تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۴۵۰
تعداد بازدید: ۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
دولت ترکمنستان نخستین همایش اقتصادی کشورهای حوزه دریای کاسپین را در ۲۱ مرداد مصادف با "روز ملی دریای کاسپین" با مشارکت پنج کشور ساحلی این دریا در منطقه گردشگری "آوازه" برگزار می کند.
به گزارش مارین نیوز، دولت ترکمنستان نخستین همایش اقتصادی کشورهای حوزه دریای کاسپین را به ابتکار قربان قلی بردی محمد اف" رئیس جمهوری این کشور در ۲۱ مرداد مصادف با "روز ملی دریای کاسپین" با مشارکت پنج کشور ساخلی این دریا در منطقه گردشگری "آوازه" برگزار می کند.
دبیرخانه این همایش در عشق آباد هدف از برگزاری آن را بررسی نقش دریای کاسپین در روندهای جهانی و توسعه سرمایه گذاری، استخراج نفت، گاز، تولید برق، مشارکت حمل‌ونقلی، تجاری، کشاورزی و گردشگری اعلام کرد.
براساس این گزارش، قرار است در این همایش مسئولان و مقام‌های بلندپایه دولتی و بخش خصوصی کشورهای ساحلی موضوع همکاری در حوزه دریای کاسپین مورد بحث و بررسی قرار دهند.
بر اساس اطلاعات رسمی، در این انجمن اعضای دولت، وزیران، نهادهای رسمی، رؤسای استان‌های مرزی، نمایندگان سیستم بانکی و تجار در حوزه کاسپین شرکت می‌کنند و نهادهای بین‌المللی در بخش اقتصادی، مالی، حمل‌ونقل، ریست شناسی و علمی نیز دعوت شدند.
"احمد قربانف" سفیر جمهوری ترکمنستان چندی پیش در گفت و گو با ایرنا گفت که دولت کشورش به همنی منظور از مسئولان ایرانی در وزارتخانه های صنعت-معدن - تجارت و راه و شهرسازی و سازمان های مرتبط و نیز استاندارهای مرزی ایران از جمله استاندار مازندران برای شرکت در این همایش دعوت کرد. 
برگزاری این همایش، نخستین بار بعد از آنکه ولادمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه آنرا در پنجمین دور نشست سران همسایه کاسپین در شهر ساحلی "آکتائو" قزاقستان مطرح کرد، توسط رئیس جمهوری ترکمنستان با هدف تحکیم مناسبات همجانبه به ویژه اقتصاد کشورهای حاشیه کاسپین پیشنهاد شد.
۲۱ مرداد، روزی است تاریخی که برای نخستین بار، پنج کشور حاشیه‌ی دریای کاسپین برای همکاری‌های محیط زیستی در رابطه با دریای کاسپین با هم میثاق بستند.
این کشورها در سال ۱۳۸۲، کنوانسیون منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریای کاسپین موسوم به کنوانسیون تهران را امضاء کردند و تاریخ ۲۱ مردادماه ۱۳۸۵ را روز دریای کاسپین نامیده و لازم الاجرا شدن آن را به‌عنوان یک رخداد مهم محیط زیستی، جشن گرفتند.
اهمیت این کنوانسیون منطقه ای در این است که تنها معاهده مورد توافق پنج کشور حاشیه دریای کاسپین و تنها بستر همکاری برای حفاظت و نجات بوم‌سازگان منحصر به فرد دریای کاسپین است.





منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: