تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۷۲۸
تعداد بازدید: ۲۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
اطلاعیه انجمن مهندسی دریایی ایران:
انجمن مهندسی دریایی ایران در نظر دارد پروژه تحقیقاتی با موضوع "آینده پژوهشی صنعت کشتی سازی متاثر از راهبرد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در صنعت حمل و نقل دریایی" را پس از انجام فرآیند ارزیابی کیفیت و احراز صلاحیت، تفاهم نامه همکاری دراز مدت با اندیشکده برتر منعقد نماید.
به گزارش مارین نیوز از روابط عمومی انجمن مهندسی دریایی ایران، این انجمن در نظر دارد با حضور موثر در حوزه حکمرانی دریا محور، چالش ها و فرصت های پیش روی این حوزه را شناسایی و از طریق انجام پروژه های تحقیقاتی به آنها پاسخ دهد. در این راستا، اندیشکده های برتر شناسایی و پروژه های تحقیقاتی از طریق عقد تفاهم نامه های همکاری دراز مدت مابین انجمن و اندیشکده ها انجام خواهند گرفت. البته این آغاز حرکت است، بدیهی است که موفقیت در این مسیر در انجام پروژه ها با ابعاد وسیعتر وابسته به کیفیت  و نتایج تحقیقات صورت گرفته و نهادینه شدن باور به اهمیت پژوهش و تحقیقات در توسعه کشور خواهد بود.
بدینوسیله از شرکت های حقوقی عضو انجمن با سابقه انجام پروژه های تحقیقاتی راهبردی درخواست میگردد آمادگی و پیشنهاد خود را در ارتباط با انجام پروژه تحقیقاتی با موضوع "آینده پژوهشی صنعت کشتی سازی متاثر از راهبرد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در صنعت حمل و نقل دریایی" به همراه اطلاعات تکمیل شده جدول 1 حداکثر تا تاریخ چهارشنبه 16 اسفند ماه سال 1402 به آدرس ایمیل انجمن info@iraname.com ارسال و از طریق شماره 66044794-021 فکس نمایند. ارائه فهرست پروژه های تحقیقاتی انجام گرفته توسط شرکتها به همراه نام کارفرمایان الزامی بوده و در ارزیابی از وزن بالایی برخوردار است.
شرح پروژه
روند توسعه بازار صنعت کشتی سازی از نقطه نظر انواع و تناژ کشتی ها  کاملا متاثر از بازار حمل و نقل دریایی است. از سوی دیگر، بازار حمل و نقل دریایی به دلایل تحولات اقتصاد جهانی ناشی از تاثیرات تغییرات اقلیمی و کاهش منابع طبیعی شرایط متفاوتی را در آینده تجربه خواهد نمود. شکل گیری اقداماتی  نظیر توافق پاریس و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل در یک مشارکت جهانی، نمونه عواملی هستند که بازار حمل و نقل دریایی را تحت تاثیرات جدی قرار خواهند داد. سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) در راستای حمایت از هدف 14 توسعه پایدار سازمان ملل متحد و همچنین توافقنامه پاریس، اقدامات فوری برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی را در دستور کار مستمر خود قرار داده است. در این ارتباط راهبرد اولیه کاهش گازهای گلخانه ای در آوریل 2018 میلادی با هدف کاهش سالانه گازهای گلخانه ای تا سال 2050 نسبت به سال 2008 به میزان 50 درصد به عنوان نقطه عطف در نقشه راه آیمو به تصویب رسید. راهبرد اولیه به طیف گسترده ای از اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اشاره دارد. این راهبرد در ژوئیه سال 2023 مورد بازنگری قرار گرفت، پیشبینی میگردد در سال های آتی به صورت دوره ای مورد بازنگری های مجدد قرار گیرد و متناسب با بازخورد کشورهای عضو و نتایج اثربخشی اجرای الزامات, EEDI CII و EEXI، سقف محدودیت اعمال شده بر میزان انتشار گازهای گلخانه ای در راستای اهداف سختگیرانه تر تغییر نماید. چشم انداز کلی در نقشه راه آیمو، حذف کامل و یا نزدیک به صفر انتشار خالص گازهای گلخانه ای تا سال 2050 است. این رویکرد، بازار حمل و نقل دریایی را با چالش ها و فرصت های جدی ناشی از افزایش در هزینه ها و در نتیجه ضرورت تغییر الگوی کسب و کار جهت ارتقای بهره وری شرکت ها روبرو خواهد نمود.
همچنین، استفاده از سوخت های کم کربن، صفر کربن و خالص صفر کربن و به کار گیری فناوری های پیشرفته جهت افزایش راندمان انرژی کشتی ها  به عنوان دو اقدام مد نظر آیمو موجب ایجاد تغییرات در دو حلقه اصلی زنجیره تامین حمل و نقل دریایی شامل بنادر و صنعت کشتی سازی خواهد گردید. در این پروژه تاثیرات وارده بر بازار صنعت کشتی سازی، مد نظر قرار خواهد گرفت.
مراحل انجام پروژه
پروژه به چهار مرحله به شرح ذیل تقسیم می گردد:
  • مرحله نخست: الزامات کلی توافق پاریس و راهبرد سازمان بین المللی دریانوردی در راستای کاهش گاز های گلخانه ای در صنعت حمل و نقل دریایی 
  • مرحله دوم: تاثیر راهبرد کاهش حداکثری انتشار گازهای گلخانه ای بر الگوی کسب و کار صنعت حمل و نقل دریایی 
  • مرحله سوم: تاثیر تغییرات صنعت حمل و نقل دربایی متاثر از راهبرد کاهش حداکثری گازهای گلخانه ای بر بازار صنعت کشتی سازی 
  • مرحله چهارم: گزارش نهایی
زمان و مبلغ انجام پروژه پس از انتخاب اندیشکده، ارائه خواهند گردید.

جدول 1- فرم ارزیابی اندیشکده های دریایی (شرکت حقوقی با سابقه انجام موفق پروژه های تحقیقاتی پژوهشی راهبردی / توسعه ای، اندیشکده تلقی محسوب میگردد).



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: