تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۱۳۳
تعداد بازدید: ۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به خطر انقراض فک خزری، از مخالفت شدید کارشناسان محیط زیست با اجرای طرح گسترده گردشگری در آشوراده خبر داد و گفت: اجرای این طرح تبعات سنگین خواهد داشت.
به گزارش مارین نیوز، سمیه رفیعی در مورد خطر انقراض فک خزری گفت: فک دریای خزر به عنوان تنها پستاندار گوشتخوار دریای کاسپین یکی از مهم‌ترین گونه‌های جانوری در جهان محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر جمعیت آن به شدت در خطر انقراض قرار گرفته است. وضعیت فک خزری در کشورهای میزبان از جمله ایران هر روز وخیم‌تر می‌شود و به تازگی هم مقامات دولتی در روسیه از کشف لاشه ۲۵۰۰ فک خزری در سواحل این کشور خبر داده‌اند، در گزارش‌های اولیه تعداد فک‌های تلف شده ۷۰۰ عدد اعلام شده بود اما با شروع تحقیقات این رقم افزایش یافته است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: انقراض فک خزری ناشی از دو علت اصلی از صید بی رویه گرفته تا آلودگی آب دریای خزر را شامل می‌شوند، بخشی از صید این جانور خواسته و قسمتی از این صید ناخواسته است؛ ناخواسته به این جهت که این جانور گرفتار تور قیفی مانند شکار ماهی کیلکا می‌شوند.
نماینده مردم در مجلس یازدهم در بیان جزئیات تلفات فوک خزری ادامه داد: گاهی فوک‌ها قربانی صید و صیادی می‌شوند بی آنکه هدف شکار صیادان باشند به فرض مثال به دنبال صید ماهی، فوک خزری در دام صیادان گرفتار و برای رها شدن آنها صیادان ضربات سختی به فوک وارد می‌کنند که متاسفانه طی ضربات وارده منجر به مرگ آنان می‌شود.
عوامل دخیل در مرگ فوک خزری
وی در ادامه یادآور شد: در کنار آلودگی دریا و صید و صیادی از بین رفتن زیستگاه این حیوان باعث مرگ آن خواهد شد؛ در شمال دریای خزر یعنی سواحل کشورهای سوریه و قزاقستان عمق آب بسیار کم است و در زمستان شاهد یخ زدگی آب خواهیم بود و همین مسئله تاثیر بسیاری در کاهش زالد و ولد این گونه نایاب خواهد داشت، در شرق دریای خزر همان منطقه میانکاله و جزیره آشوراده با تمام تلاش سازمان محیط زیست برای حفظ این گونه نایاب باز شاهد تغییرات کلی این مناطق هستیم از بحث گردشگری گرفته تا ساخت و سازهای عمرانی منجر شده تا زیستگاه از حالت طبیعی خود خارج شود.
مرکزی برای حمایت از فوک خزری راه اندازی شد
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده برای حفاظت از تنها پستاندار گوشتخوار دریای کاسپین، تاکید کرد: دوستداران محیط زیست با همکاری محیط زیست، مرکزی را در بندر ترکمن برای حفاظت فوک‌های خزری به نام مرکز امداد و نجات راه اندازی کردند اما نیازمند حمایت بیشتری برای حفاظت از این گونه نایاب جانوری هستیم. 
نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به کاهش جمعیت فوک خزری، یادآور شد: میزان جمعیت فوک خزری در طی سال‌های اخیر از یک میلیون فقره به زیر ۱۰۰ هزار فقره رسیده است؛ متاسفانه با این کاهش آمار باز شاهد مرگ دسته جمعی این گونه نایاب دریایی هستیم.


خلاء قانونی برای حفاظت از گونه‌های حیوانی نایاب نداریم
رفیعی با بیان نبود خلاء قانونی برای حفاظت از گونه‌های نایاب جانوری و گیاهی، تاکید کرد: کمبود و خلاء قانونی برای حفاظت از گونه‌های نایاب حیوانی و گیاهی وجود ندارد و فقط سازمان محیط زیست باید تلاش حداکثری را برای حفاظت از این گونه نایاب داشته باشد همچنین مرکز امداد و نجات دریای خزر اگر حمایت شود بی تردید شاهد ادامه حیات فوک‌های خزری بیشتری خواهیم بود. 
ارتباطات ایران با همکاری سایر کشورها در نظر بگیرد
عضو کمیسیون کشاورزی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: برای حفظ و نگهداری این گونه نایاب باید مراکز امداد و نجات بیشتری در محل زیستگاه فوک‌های خزری ایجاد شود در بحث پایش و نگهداری آن سرمایه گذاری کنند از همه مهمتر بُعد ارتباطات و همکاری با سایر کشورها است، ایران به عنوان یکی از ۵ کشور عضوی که میزبان فوک خزری است باید همکاری لازم را با سایر کشورها داشته باشد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث رژیمی دریای خزر، یادآور شد: بیش از دو دهه است که بحث رژیمی دریا خزر برای حفاظت از دریا و حتی جانوران دریایی مد نظر قرار گرفته اما متاسفانه به نتیجه مطلوب نرسیده است، علیرغم اینکه رژیم حقوقی دریای خزر بین ۵ کشور عضو نهایی نشده کنوانسیون تهران برای حفاظت از دریای مازندران به نتیجه مطلوب رسید اما انتظار می رود بحث رژیمی دریای خزر هر چه سریعتر تصویب شود.مسئولان در وزارت امور خارجه باید هر چه سریعتر پیگیر تعیین شدن رژیم حقوقی دریای خزر باشند تا حفاظت از آن برای ۵ کشور عضو تعیین تکلیف شود؛ اجرای طرح گسترده گردشگری برای آشوراده تبعات گران دارد.
رفیعی در ادامه به بیان بحث گردشگری آشوراده و تاثیر آن در کاهش تعداد فک خزری، اظهار کرد: تعدادی از مسئولان به دنبال اجرای طرح گردشگری آشوراده هستند، کارشناسان محیط زیست به شدت مخالف اجرای این طرح شده‌اند این منطقه جزو مناطق حفاظت شده محسوب می‌شود و حیات وحش آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ جزیره آشوراده زیستگاه مناسبی برای فوک خزری است، حتی منطقه پرورشگاهی مناسبی برای پرورش ماهیان خزری است. اجرای طرح گسترده گردشگری در آشوراده بی‌تردید تبعات سنگینی را به دنبال خواهد داشت.
رئیس فراکسیون محیط زیست در ادامه یادآور شد: برای حفاظت از محیط زیست قوانین متعددی داریم از قانون صید و شکار گرفته تا حفاظت از منابع آبی و خاکی کشور، این قوانین به روز رسانی شوند، امروز با شرایطی روبرو هستیم که گونه‌های نایاب کاهش پیدا کرده‌اند، باید حفاظت از این گونه ها به صورت خاص مد نظر قرار بگیرد.
رفیعی در پایان خاطر نشان کرد: محیط زیست مظلوم‌ترین حوزه در تمام دوره‌های مختلف محسوب می‌شود، باید این مسئله مورد توجه وزارتخانه‌های مرتبط به ویژه سازمان محیط زیست قرار بگیرد.








منبع: خانه ملت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: