کد خبر: ۳۶۵۲۸
تعداد بازدید: ۱۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲

استفاده از نخبه ها برای شکوفایی بیشتر صنعت دریایی

فارغ التحصیل دکتری مهندسی دریا از دانشگاه صنعتی شریف گفت: باید از خروج نخبه ها جلوگیری کنیم و با استفاده از آنها نیازهای مهم کشور را خودمان تولید و تأمین کنیم در این صورت می توانیم صنعت دریایی را روز به روز شکوفاتر از قبل ببینیم.
به گزارش مارین نیوز، محمد توکلی فارغ التحصیل دکتری مهندسی دریا از دانشگاه صنعتی شریف می باشد و در حال حاضر مدیرعامل مجموعه ای دانش بنیان است که در زمینه طراحی و ساخت در حوزه صنعت دریایی فعالیت می نماید. گفت و گویی با وی درباره تجربیات تحصیلی ایشان انجام داده ایم که می خوانید. 
  • در مورد پروژه و موضوعی که در آن زمینه کار کردین و یا کار آزمایشگاهی که انجام داده اید توضیح بدهید؟
پروژه دکتری در رابطه با مدلسازی ریاضی و بهینه سازی هندسه و یا پیکربندی یک نمونه شناور سطحی بود که هم فاز حرکت روی آب و هم فاز حرکت در هوا داشت که با مدلسازی ریاضی آن را بهینه سازی گردید. با بهینه سازی چند هدفه (Multi-objective) و متغیرهایی که مدنظر قرار گرفت محدوده های بهینه تعیین شد. این رساله بخش آزمایشگاهی هم داشته که از آزمایشگاه دانشگاه شریف استفاده گردید و تست های آب آزاد را دریاچه آزادی انجام دادیم. 

  • آینده این رشته و صنعت رو چطور میبینید؟
مهندسی دریا رشته ای است که هدف و موضوعات آن مشخص است. بطور مثال رشته های مکانیک، برق و عمران وجه و جلوه خاص خودشون رو دارند اما به همان مقدار هم حوزه وسیعی دارند و دانشجوها برای انتخاب مسیر خودشان با لیستی از موضوعات مختلف روبرو هستند که بعضا سردرگم می شوند. اما موضوعات در رشته مهندسی دریا مشخص است و دانشجویانی که وارد این رشته می شوند راحتتر می توانند مسیر خود را انتخاب کنند. صنعت دریایی کشورمان هم نسبت به گذشته و مخصوصا قبل از انقلاب پیشرفت های قابل توجهی داشته است ولی هنوز جای کار بسیاری در این حوزه وجود دارد و نیاز به حمایت های ویژه و سرمایه گذاری های جدی دارد. باید از فارغ التحصیلان استفاده کنیم تا کمتر با مهاجرت و خروجشان از کشور مواجه شویم. از نخبه ها استفاده کنیم و نیازهای مهم کشور را خودمان تولید و تأمین کنیم در این صورت می توانیم صنعت دریایی را روز به روز شکوفاتر از قبل ببینیم.

  • برای کسایی که میخواهند وارد این رشته بشوند، یا دانشجویانی که دراین رشته تحصیل می کنند چه توصیه ای دارید؟
کسانی که میخواهند وارد رشته مهندسی دریا یا هر رشته دیگری شوند باید اول مسیر شغلی خود را ترسیم کنند و بعد انتخاب رشته نمایند. برای همین باید هدفمند در رشته حرکت نمود، اینکه مقطعی را تمام نمایید و در انتها به فکر آن باشید که چه مسیر را برای آینده شغلی متصور شوید هم زمان را از دست می دهید و هم ممکن است سعی و خطاهای زیادی داشته باشید. از ابتدای ورود در رشته باید آینده شغلی و بحث تولید ثروت از علم را در نظر گرفت و به علم از دید تولید ثروت نگاه کرد.
در پایان ضمن تشکر از دست اندرکاران و افراد فعال در انجمن مهندسی دریایی ایران که این ایده و طرز فکر را دارند که بتوانند رشته و سرانجام فارغ التحصیلان رشته مهندسی دریا را برای دانشجویان و مخاطبشون معرفی و بیان کنند، امیدوارم این صحبتها مفید قرار گیرد.  







ارسال نظر