تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۵۱۹۶
تعداد بازدید: ۱۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
با همت متخصصان و تلاشگران منطقه عملیاتی خارگ، عملیات حفاری و تعمیر چاه D-15 میدان نفتی درود پایان یافت و ضمن بازگشت این چاه به مدار بهره‌برداری، تولید منطقه خارگ نیز افزایش یافت.
به گزارش مارین نیوز، احیاء چاهD-15 واقع در میدان نفتی درود كه از چاه‌های متروكه محسوب می شد، سال گذشته مورد بررسی و مطالعه اداره مهندسی مخازن و مدیریت‌های امور فنی و برنامه‌ریزی قرار گرفت و از 27 آذر‌ماه سال 1396 عملیات حفاری، ترمیم و تكمیل چاه توسط دكل WT-2 آغاز شد و در هفتم اسفند‌ماه سال گذشته با موفقیت به پایان رسید. البته به دلیل احتمال پوسیدگی خط لوله، برنامه بهره‌برداری و راه‌اندازی تولید چاه با ابهام مواجه بود، به نحوی كه بحث استفاده از لوله انعطاف‌پذیر در دستور كار شركت نفت فلات قاره ایران قرار گرفت.


با وجود این موضوع، با نظر رجب‌خانی، رییس منطقه خارگ بلافاصله مقرر شد وضعیت خط لوله موجود چاه توسط واحد تعمیرات زیر آب و با هماهنگی و همكاری منسجم خدمات چاه‌ها، بهره‌برداری و تعمیرات، پس از تعمیر رایزر سر چاهی، تزریق آب به خط لوله و سپس تزریق گاز، مورد بررسی قرار گیرد و امكان استفاده از آن عملاً تست شود. به همین منظور در یك عملیات پیچیده، تیم غواصی منطقه عملیاتی خارگ توانستند در شرایط بسیار دشوار عمق 51 متری آب و بیش از حد استاندارد غواصی با هوا، دید صفر بستر دریا، سرمای آب در اسفندماه، لنگراندازی در بین ده‌ها رشته خط لوله نفتی و تردد نفتکش‌ها در محیط اطراف، دو محل نشتی را در فاصله 1800 متری ساحل غربی خارگ و 2350 متری جنوب اسلکه نفتی آذرپاد شناسایی و کلمپس نمایند. سپس با تخلیه آب باقیمانده در خط لوله و تزریق گاز تا فشار مورد نظر، نشتی‌های احتمالی دیگر بررسی و خوشبختانه مشخص شد وضعیت لوله قابل قبول است. پس از طی این مراحل و رفع اشکال از مسیر فلولاین در انشعابات کارخانه درود 1 این چاه در مدار تولید قرارگرفت.

گفتنی است، چاه D-15 سال 1353 در میدان درود جزیره خارگ به تولید رسید و در سال 1357 به دلیل افت فشار و عدم جریان از مدار خارج شد و سال‌ها به عنوان یک چاه متروکه محسوب می شد. احیاء این چاه در مدت 3 ماه عملیات فشرده در حوزه‌های حفاری، تعمیر خط لوله، تکمیل چاه، اسیدکاری و نیتروژن‌رانی در چهارم فروردین سال جاری پایان یافت و دوباره در مدار تولید قرار گرفت. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: