تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۴۶۷
تعداد بازدید: ۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، آخرین تصمیمات در خصوص ساخت بندر بزرگ مکران را تشریح کرد و گفت: ظرفیت طراحی این بندر 150 میلیون تن و به ارزش 1.5 تا 2 میلیارد دلار است که ساخت آن حدود 3 سال به طول می انجامد.
به گزارش مارین نیوز، علی اکبر صفایی در برنامه میز اقتصاد رسانه ملی با تبریک هفته دولت و روز کارمند به تمام مردم ایران، اظهار داشت: توجه به مقوله دریا بیش از ۱۰ سال است که از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار دارد و اقدام عملی از سوی دولت سیزدهم مدنظر قرار گرفت و ساختار نهادی در حوزه معاون اول رییس جمهور ایجاد شد و برنامه ریزی برای فعالیت اجرایی در حوزه دریا صورت گرفت.
وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد دریا در بخش‌های مختلفی نظیر حمل‌ونقل دریایی، فعالیت‌های بندی، فعالیت‌های دریایی، فعالیت در بخش منابع زنده و غیرزنده دریایی می‌توانیم اقدام کنیم که در این زمینه برنامه ریزی لازم انجام و بعضا پروژه‌‌های اجرایی تعریف شده است.
تعداد شناورهای جدید در ناوگان دریایی شمال و جنوب ایران
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در بخش زیرساخت ها و زیربناها سرمایه گذاری صورت گرفته در حمل و نقل دریایی در سال جاری معادل 100 هزار میلیارد تومان است، گفت: در این بخش 100 هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شد است که برخی از آن ها کلید خورده و سال گذشته معادل 18 هزار میلیارد تومان بهره برداری داشتیم که مربوط به حوزه شناورها و توسعه بنادر بزرگ و کوچک بود.
صفایی ادامه داد: در بخش شناوری اقدامات بزرگی مدنظر قرار گرفته است و 33 فروند شناور در حوزه دریای خزر یا اضافه شده، یا در دست خرید یا در دست ساخت است و در جنوب کشور نیز 6 فروند شناور بزرگ خریداری و به ناوگان دریایی ملحق شد است و نوسازی ناوگان با استفاده از ظرفیت های داخلی و خارجی در دستورکار قرار دارد.
وی با بیان اینکه در بخش شناوری جمعا بیش از 100 فروند شناور در دست ساخت از سوی کشتی سازی های داخلی است، عنوان کرد: برخی پروژه ها در این خصوصی طی سال جاری و برخی تا پایان سال 1403 مدنظر قرار می گیرد و باید بدانیم که ساخت شناور فرایندی است که دو تا سه سال زمان می برد.
تشریح برنامه های اقتصاد دریا محور
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه مقوله اقتصاد دریامحور در حوزه جمعیتی یکی از مهم ترین مسائل در نوار ساحلی کشور است، تصریح کرد: وزارت راه با تدبیر وزیر محترم برنامه ریزی بسیار خوبی در این خصوص مدنظر قرار داده است و 27 نقطه در نوار ساحلی مربوط به جمعیت سازی و ایجاد شهرک های جدید، 5 نقطه مربوط به شهرهای مولد کشاورزی و 9 نقطه مربوط به حوزه پتروشیمی تعریف شده است که به عنوان قطب های اقتصادی مدنظر قرار دارند و به محض تحویل زمین با مدل های سرمایه گذاری با مشارکت بخش خصوص کار پیش خواهد رفت.
صفایی در ادامه با بیان اینکه در حوزه گردشگری دریایی بندر چمخاله مدنظر قرار دارد و در اختیار مردم قرار می گیرد، اظهار داشت: این بندر به منظور استفاده گردشگری و مسافری دریایی مردم در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت و در بندرگاه نخل ناخدا نیز در بندر عباس فعالیت ها در حال پیشبرد است و تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده پروژه مذکور به بهره برداری می رسد.
وی افزود: برای منطقه بزرگ گردشگری بندرعباس شامل بندرعباس، جزیره هرمز و بندرگاه نخل ناخدا مدنظر قرار دارد و زیرساخت هایی نیز از سوی دولت فراهم می شود و روبنا را نیز بخش خصوصی انجام خواهد داد؛ این پروژه طی دو تا سه ساله به نتیجه می رسد.
به گفته صفایی در هفته دولت با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خوزستان 6 هزار میلیارد تومان پروژه در این استان در حوزه حمل و نقل دریای به بهره برداری می رسد.
آخرین وضعیت ساخت بندر بزرگ مکران
وی در مورد بندر بزرگ مکران نیز، توضیح داد: اقداماتی از جمله طرح جامع مدنظر قرار گرفته و اطلاعات جریان، موج آب و سایر موارد برای طراحی نیز انجام شده است و قرار است دولت به سازمان بنادر و دریانوردی زمین اختصاص دهد و به زودی در کمیسیون مستندسازی این موضوع پیش می رود و امیدوار هستیم اوایل سال 1403 کلنگ اجرایی پروژه به زمین بخورد چرا که این بندر می تواند تحول بزرگی در سواحل مکران ایجاد کند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ساخت بندر بزرگ مکران فاز بندی شده است، گفت: در فاز اول موج شکن ها، لایروبی و ایجاد یک اسکله نفتی به منظور انجام فعالیت های صادراتی مدنظر قرار دارد تا بتوانیم در راستا صادرات محصولات نفتی و پتروپالایشی از آن استفاده کنیم.
صفایی با اعلام اینکه بندر بزرگ مکران 150 میلیون تن ظرفیت طراحی دارد، اظهار داشت: ظرفیت کل بنادر ایران 270 میلیون تن بود که از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم به 290 میلیون تن رسیده است. 
وی افزود: پیش بینی می کنیم ساخت بندر بزرگ مکران سه سال زمان ببرد و ارزش این پروژه معادل 1.5 تا 2 میلیارد دلار خواهد بود و از منابع مالی سازمان بنادر و دریانوردی استفاده می شود و شامل سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.
استفاده از ظرفیت های ترانزیتی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص ضرورت استفاده از حداکثر ظرفیت های ترانزیتی کشور، بیان کرد: نیازمند اقدامات عملی در این حوزه هستیم و حرکت دولت سیزدهم در همکاری با کشورهای همسایه قابل تامل است و رایزنی های بسیاری صورت گرفته تا شاهد افزایش تبادلات تجاری با کشورهای آسیای میانه و هند باشیم.
صفایی افزود: حجم صادرات از دریای خزر به آسیای میانه 65 درصد افزایش یافته است و رشد صادراتی خوبی را تجربه می کنیم و باید بدانیم امروزه که تجارت خارجی کشور با رشد 60 تا 70 درصدی روبرو شده بخش عمده آن مربوط به صادرات بوده و میزان واردات کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی در این زمینه فعال شده اند و تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا زیرساخت های ریلی، جاده ای و دریایی و بندری متمرکز شوند و از حداکثر ظرفیت آن ها استفاده شود.
ساخت شناور باری برای اولین بار در کشور
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه در ادامه صحبت هایش با اشاره به تامین شناورهای رو-رو در بنادر کشور، عنوان کرد: در خصوص شناورهای رو-رو در دریای خزر هم اکنون شناور اجاره ای از بندر انزلی به روسیه ماهانه یکبار در حال تردد است و 4 فروند شناور نیز از سوی شرکت کشتیرانی ج.ا.ا به شرکت صدرا سفارش ساخت شده و این برای اولین بار در تاریخ کشور است که شاهد ساخت شناور باری هستیم و تا کنون تمامی شناورها خارجی بوده اند و قرارداد مربوطه در این خصوص 3 ساله است.
صفایی ادامه داد: در مورد بنادر جنوب نیز 4 فروند کشتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی مدنظر قرار گرفته که 2 فروند شناور رو-رو خریداری شده است و قرار است زنجیره انتقال کالا از بندر شهیدرجایی به آسیای میانه نیز کلید بخورد.
آخرین وضعیت قرارداد با هندی ها در بندر چابهار
وی در مورد آخرین وضعیت قرارداد با هندی ها در بندر شهیدبهشتی چابهار نیز، تصریح کرد: هند کشور بزرگی است که آینده اقتصادی بسیار خوبی دارد. قراردادی با این کشور منعقد شد بود که بعدها تغییر کرد و از ابتدای دولت سیزدهم تمامی مشکلات این قرارداد حل شد و تنها توافق در مورد یک بند این قرارداد بین ایران و هند باقی ماند و کمتر از یک ماه آینده مدنظر قرار می گیرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: قراداد هندی ها در بندر چابهار 85 میلیون دلار و به صورت BOT است که در فاز اول توسعه بندر چابهار هندی ها سرمایه گذاری کرده اند و در فاز دوم قرار است با سرمایه گذاری برخی کشورهای خارجی پروژه پیش برود و در این زمینه نیازمند توافق با متقاضیان هستیم.
صفایی با بیان اینکه هندی ها تا کنون معادل 25 میلیون دلار در بندر شهیدبهشتی چابهار سرمایه گذاری کرده اند، گفت: این سرمایه گذاری در بخش جرثقیل های ساحلی بوده و اخیرا با مدلی که در خصوص آن به توافق رسیده ایم فعالیت ها آغاز شده چرا که چند سالی اقدامات لازم راکد باقی مانده بود.
وی توضیح داد: هندی ها ملزم به تامین مجموعه ای از تجهیزات نظیر جرثقیل های ساحلی، گنتری کرین، محوطه ای و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا هستند و قرارداد بلندمدت کمتر از یک ماه دیگر نهایی می شود و این قرارداد بلندمدت حافظ منافع کشور است.
تردد خطوط کشتیرانی به کشورهای مختلف
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بخش خصوصی نیازمند تردد کشتی به کشورهای مختلف است، اظهار داشت: به کشورهای مختلف که رییس جمهور به آن ها سفر کرد شاهد تردد خطوط کشتیرانی هستیم اما در مورد برخی کشورها که میزان کالا در برگشت به حد لازم نرسیده با تامل رفتار می شود.
صفایی ادامه داد: به آمریکای جنوبی خط منظم کشتیرانی داریم و که حداقل دو ماه یکبار تردد می کنند و شناورها در حوزه فله، نفتی و جنرال کارگو هستند، بنابراین باید بدانیم که در حوزه مدیترانه و آمریکای جنوبی تردد ماهانه کشتی برقرار است و در صورت افزایش میزان تجارت شاهد افزایش تردد شناورها خواهیم بود.
مجوز شناورهای صیادی
وی در بخش دیگری از صحبت هایش در مورد آخرین وضعیت صدور مجوز برای شناورهای صیادی، بیان کرد: بیش از هر چیز دیگری جان اشخاص در دریا برای سازمان بنادر و دریانوردی مهم است و سرمایه گذاری بسیار زیادی در حوزه پیشگیری و جست و جو و نجات دریایی صورت گرفته و تجهیزات ایران در دریای عمان و خلیج فارس در حوزه دریایی، هوایی و رادیویی در این بخش بی نظیر است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در 9 نقطه بنادر استان هرمزگان تیم کامل بازرسی مستقر شده است، خاطرنشان کرد: 4 هزار شناور بدون هویت شناسایی شد اند و 3 هزار شناور نیز هویتشان شناسایی شده است و پلاک گرفته اند و این روند ادامه خواهد داشت.
صفایی ادامه داد: باید هم جان اشخاص حفظ شود هم اینکه کسب و کار مردم لطمه نبیند، یکی از مشکلات جدی در بخش شناورها این است که برخی از این شناورها در منازل ساخته می شوند و حتی ساخت آن ها در کارگاه های مورد تایید سازمان بنادر و وزارت صمت نیست، بنابراین شناورهای مذکور نیازمند آزمایش و بررسی های لازم هستند.
وی اعلام کرد: به محض اینکه موسسه رده بندی تشخیص دهد شناورهای مربوطه ایمنی لازم را دارند مراحل ثبت که پیچیده نیست مدنظر قرار می گیرد و صدور مجوز روند طولانی ندارد، همچنین در مورد شناورهای دو زمانه و چهار زمانه نیز در حال اخذ مجوزهای لازم هستیم./




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: