تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۱۳۴
تعداد بازدید: ۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه برای خارج ‌سازی مغروقه‌ ها عراق پای کار نیامد، تاکید کرد: طرف عراقی تاکنون هیچ اقدامی برای خارج ‌سازی مغروقه‌ ها انجام نداده و هیچ یک از این کشتی‌ ها توسط طرف عراقی خارج نشده است اما ایران برای لایروبی کارون و اروند اعلام آمادگی کرده‌ است.
به گزارش مارین نیوز، نورالله اسعدی در نشست خبری با اشاره به افزایش ظرفیت بندر خرمشهر گفتت: ظرفیت بندر خرمشهر از ۵.۵ میلیون تن قبل از جنگ تحمیلی و تخریب نزدیک به ١٠٠ درصدی زیرساخت‌ها امروز نوسازی و خرید تجهیزات جدید به ١١ میلیون تن رسیده‌اید. 
وی با اقدامات انجام شده برای توسعه بندر خرمشهر اظهار داشت: در بحث احیای بندر خرمشهر پروژه‌های مختلفی به اجرا رسید؛ از جمله ساخت ترمینال کانتینری ١۵ هکتاری با ظرفیت ۵٠٠ هزار TEU، همچنین طول اسکله این بندر با ٢٠ پست اسکله به سه هزار و ٢۵٩ متر می‌رسد. 


مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به خط مسافری خارجی از خرمشهر تصریح کرد: در حال حاضر خط مسافری کویت و خرمشهر پس از دو سال متوقف به دلیل شیوع کرونا فعال شده و دو سرویس در هفته در این خط دریایی برقرار است. ظرفیت پذیرش مسافر در ترمینال مسافری خرمشهر، دو هزار نفر و ظرفیت کشتی فعال در این مسیر ٢٢٠ مسافر است. 
اسعدی درباره میزان صادرات و واردات از/به بندر خرمشهر خاطرنشان کرد: میزان واردات در ٩ ماه اول امسال حدود ١٨٢ هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ٢٨ درصدی داشته است. همچنین میزان صادرات یک میلیون و ۵٠٠ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه تغییری نداشت.
وی ادامه داد: همچنین میزان تخلیه و بارگیری کانتینر ١۵ هزار TEU بوده که در مجموع رشد دو درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. 
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به خارج‌سازی مغروقه‌ها ابراز داشت: تاکنون ١٨۵ مغروقه از آبراه اروند و کارون خارج شده و سال گذشته برای خارج‌سازی شش فروند کشتی قرارداد منعقد شد و در حال حاضر ١٠ فروند کشتی مغروقه در ابراه باقی مانده که برای تردد کشتیرانی ایمن این تعداد کشتی معروفه موثر هستند البته همین تعداد معروفه هم در ایران عراق وجود دارد. 
اسعدی با تاکید بر اینکه برای خارج‌سازی مغروقه‌ها عراق پای کار نیامد، بیان کرد: طرف عراقی تاکنون هیچ اقدامی برای خارج‌سازی مغروقه‌ها انجام نداده و هیچ یک از این کشتی‌ها توسط طرف عراقی خارج نشده است اما ایران برای لایروبی کارون و اروند اعلام آمادگی کرده‌ است. 
وی با اشاره به موقعیت بندر فاو و توسعه این بندر تا سال ٢٠٣٨ یادآور شد: در حوزه سرزمینی بنادر خرمشهر، امام و آبادان، کشور‌ عراق دست به اجرای پروژه ایجاد و توسعه بندر فاو زده است. عراق قصد دارد این بندر را طی دهه آینده مانند جبل‌علی امارات به بندر هاب تبدیل کند که ضمن جذب ترافیک شرق دور، بار ترکیه و مدیترانه را هم حمل کرده و کریدوری در منطقه ایجاد کند و به دنبال جذب بار از مسیر اروپا، آسیا و اروپا است البته برای خنثی ساختن این اقدام و در راستای حفظ مزیت بنادر استان خوزستان و بندر خرمشهر باید امتیازات ویژه به این بنادر اعطا شود.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر افزود: از این‌رو، تخفیف ۳۰‌ درصد سود بازرگانی را در‌ هر دو بخش صادرات و واردات طی مذاکره با وزیر اقتصاد و کمیسیون اقتصادی مجلس درخواست کرده‌ایم که در صورت اجرا می‌تواند منجر به افزایش تردد به بندر خرمشهر‌ و افزایش حجم تخلیه و بارگیری شود.
اسعدی با اشاره به اینکه بعد از هشت سال نشست مشترک ایران و کویت برگزار شد، بیان کرد: از جمله توافقات این نشست رفع ممنوعیت ورود کشتی‌ها و شناورهای سنتی و چوبی به بنادر کویت بود. همچنین انحصار نمایندگی کشتی‌رانی در کویت شکسته و ١٠ نمایندگی جدید معرفی شد.






ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: