تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۵۶۷
تعداد بازدید: ۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) ضمن بیان آمادگی همکاری با شورای عالی صنایع دریایی و انجمن مهندسی دریایی ایران، گفت: وجود چنین نهادهای دریایی در کشور لازم است و باید همه در صنعت دریایی یکپارچه باشیم و چشم اندازمان یکی باشد.
به گزارش مارین نیوز از روابط عمومی انجمن مهندسی دریایی ایران، اعضاء هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و جانشین مدیرعامل این شرکت پانزدهم آبان ماه دیدار کردند. 


دکتر منوچهر علیپور مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، ضمن خوش آمدگویی و خیر مقدم گفت: باعث خوشحالی است که انجمن دارد به جایگاه واقعی خود می رسد. انشااله با ریل گذاری درستی که انجام می دهید سرعت و شتاب آن را از گذشته افزایش دهید. 
وی با بیان اینکه با انتخاب هیات مدیره جدید انجمن که ترکیبی از جوانان و افراد با تجربه هستند می توانیم شاهد باشیم که انجمن به جایگاه واقعی خود برسد، اظهار داشت: با فعال شدن انجمن مهندسی دریایی همه ذینفعان صنعت دریایی از آن سود می برند. 


علیپور در ادامه به شورای عالی صنایع دریایی که بزرگترین و قوی ترین شورای عالی در کشور است اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت این شورای عالی بیشتر استفاده کنیم.  
وی ضمن تشکر از زحمات مهندس جعفری رییس قبلی دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی، گفت: امیدوارم با انتخاب مهندس سالاری و اراده ای که از ایشان دیدیم اتفاقات خوبی در صنعت دریایی رغم بخورد. 
علیپور گفت: صدرا آماده همکاری با شورای عالی صنایع دریایی و انجمن مهندسی دریایی ایران است تا با کمک هم بتوانیم کارهای خوبی برای کشور و آیندگانمان انجام دهیم. وجود چنین نهادهای دریایی در کشور لازم است و باید همه در صنعت دریایی یکپارچه باشیم و چشم اندازمان یکی باشد. 
وی ادامه داد: ظرفیت های بسیاری در انجمن وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم و از تریبون انجمن صدایمان را به گوش مسئولین برسانیم. خریدهای خارجی باعث می شود کارگران و مهندسان ما بیکار شوند و نخبگان به خارج مهاجرت کنند. 
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران گفت: لازم است کنسرسیوم سازندگان کشتی به همراه بخش خصوصی تشکیل شود تا بتونیم کارهای بزرگ انجام دهیم و بتوانیم از ظرفیت های همه استفاده کنیم. 
علیپور بیان داشت: عمده فعالیت شرکت صدرا دوبخش است بخش اول نفت گاز است و بخش دیگر کشتی سازی است که هر دو فعال است و برنامه هایی هم برای ایجاد کسب و کارهای جدید داریم. 


دکتر حسن رضا صفری رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در این نشست ضمن تبریک به انتخاب شایسته دکتر منوچهر علیپور به سمت مدیرعاملی صدرا، اظهار داشت: حضور شخصی مثل جنابعالی در بخش تجاری کشور که متولی خیلی از پیشرفت های ایران در حوزه صنایع نظامی چه در حوزه ساخت، برنامه ریزی، اجرا و به نتیجه رساندن آنها بودید جای خوشحالی دارد. 
وی در ادامه گفت: انجمن مهندسی دریایی ایران با حمایت های شما و دیگر اعضاء به ثبات رسیده و هیات مدیره تمام تلاش خود را برای پیشرفت و اعتلای صنایع دریایی کشور انجام خواهد داد. 
وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که در این مدت انجمن انجام داد و شاید یکی از بزرگترین کارهای تاریخی این کشور بود وارد کردن اقتصاد دریامحور به عنوان یک موضوع کلیدی در برنامه هفتم توسعه بود، گفت: با رویت پیش نویس لایحه برنامه هفتم متوجه شدیم موضوع مهم اقتصاد دریامحور در آن لحاظ نگردیده است. بلافاصله مکاتبات انجمن با مسئولین آغاز شد و در نهایت توسط رئیس جمهور اعلام و در برنامه هفتم گنجانده شد. 
صفری بیان داشت: مورد دیگر بند (الف) ماده 61 برنامه هفتم بود که قرار بود شورای عالی صنایع دریایی به وزارت راه انتقال یابد که با پیگیریهای انجمن مهندسی دریایی ایران دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی در وزارت صمت متولی اصلی سیاستگذاری و برنامه ریزی نظام تولید در کشور ماندگار شد.
رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، در ادامه گفت: پس از 10 سال جلسه شورای عالی صنایع دریایی کشور با حضور رئیس جمهور برگزار شد و یکی از مهمترین مصوبات آن برنامه نوسازی ناوگان دریایی کشور با استفاده از توان داخل بود. که حدود 2800 فروند شناور فراخوان شد. انجمن مهندسی دریایی ایران در این برنامه با شورایعالی صنایع دریایی همکاری دارد و نشست هایی را در این راستا برگزار کرده است. 
در ادامه این نشست، دکتر حسن رضا صفری رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران لوح تبریک و یک جلد قرآن منظوم به دکتر منوچهر علیپور مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران اهدا نمود. 


دکتر شهراد کوکبی جهرمی دبیر و عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در ادامه این نشست ضمن بیان اینکه نظام نامه کیفیت انجمن آماده شده است، اظهار داشت: نگاه ما به توسعه اقتصادی دریامحور به مفهوم کامل آن است. شاخص های اصلی توسعه اقتصاد دریامحور در کمیسیون تلفیق در حال بازنگری است. هدف گذاری ما بر اساس آن شاخص ها خواهد بود و برنامه نوسازی ناوگان دریایی کشور هم ذیل همین موضوع است. 
کوکبی با بیان اینکه وقتی از صنعت کشتی سازی صحبت می کنیم بعضی ها اما و اگر هایی می آورند اما وقتی می گوییم این صنعت پشتوانه نیروی دریایی است همه قانع می شوند، اظهار داشت: اگر واقعا این صنعت را می خواهیم باید موضوع ساخت کشتی را در شورای امنیت ملی مطرح کنیم. چون مشکلات زیاد است. 
وی در خصوص ساخت کشتی در کشور، گفت: تنها زمانی امید داریم که بتوانیم خودمان را مطابق با شرایط قرارداد وقف داده و کشتی را تحویل بدهیم که هم پکیج کامل مدراک فنی و هم پکیج کامل مواد، ماشین آلات و تجهیزات وارد بشود، اینها دو رکن اصلی هستند.
دبیر انجمن مهندسی دریایی ایران در ادامه، گفت: یکی از بحث های اصلی برنامه نوسازی ناوگان، موضوع تامین مالی می باشد که لازم است الگوی مناسبی در این رابطه تعریف گردد. هم در بحث مهندسی و هم در بحث تامین تجهیزات باید اقداماتی انجام داد تا این صنعت در تمام ابعادش همزمان پیشرفت کند. 


مهندس محسن بحیرایی عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران نیز در این نشست ضمن عرض تبریک و آروزی موفقیت برای مدیرعامل صدرا، گفت: کار را به کاردان سپردن آن هم در زمانیکه واقعا صنعت دریایی به گل نشسته و مشکلات بسیار زیادی دارد بسیار جای خوشحالی دارد. 
وی در ادامه با بیان اینکه برنامه نوسازی ناوگان دریایی کشور پاشنه آشیل صنعت دریایی است اما کشتی سازی های ما هم باید عارضه یابی شوند، گفت: در سخت افزار زیر ساخت های خوبی در کشور داریم اما در بخش نرم افزار با مشکلات مواجه هستیم. 
بحیرایی با بیان اینکه وزارت صمت باید این عارضه یابی را در صنعت کشتی سازی انجام دهد، اظهار داشت: نیاز داریم یک رتبه بندی برای کشتی سازی هایمان انجام شود. متقاضی شناور باید بداند که چه شرکت کشتی سازی توان ساخت شناور او را دارد. 
وی گفت: در بخش طراحی کشتی هم ضعف داریم و نیاز داریم نیروی هایمان را در این بخش برای آموزش به خارج بفرستیم. 
وی با بیان اینکه امروز صنعت دریایی نیاز به موفقیت دارد، افزود: عده ای منافعشان اجازه نمی دهد این صنعت فعال شود باید این باور ایجاد شود که می توانیم. 
مهندس پیمان مسعودزاده مشاور هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران هم در این نشست ضمن عرض تبریک به مدیرعامل صدرا، اظهار داشت: همزمان با اینکه انجمن مهندسی دریایی ایران با همکاری شورای عالی صنایع دریایی موضوع مهم برنامه نوسازی ناوگان دریای را دنبال می کنند ولی متأسفانه باز هم در پشت صحنه شاهد خریدهای خارجی می باشیم.  
وی در خصوص نوسازی ناوگان دریایی کشور گفت: ابتدا نیازها و ظرفیت های باید شناسایی شود، این درست نیست که سفارشات محدودی به سازندگان داخل بدهیم و بقیه نیازهای شناوری را از خارج تهیه کنیم. 
مسعودزاده گفت: نیازهای شناور کشور باید به موقع اعلام شود، نه اینکه دیر اعلام شود و زمانی برای ساخت آنها نباشد. همین موضوع بهانه ای برای خرید های خارجی است. 
وی ادامه داد: چون نمی توان برای دریای شمال از چین و کره کشتی بخریم بعضی می گویند صنایع کشتی سازی در جنوب ضعیف است ولی در شمال کشور بهتر است. بعضی اوقات می گویند که اول تعمیرات کنیم بعد آن کشتی سازی درحالی که صنعت تعمیر، ساخت و اسکراپ کشتی با هم متفاوتند. 
مسعودزاده گفت: باید مقامات عالی را مطلع کنیم که درست است که ناوگان دریایی باید توسعه پیدا کند اما به این معنا نیست که تیر خلاص به صنعت داخلی بزنیم. باید راهی میانبر برای صنعت کشتیرانی و کشتی سازی پیدا کنیم. خودمان را جای کشتیرانی ها بگذاریم و انتظار داریم آنها هم خودشان را جای کشتی سازها بگذارند و با هم روشی انتخاب کنیم که برد برد باشد. 





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: