تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۰۸۴
تعداد بازدید: ۱۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
وزیر نفت بهبود مستمر صنعت نفت را یک اصل دانست و گفت: در جایزه سرآمدی به دنبال کار نمایشی نیستیم.
به گزارش مارین نیوز، وزیر نفت شامگاه شنبه (۱۲ اسفندماه) در آیین نخستین دوره جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت، اظهار داشت: زمانی فکر می‌کردم دلیل اصلی این که جوامع پیشرفته در مسئله کسب وکار به ارتقای فناوری و پژوهش می‌پردازند، چیست؟
بیژن زنگنه با اشاره به این که نیمه دوم سال ۸۴  زمانی که در دانشگاه تدریس می‌کردم این بحث مطرح بود که چرا ارتباط بین صنعت و دانشگاه ضعیف است، افزود: دلایل مختلفی برای این مشکل مطرح شد از جمله این که بودجه پژوهشی کم است، یا اراده در میان مدیران در زمینه پژوهش وجود ندارد.
وزیر نفت با طرح این سوال که «چرا پژوهش، خلق و توسعه فناوری در ایران انجام نمی‌شود، اما در کشورهای دیگر صورت می‌گیرد. آیا ژن فرق دارد یا این موضوع در کشورهای دیگر دستوری است؟» ادامه داد: به این موضوع خیلی فکر کردم و همچنین پیگیر این پرسش بودم که موتور محرک توسعه کسب‌وکار در کشورهای پیشرفته چیست؟ برای این سوال‌ها فقط به یک جواب رسیدم و آن مسئله رقابت بود.
زنگنه با بیان این که موتور توسعه، رقابت جدی و بی‌رحمانه است و بازار به کسی که از بازار عقب بماند، هیچ ترحمی نمی‌کند، تصریح کرد: رقابت به این معناست که یک کالا یا خدمت با قیمت کمتر و کیفیت بهتر ارائه ‌شود.
وی با بیان این که رقابت اتفاق نمی‌افتد مگر این که فناوری ارتقا یابد، گفت: با رقابت و پژوهش باید محصولی تولید کرد که با کیفیت بهتر و با قیمت پایین‌تر به جامعه عرضه شود.
وزیر نفت با تاکید بر این که شرکت با اداره کل فرق دارد، اظهار کرد: درباره سرآمدی و بهبود مستمر ۱۲ سال پیش برنامه‌ای نوشتم و به مجلس شورای اسلامی ارائه دادم، چهار سال پیش هم این موضوع را تکرار کردم.
زنگنه با تاکید بر این که بهبود مستمر یک اصل است و ما در جایزه سرآمدی به دنبال کار نمایشی نیستیم و هدف ثمربخشی است، افزود: ارزیاب‌ها باید از اشخاص مستقل ثالث باشند و در عین حفظ چارچوب‌ها، با جامعه جهانی پیوند داشته باشند.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری نیز با اشاره به عملکرد شورای سیاست‌گذاری جایزه سرآمدی و بهبود مستمر مدیریت صنعت نفت در یک سال گذشته گفت: در نظام‌نامه جایزه سرآمدی وزارت نفت، وزیر محترم به‌عنوان رئیس جایزه، شورای سیاست‌گذاری مرکب از ۶ نفر از معاونان وزیر نفت و دبیرخانه جایزه در سطح وزارت نفت و همچنین چهار شورای هماهنگی جایزه در چهار شرکت اصلی با ریاست مدیران عامل شرکت‌های اصلی و دبیر جایزه شرکت، در سطح شرکت‌های اصلی و همچنین مجموعه ارزیابان ذی‌صلاح، ارکان جایزه سرآمدی و بهبود مستمر وزارت نفت را تشکیل‌ می‌دهند.
حبیب‌الله بیطرف افزود: شورای سیاستگذاری جایزه وظیفه سیاستگذاری و نظارت عالی بر فرآیند برگزاری و چگونگی انجام مراحل مختلف جایزه را به عهده دارد و در سال ۱۳۹۶ دو جلسه برگزار کرد.
معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، الگوی کیفیت دمنیگ ژاپن، الگوی کیفیت بالدریج آمریکا و مدل کیفیت (EFQM) اروپا را الگوهای مطرح تعالی برشمرد و تصریح کرد: در میان این سه الگو، الگوی کیفیت اروپا از نظر فراگیری و اثربخشی امتیازهای بیشتری دارد و با توجه به مزیت‌های این الگو، برای جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت از الگوی EFQM استفاده شده است. 


گفتنی است، در این مراسم شرکت‌های گاز استان اصفهان و مازندران، شرکت‌های پتروشیمی‌ رازی، فجر، پارس، شیراز، مبین، شرکت پالایش نفت بندرعباس، شرکت پالایش گاز هاشمی نژاد و شرکت نفت و گاز پارس تندیس بلورین سرآمدی و بهبود مستمر را دریافت کردند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: