تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۹۷۵
تعداد بازدید: ۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
در حالی که نشتی در خط لوله انتقال گاز مشهور "نورد استریم" به تازگی موجب انتشار ۵۶ الی ۱۵۵ هزار تن گاز متان در اتمسفر زمین شد و آن را به یکی از بالاترین منتشر کننده‌های متان تبدیل کرد، اکنون تصمیم بر آن شده تا از این پس با سه ربات زیردریایی بر وضعیت آن نظارت شود.
به گزارش مارین نیوز از آی‌ای، طبق بیانیه دانشگاه گوتنبرگ، سه ربات زیردریایی در آب‌های بالتیک در اطراف نشتی‌های خط لوله انتقال گاز نورد استریم (Nord Stream) که احتمالا ناشی از خرابکاری بوده است، مستقر شده‌اند تا چگونگی تغییر شیمی و زندگی در دریا را در طول زمان به دلیل انتشار زیاد گاز متان از این خط لوله دنبال کنند.


طبق گزارش‌های رسمی، بین ۵۶ هزار تا ۱۵۵ هزار تن متان در نتیجه نشتی نورد استریم به جو زمین منتشر شده که آن را به یکی از بالاترین موارد انتشار گاز متان از یک سایت تبدیل کرده است.
ثبت اطلاعات آب
این ربات‌ها از طریق یک کشتی تحقیقاتی موسوم به Skagerak نظارت می‌شوند و با کمک بنیاد صدای اقیانوس (VOTO) ساخته شده‌اند.
این ربات‌ها از راه دور کنترل می‌شوند و قرار است در دریا حرکت و داده‌های آب را به طور مداوم برای ۱۵ هفته آینده ثبت کنند.


باستین کوئست، اقیانوس شناس از دانشگاه گوتنبرگ می‌گوید: آنها گلایدر نامیده می‌شوند و توسط VOTO ارائه می‌شوند که عملیات آنها را نیز مدیریت می‌کند. این ربات‌ها می‌توانند اندازه‌گیری‌هایی را در بازه‌های زمانی در مورد چگونگی تأثیر شیمیایی و کیفیت آب توسط نشت گاز طبیعی به ما ارائه دهند.
البته این ربات‌ها کاملاً جدید نیستند. دو مورد از آنها از مارس ۲۰۲۱ برای اندازه‌گیری مداوم کیفیت آب مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
این ربات‌ها به عمق آب می‌روند و سپس به سمت سطح می‌آیند و جدیدترین و آخرین اندازه‌گیری‌های خود را از طریق ماهواره برای محققان ارسال می‌کنند.
علاوه بر این، یکی از این سه ربات که از هفته گذشته به آب انداخته شده به حسگر خاصی مجهز شده است تا بتواند تغییرات محتوای متان را در ۱۵ هفته آینده اندازه‌گیری کند.
کوئست می‌گوید: این برنامه هفته گذشته داده‌های ارزشمند و تصویری از وضعیت اقیانوس بلافاصله پس از وقوع این نشتی ارائه کرد. با استقرار این ربات‌ها، گزارش‌های مستمری از وضعیت آب در نزدیکی نشت خط لوله نورد استریم دریافت می‌کنیم. آنها به همین منظور مستقر شده‌اند.
وی افزود: نکته این است که ما اندازه‌گیری‌هایی را از آب در مدت زمان طولانی و در یک منطقه بزرگ‌تر دریافت می‌کنیم. ما می‌توانیم ببینیم که چقدر طول می‌کشد تا متان ناپدید شود و محیط آبی چگونه در طول زمان به آن واکنش نشان می‌دهد. واکنش در دریا اغلب با تأخیر مواجه است و ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشد تا شاهد تغییر باشیم.


آب چگونه تحت تأثیر نشتی گاز قرار می‌گیرد؟
محققان داده‌های مهمی را از ربات‌های زیر آب جمع‌آوری می‌کنند که معمولاً برای اندازه‌گیری شوری، دما، محتوای اکسیژن و مقدار کلروفیل استفاده می‌شوند. این اطلاعات تصویری از وضعیت آب دریای بالتیک پس از نشت گاز را کامل می‌کند.
کوئست می‌گوید: ما محققان به همراه ربات‌های جدید و اندازه‌گیری‌هایشان مستندات علمی محکمی از تأثیر نشت نورد استریم خواهیم داشت. وقتی همه را جمع کنیم، تصویر خوبی از هر دو اثر فوری و تاخیری داریم. ما با گلایدرهایی که به طور مداوم اندازه‌گیری می‌کنند و مطالعات جمع‌آوری می‌کنند، قادر خواهیم بود فرآیندها را بهتر درک کنیم.










منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: