تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۷۰۷
تعداد بازدید: ۳۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
عضو فراکسیون توسعه دریامحور مجلس گفت: برای تقویت اقتصاد دریا محور و رسیدگی هرچه بهتر، سریع ‌تر و کارآمدتر به مسئله دریا، نیازمند یک سری تغییرات استانی در کشور به ویژه در سواحل جنوبی هستیم.
به گزارش مارین نیوز، روح اله ایزدخواه نماینده محترم مجلس شواری اسلامی ایران در بیست و دومین همایش صنایع دریایی، ضمن تشکر از انجمن مهندسی دریایی ایران بابت برگزاری این همایش، به ضرورت توسعه‌ دریا محور اشاره کرد و گفت: از جنبه های مختلف مانند آمایشی، صنعتی، نظامی، امنیت غذایی و ... مشخص است که ما غفلت راهبردی و تاریخی در زمینه دریا داشتیم.
عضو فراکسیون توسعه دریامحور با بیان اینکه واقعا غفلت و پسرفت عجیبی از مساله‌ دریا و اقتصاد دریا در کشور شده است، گفت: علی‌ رغم همه‌ تلاش ‌ها و کوشش ‌هایی که شده به نسبت دنیا پیشرفتی نداشتیم. در عرصه‌ اقتصاد دریا محور امروز متاسفانه شاهدیم محرومترین نقاط کشور در کنار سواحل و دریاها قرار دارند که این مساله‌ عجیبی است و باید برایش هرچه سریعتر چاره کرد. 
وی ادامه داد: بابت همین مسئله بود که با کمک همکاران نماینده در مناطق مرتبط با سواحل در مجلس برای اولین بار فراکسیون توسعه مکران را راه اندازی کردیم. 
ایزدخواه به بحث تغییرات استانی اشاره کرد و گفت: به نظر برای تقویت اقتصاد دریا محور و رسیدگی هرچه بهتر، سریع ‌تر و کارآمدتر به مسئله دریا، نیازمند یک سری تغییرات استانی در کشور به ویژه در سواحل جنوبی هستیم. طرح ‌های مختلفی در این زمینه همکاران نماینده بعضا مطرح کردند که ما پیگیر هستیم تا بتوانیم از طریق مطلوبی این تغییرات استانی را بویژه در جنوب شکل بدیم و کمک کنیم که سواحل جنوب و اقتصاد دریا تحت ‌الشعاع جغرافیای سیاسی کشور قرار نگیرد و اصالت خودش را حفظ بکند. 
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه توسعه صنایع دریایی در کمیسیون صنایع نیز موضوع جدی است، ادامه داد: در کمیسیون صنایع به پیشنهاد بنده چند میز صنعت از جمله مثلا میز صنعت فولاد تشکیل دادیم. میز صنایع دریایی نیز در جلسه ‌ای که با انجمن مهندسی دریایی ایران داشتیم قرار شد انشااله میز صنایع دریایی را هم در این کمیسیون به دبیری خود انجمن تشکیل بدهیم.
وی با بیان اینکه امیدواریم با کمک دوستان مسایل مرتبط با صنعت دریا را در کمیسیون صنایع دنبال بکنیم، اظهار داشت: انواع شاخه‌های مرتبط با دریا مانند صنایع بندری، حمل و نقل، کشتی‌سازی، شیلات، بانکرینگ، بازیافت کشتی، گردشگری دریایی، اقتصاد دانش بنیان دریا محور، فناوری‌ های دریایی، خوشه ‌های صنعتی دریامحور، انرژی و ... را در می توان غالب میز صنعت صنایع دریایی دنبال کرد. 
ایزدخواه ادامه داد: از کارشناسان و صاحبنظران دعوت می‌کنم همکاری کنند تا بتوانیم این میز صنایع دریایی را به سرعت تشکیل دهیم و فعال کنیم. 
وی به آرایش نهادی توسعه‌ دریا محور اشاره کرد و گفت: هم اکنون یک متولی مشخص و توانمندی برای این حوزه در کشور نداریم. پیشنهادی که فرمانده محترم نیروی دریایی در همایش برای تشکیل وزارت دریا دادند. با توجه به اینکه 9 وزارتخانه مرتبط با دریا داریم، پیشنهاد خوبی است و چنانچه منجر به گسترش ساختار دولت نشود و با تجمیع ساختارهای موجود تشکیل شود قابل دفاع خواهد بود. 
ایزدخواه گفت: مجلس آمادگی دارد برای برون‌رفت از این غفلت تاریخی و راهبردی نقش خودش را ایفا بکند. علاوه بر فراکسیون اقتصاد دریا محور، فراکسیون‌ های دیگری از جمله فراکسیون توسعه صادرات هستند که مرتبط با دریا هستند. می ‌توانیم در قالب اتاق ‌های فکر مشترک بین نمایندگان و این فراکسیون ها و دستگاه های مرتبط و نخبگان امر، انشالله موضوع را دنبال بکنیم. از همه‌ عزیزان دعوت می‌کنم که در این موضوع با مجلس مشارکت داشته باشند. 







ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: