تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۸۷۳
تعداد بازدید: ۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ما نگاه عالمانه و رویکرد دانش بنیان به موضوع اقتصاد دریا نداشتیم.
به گزارش مارین نیوز، نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به حوزه دریا از ابعاد مختلفی می‌توان نگاه کرد، اظهار داشت: خود دریا و بستر دریا و آبزیانی که در دریا زیست می‌کنند همه می‌توانند در امنیت و کمیت و کیفیت غذایی یک کشور نقش مهمی داشته باشند. بنابراین حفظ و حراست از دریاها در حوزه محیط زیست از وظایف حکومت‌ها و دولت‌هاست.
بهروز محبی نجم آبادی، افزود: دریا محل عبور و مرور و متصل‌ کننده قاره ‌های مختلف به یکدیگر است و موقعیت راهبردی دارد و حضور بعضی کشورها به خصوص با ابزارهای نظامی در دریاها برای حراست از منافع خودشان در مسیر این کریدورها و حمل و نقل‌هایی است که در حوزه دریا اتفاق می‌افتد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: ما خوشبختانه دو فضای آبی خزر و خلیج و فارس و عمان را در شمال و جنوب ایران داریم که این دو برکات و ثروت بیکرانی برای ما ایجاد کرده‌اند.
محبی اظهار داشت: یکی از مواردی که در ایران کمتر از آن استفاده شده، اراضی و زمین‌های فراوان ما در حوزه کویری است که این‌ها متاسفانه در شرایط خاص اقلیمی قرار دارند و کمترین بارش باران را در این مناطق داریم. ولی کشورهای عربی از دریای خلیج فارس و دریای عمان بیشترین استفاده را کرده‌اند. آن‌ها برای کویرزدایی خود و صنایع مختلفی که به آب نیاز داشتند از این دریاها به خوبی استفاده بردند. آن‌ها با آب شیرین‌کن‌ها این آب‌ها را منتقل کردند و استفاده حداکثرای داشتند. استفاده آن‌ها با ما قابل قیاس نیست و ما به شدت از آن‌ها عقب هستیم.
نماینده سبزوار یادآور شد: امروز کویر مرکزی و حواشی کویر از جمله حوزه بنده که شش شهرستان در اطراف کویر است، مثل دیار سربداران  و خراسان غربی قطعاً نیازمند این است که در انتقال آب از این دریاها بتوانند سهم خود را داشته باشند.
وی گفت: بسیاری از کشورهایی که آبی هستند به سختی در حال زمین‌سازی هستند. یعنی آب را خشک می‌کنند که زمین بسازند و بتوانند از زمین استفاده کنند. در کشور ما اراضی فراوان و زمین‌های صاف و همسطح بسیاری وجود دارد که نیازمند این هستند که ما بتوانیم با صنعت و تکنولوژی و فناوری نوینی که ایجاد شده است و با استفاده از آب شیرین‌کن‌ها، آب شیرین را برای مصارف صنعتی و شرب به مناطق مختلف برسانیم. البته فعلاً آب شرب و کشاورزی نمی‌صرفد، چون هزینه بالایی دارد ولی برای صنعت می‌صرفد. مثلاً قطعاً برای تولید فولاد می‌ارزد. یک بیست و پنجم تناژ یک فولاد هزینه آب آن می‌شود، پس می‌شود با انتقال و هزینه کردن، صنایع را جان داد. 
عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: بحث ایران رود هم کانالی است که خلیج فارس و دریای خزر را به هم متصل می‌کند و می‌تواند کانال بسیار ارزشمندی باشد. کاری که الان در حال انجام است، انتقال آب از دریای عمان است که به یزد آمده و بعد هم به خراسان جنوبی و مشهد می‌رود و انشعاباتی که می‌تواند در مسیر داشته باشد فرصت بسیار خوبی برای کشور ماست که با توجه به اراضی گسترده و فراوانی که داریم از آن‌ها استفاده کنیم.  
محبی تصریح کرد: ما نگاه عالمانه و رویکرد دانش بنیان به موضوع اقتصاد دریا نداشتیم. اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین مطرح می‌کنند در حوزه دانش بنیانی و نگاه علمی و آمایشی است که با این نگاه می‌توان به کمیت هم توجه کرد. مثلاً آزمایشگاه‌هایی بررسی کنند که در دریای خزر چه مدل آبزیانی می‌توانند رشد خوبی داشته باشند و به این شکل می‌توان کمیت و کیفیت را بالا برد و باید آسیب‌ها را با روش‌های فن‌آورانه کم کنیم و با ارتباطاتی که با دنیا داریم تبلیغ درستی کرده و مشتریان جهانی خود را پیدا کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: ما متاسفانه از ظرفیت همسایگان‌مان کمتر استفاده کرده‌ایم و این ضربه مهمی را به ما وارد کرده است. رویکرد آقای رئیسی اگر به درستی به سرانجام برسد، یعنی اقبال به سمت همسایگان و اطرافیان جمهوری اسلامی؛ نزدیک به ۶۰۰ میلیون جمعیت در همسایگی ماست و این یک فرصت استثنایی است. حتی ارتباط با اروپا نیز ممکن است توسط این مسیرها تعریف شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از فرصت دریایی که در ایران وجود دارد باید در صادرات و پیدا کردن بازارهای جهانی استفاده کرد. ما متاسفانه شرکت‌های قدرتمندی که پشتوانه قوی داشته باشند و بتوانند صادرات ما را در خارج از کشور تغذیه کنند نداریم. کما اینکه وقتی قطر به ما نیاز پیدا کرد ترکیه سریع توانست جای ما را پر کند و ما نتوانستیم بازار قطر را تغذیه کنیم. بخش عمده‌ای از صادرات و واردات از طریق مسیرهای دریایی صورت می‌گیرد و انتظار این است که درآمد و ارزآوری ایران از این راه بیشتر شود. همچنین بها دادن به این راهبرد، یعنی اشتغال‌زایی که خود یکی از رسالت‌های مهم دولت است.








ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: