پرداخت شده و تکلیف بازپرداخت باقی آن هم مشخص شده است.
وی همچنین در مورد قرارداد صادرات نفت به روسیه، گفت: این قرارداد اجرایی شده و بر اساس آن مقرر شده ماهانه سه میلیون بشکه نفت ایران به روسیه صادر شود که  پول آن هم به یورو دریافت می شود.

نقل و انتقالات بانکی ربطی به برجام ندارد
زنگنه با بیان اینکه مشکلات نقل و انتقالات بانکی ربطی به برجام ندارد، گفت: این مشکلات مربوط به اقدام‌های محدود کننده آمریکاست.
به گفته وی، از نظر قانونی هیچ بانکی ممنوعیت کار با ایران ندارد اما برخی بانک‌ها یا سهام آمریکایی دارند یا دلارشان زیاد است و ریسک نمی کنند. باید به این موضوع نیز واقف بود که اگر برجام نبود این مقدار ر نفت نمی‌فروختیم؛ فازهای پارس جنوبی تکمیل نمی‌شد و پالایشگاه ستاره خلیج فارس به نتیجه نمی رسید.
زنگنه افزود: برجام مشکلی ندارد. برخی بانک‌ها خودشان نمی‌آیند یا می‌گویند به دردسرش نمی‌ارزد، تعدادی هم به تحریم‌های اولیه مثل FATF و ... برمی گردد. ما در مسائل بانکی مشکلاتی داریم، اما ربطی به برجام ندارد، ما مظلوم و قربانی تروریسم هستیم، اما در دنیا می‌گویند باید فرآیندی طی شود از این رو باید روابط بانکی را اصلاح کرد.
وزیر نفت درباره تعدیل مدرک هم گفت: تصمیم‌های لازم گرفته شده است و این موضوع پس از هماهنگی با سازمان امور اداری و استخدامی نهایی می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: