تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۷۷۴
تعداد بازدید: ۱۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸

انتشار بین ‌المللی چهار چارت دریایی جدید دریای خزر / انتشار 53 چارت تاکنون

سازمان نقشه‌ برداری کشور، چارت‌ های الکترونیک ناوبری دریایی در مقیاس 100.000 را که از آب ‌های جنوبی دریای‌ خزر تولید کرده است؛ پس از انجام کنترل ‌های نهایی و تایید مراجع بین ‌المللی بر اساس آخرین استانداردهای سازمان جهانی هیدروگرافی، منتشر و در اختیار دریانوردان قرار داد.
به گزارش مارین نیوز، مدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه‌ برداری کشور ضمن اعلام خبر انتشار چارت ‌های جدید گفت: انتشار چارت‌ های دریایی در سطح بین ‌الملل از سال 1394 و از طریق کمیته ملی هیدروگرافی آغاز و تاکنون 53 چارت الکترونیک ناوبری از آب ‌های شمال و جنوب کشور منتشر شده است.
دکتر علی سلطانپور در ادامه افزود: از این تعداد 44 چارت مربوط به خلیج فارس و دریای عمان و 9 چارت مربوط به جنوب خزر است. چارت‌ های منتشر شده قبلی از سواحل جنوبی خزر شامل چارت ‌های باند کاربری بندری از بنادر انزلی و امیرآباد، چارت‌ های دسترسی نوشهر، فریدونکنار و انزلی بودند. چارت ‌های ساحلی جدید در مقیاس 100.000 نیز از چارت امیرآباد به بندر ترکمن، بابلسر به امیرآباد، چلندر به بابلسر و کیاشهر به کلاچای هستند. سازمان نقشه ‌برداری کشور هم اینک در حال انجام آخرین مراحل کنترلی بر روی چارت‌ های باقیمانده از سواحل جنوبی خزر است که بزودی از طریق کمیته ملی هیدروگرافی منتشر خواهد شد. 
سلطانپور خاطرنشان کرد: دریای خزر (کاسپین) از اهمیت زیادی در زمینه تجارت دریایی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه آن برخوردار بوده و از این رو، تهیه و انتشار چارت از بخش جنوبی این دریا که تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است، از دو سال پیش در اولویت ‌های سازمان نقشه ‌برداری کشور و کمیته ملی هیدروگرافی قرار گرفت.

براساس اعلام روابط عمومی سازمان نقشه ‌برداری کشور، اطلاعات هیدروگرافی از آب ‌های کشور که توسط تجهیزات هیدروگرافی و با استفاده از شناورهای سازمان نقشه‌ برداری کشور جمع ‌آوری می‌ شود، پس از پردازش‌ های نهایی و پیاده‌ سازی اطلاعات ساحلی و کمک ناوبری به تولید چارت دریایی می انجامد. چارت ‌های دریایی از الزامات دریانوردی بوده و شناورها به منظور حفظ ایمنی دریانوردی و بر اساس قوانین بین ‌المللی ملزم به استفاده از چارت ‌های دریایی به روز می ‌باشند. چارت‌ های دریایی به منظور انتشار بین ‌المللی نیازمند تایید توسط مراجع مورد نظر سازمان جهانی هیدروگرافی IHO هستند و باید بر اساس آخرین استانداردهای جهانی تولید و به روز شده باشند.
گفتنی  است، مدیریت آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشه ‌برداری کشور با بیش از سه دهه تجربه در زمینه هیدروگرافی، تهیه چارت ‌های دریایی از آب های جنوب و شمال کشور را برعهده دارد و حاصل آن تولید صدها چارت دریایی در مقیاس‌ های مختلف است.



جهت مشاهده اخبار و همراهی در کانال تلگرام کلیک نمایید.

ارسال نظر