تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۶۵۹
تعداد بازدید: ۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
صد و چهل و چهارمین شماره "نشریه مهندسی دریا"، ارگان انجمن مهندسی دریایی ایران، مورخ آبان ماه 1400 منتشر شد.
به گزارش مارین نیوز، صد و چهل و چهارمین شماره "نشریه خبری – تحلیلی مهندسی دریا" منتشر شد. با توجه به اینکه ایران یک کشور دارای فناوری پیشرفته هسته ای است ولی نتوانسته تاکنون از این مزیت برای رفع پایدار مشکل حاد خشکسالی و تامین آب شیرین کافی و رونق سواحل و تمرکز جمعیت در این مناطق استفاده کند، مصاحبه ها، گزارشات و مطالب ارائه شده این شماره در همین راستا می باشند. همچنین گزارشاتی از سخنان مقامات و مسئولان در خصوص بخش دریایی کشور و اخبار انجمن مهندسی دریایی ایران از جمله مطالب این شماره می باشند.
در سرمقاله این نشریه با قلم محمد مونسان سردبیر و مدیرمسئول نشریه با عنوان " آب شیرین کن های هسته ای؛ حلقه مفقوده در رفع پایدار مشکل خشکسالی و توسعه پایدار سواحل" آمده است، گرمایش مداوم کره زمین و افزایش پیوسته جمعیت زمین از معضلات غیرقابل انکار است که همه کشورهای جهان را درگیر مشکلاتی مانند کمبود منابع آب شیرین، گرد و غبار، فرونشست زمین، افزایش شدت تبخیر و نابود شدن کوههای یخی و ذخائر آب شیرین قطبی و بالا آمدن سطح آب دریاها نموده است. این مشکلات در ایران دوچندان است چراکه دقیقا از نظر موقعیت جغرافیایی و مدار عرضی کره زمین، ایران در مناطق حاره و بیابانی کره زمین قرار گرفته است. در کنار آن، اشتباهات تاریخی در آمایش سرزمین و اسکان ایرانیان در مناطق کویری و همچنین سوء مدیریت فعلی در مدیریت منابع آب شیرین کشور و استمرار اشتباهات گذشته، منجر به یک وضعیت فاجعه بار در ایران شده است به گونه ای که علاوه بر یک معضل اقتصادی و معیشتی، حالا تبدیل به یک معضل امنیتی شده است. درگیری ها و تظاهرات مردمی بر سر تصاحب منابع آبی در چند سال اخیر، بخصوص اغتشاشات آبان ماه امسال در خوزستان و اصفهان و چهارمحال و بختیاری زنگ هشدار را خیلی زودتر از آنچه فکر می شد به صدا در آورده است. راه حل این معضل، قطعا پروژه های انتقال آب از یک منطقه به منطقه دیگر نیست. 
در بخش دیگر سرمقاله آمده است، متاسفانه جمهوری اسلامی ایران علی رغم دو دهه برخورداری از فناوری هسته ای نتوانسته است گام موثری در این زمینه بردارد و طعم شیرین کاربرد صلح آمیز فناوری هسته ای در غلبه بر معضلات خشکسالی و تامین معیشت و کشاورزی و رونق اقتصادی در سراسر سواحل و تغییر اقلیم ایران را به کام مردم بنشاند. وعده آب شیرین کن های هسته ای از وعده های قدیمی و فراموش شده مدیران قبلی سازمان انرژی اتمی بوده است که تا کنون جدی گرفته نشده و اهمیت بنیادین آن درک نشده است. موضوع استقرار و توسعه آب شیرین کن های هسته ای و تولید نسل جدیدی از گیاهان مقاوم در برابر کم آبی، برای تحقق آرزوی دیرینه «توسعه دریامحور» و «اصلاح آمایش سرزمین ایران»، با هدفِ نشان دادن کاربردهای صلح آمیز انرژی هسته ای به جهانیان باید بطور جدی در دستور کار قرار گیرد. وقتی مردم ایران بطور واضح و روشن ببینند که آبادانی کشور و معیشت آنها در گرو فناوری هسته ای است، مسلما اعتقاد و اراده آنها در حراست از این فناوری پیشرفته دو چندان خواهد شد.
در این سرمقاله چهار مرحله اساسی برای رفع پایدار مشکل خشکسالی در ایران، توسعه دریامحور و انتقال جمعیت و صنایع آب بر و خدمات و بخشی از کشاورزی به کنار دریاها بخصوص دریاهای جنوب، بکارگیری گسترده کارخانجات آب شیرین کن هسته ای، تحول اساسی در کشاورزی با تکیه بر علوم نوین و جایگزینی روش سنتی با گلخانه ای و فرهنگ سازی عمومی در مصرف آب، عنوان شده است. 
گفتنی است، "مهندسی دریا" نشریه ای خبری – تحلیلی آموزشی با سابقه 21 ساله در حوزه صنایع و امور دریایی كشور می باشد که از 1378 فعالیت رسمی خود را با صاحب امتیازی انجمن مهندسی دریایی ایران آغاز نموده است. این نشریه که تاکنون 144 شماره از آن منتشر شده است، پذیرای مقالات، گزارشات و نقدهای اساتید، دانشجویان و علاقه مندان صنایع دریایی کشور می باشد.
نشریه مهندسی دریا و رسانه های انجمن مهندسی دریایی ایران از پرمخاطب و پربازدید ترین های حوزه صنایع دریایی هستند. از ایـنرو درج اخبار و آگهی‌ های تبلیغاتی در رسانه‌ های انجمن فرصت مناسبی برای معرفی موثر توانمندی ‌ها و دستاوردهای شرکت‌ های محترم عضو و غیر عضو به صاحبان صنایع و دست اندرکاران می باشد. همچنین این نشریه بصورت الکترونیکی به شکل گسترده ای اطلاع رسانی می شود. علاقه مندان می توانند جهت ارتباط، کسب اطلاعات بیشتر و همچنین درج آگهی و اطلاع از طرح های تخفیف با شماره های 7-44273495-021 و 66044794-021 تماس حاصل نمایند.
لازم به ذکر است، کلیه نشریات خبری، علمی و کتب منتشر شده و همچنین شماره 144 نشریه مهندسی دریا در سایت انجمن مهندسی دریایی ایران بنشانی www.iraname.com در دسترس قرار دارد و علاقه مندان می توانند برای مشاهده و دریافت از این طریق اقدام نمایند.









ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: