تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۴۶۳
تعداد بازدید: ۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
مدیرعامل شرکت خدمات دریایی هدایت کشتی خلیج فارس در دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی به چالش های پیش روی صنعت دریایی و معضل دریانوردان شناورهای زیر 500 تن اشاره نمود.
به گزارش مارین نیوز، افتتاحیه دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی (MTS)، از صبح روز یکشنبه 5 شهریور 1402 با حضور با حضور معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، ریاست پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسئولین دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، انجمن مهندسی دریایی ایران، موسسه رده بندی آسیا، موسسه رده بندی ایرانیان، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت هدایت کشتی خلیج فارس، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و مدیرعامل شرکت مهندسی و خدمات دریایی نگین سبز در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و امروز هم ادامه دارد.


دکتر حسین صاحبی مدیرعامل شرکت خدمات دریایی هدایت کشتی خلیج فارس، در این رویداد به مسائلی نظیر: فقر مدیریتی و نیروی کار در بنادر و دریا، معضل نبود جایگزین برای نسل مدیران فعلی، و انتقاد از عدم قانون مشخص کار برای شاغلین شناورهای زیر ۵۰۰ تن اشاره نمود.
مدیرعامل شرکت هدایت کشتی عدم وجود یک قانون مشخص کار برای نیروی دریایی شناورهای زیر ۵۰۰ تن را یکی از چالش‌های پیش‌رو دانست و افزود: متاسفانه دچار فقر مدیریتی در در حوزه دریا و بنادر هستیم.
حسین صاحبی مدیرعامل شر‌کت هدایت کشتی خلیج فارس اظهار کرد: امیدواریم علاوه‌ بر آشنایی با دستاورد دیگر شرکت‌ها، مشکلات مختلف ناشی از کم‌کاری‌ها در این حوزه نیز مطرح شود تا در ماه‌های آینده حل شود.
وی عدم وجود یک قانون مشخص کار برای نیروی دریایی شناور‌های زیر ۵۰۰ تن را یکی از مشکلات هدایت کشتی عنوان کرد و افزود: متاسفانه بخش زیادی از وقت ما درگیر مسائل پرسنلی شده است که ربطی به تحریم‌ها ندارد. هیچکس حقوق قانونی خود را نمی‌داند و با وجود پرداخت مبالغ زیاد، نیروی کار با نارضایتی روی شناور‌ها حاضر می‌شوند.
مدیرعامل شرکت هدایت کشتی در ادامه، برخی از پیش‌بینی‌های انجام شده طی تحقیقات جهانی در حوزه فناوری دریا تا سال ۲۰۳۰ را برشمرد و گفت: تا سال ۲۰۳۰ سازه‌های فراساحلی ۲ ‌برابر خواهد شد؛ این در حالیست که علی‌رغم رشد خوب ما در حوزه سازه های دریایی در دهه ۷۰، طی ۱۰ سال گذشته افت کردیم.
وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها، با ۱۰۰ برابر شدن توربین‌های بادی، یک رونق شدید در زمینه استفاده از نیروی برق توربین‌های بادی در دریا شکل می‌گیرد که به دنبال آن، زمینه کار نیروی جوان ما نیز در این حوزه ایجاد خواهد شد؛ اما متأسفه هیچ اقدامی در این زمینه نشده است. هم‌چنین ۵۰ درصد نفت مورد استفاده در دنیا از سازه های فراساحلی استخراج خواهد شد و ۵۰ درصد مردم دنیا در مناطق ساحلی زندگی خواهند کرد. این در حالیست که در سال‌های پس از انقلاب و جنگ تحمیلی، خرمشهر و آبادان علی‌رغم اینکه بیشترین ثروت کشور را تولید می‌کنند،جزو نقاط محروم ایران هستند.
صاحبی ضمن اشاره به اینکه در مورد شیلات ما اتفاق خاصی رخ نداده گفت: افزایش ۳۰ درصدی اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها، افزایش ۲۵ درصدی دی‌اکسید‌کربن در اقیانوس‌ها و تأمین ۱۶ درصد پروتیین جهان توسط صید ماهی، استفاده بیشتر از اقیانوس‌ها در ساخت دارو، استفاده از مواد پیشرفته و تولید انرژی از منابع غیرفسیلی، از دیگر پیش‌بینی‌ها در حوزه دریا است.
وی ادامه داد: تا سال ۲۰۳۰ حوزه سنسورهای دیجیتالی در کشتیرانی و کشتی سازی، باعث کنترل از راه دور کشتی‌ها و هدایت و مدیریت آنها از ساحل خواهد شد و شاهد افزایش ساید کشتی‌ها خواهیم بود. هم‌چنین تأمین نیروی محرکه کشتی‌ها از سلول‌های نوری و خورشیدی، می‌تواند زمینه کاری برای جوانان باشد. استفاده از سولار و نیروی باد برای نیروی محرکه کشتی‌ها نیز از جمله اتفاقات بزرگی است که باعث تعطیلی بسیاری از کسب و کارهای امروزه می‌شود. اگر ما نیز هم نوا با این اتفاقات نباشیم توانایی تبادل و معاشرت اقتصادی با دنیا را از دست خواهیم داد.
مدیرعامل شرکت هدایت کشتی، فقر نیروی منابع انسانی در حوزه دریایی را از بزرگ‌ترین چالش‌های هدایت کشتی دانست و خاطرنشان کرد: کمبود ۴۶۰۰ نیروی دریایی برای شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن، آمار بالایی است که دلیل آن، ناتوانی ما در جذب جوانان و نخبگان به دریا است. اکنون دچار فقر مدیریتی چه در حوزه دریا و چه در بنادر هستیم و نسل مدیریت کنونی هیچ جایگزینی ندارد. یکی از رسالت‌های تک تک ما، فراهم سازی زمینه بورسیه تحصیلی برای علاقه‌مندان است تا با تأمین آینده کاری آن‌ها، به کشور بازگشته و خدمت کنند.
صاحبی در پایان چند خصوصیت از شخصیت کارافرینان را برای جوانان برشمرد و اظهار کرد: کارآفرینان انسان‌های متعهد، مسئولیت‌پذیر، سرسخت و با پشتکار فراوان هستند و با ایمان به کار خود، با اولین مشکل کار را رها نمی‌کنند و بر خواسته خود پافشاری دارند. آن‌ها چه در برخورد زیردست و چه بالادست انعطاف پذیرند.
وی ادامه داد: کارآفرینان روحیه استقلال طلب دارند؛ خواهان تمام منافع مادی برای خود هستند و حاضر به کارمندی در یک مجموعه نمی‌شوند. این روحیه باید در همه تقویت شود تا کسب و کارهای کوچک در حوزه‌های نیاز کشور شکل بگیرد.
صاحبی ضمن هم‌دردی در گرفتاری و مشکلات کشور گفت: سرگذشت شروع کار اکثر کارافرینان بزرگ در دنیا، با امکانات صفر و در زیرزمین بوده است؛ ولی آن‌ها ریسک پذیر بوده و سخت راضی می‌شوند. مشکلات را به بیرون از خود ارجاع نمی‌دهند و دلیل موفق نشدنان را در درون خود جست و جو می‌کنند.
شایان ذکر است شرکت خدمات دریایی هدایت کشتی خلیج فارس، یکی از اصلی ترین حامیان دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی(MTS) بود./





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: