به گزارش خبرنگار مارین نیوز، سیدعلی استیری امروز در مراسم روز جهانی دریانورد که به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، گفت: مقاولهنامه کار دریایی در سال 89 به تصویب مجلس رسیده است و امید میرود با اجرای آن، بخش زیادی از مشكلات بهداشتی، رفاهی و تأمین اجتماعی دریانوردان مرتفع شود.
وی با بیان اینکه «این کنوانسیون برای لازمالاجرا شدن شرط تناژ و شرط تعداد کشورها را دارد که هرچند شرط تناژ محقق شده، اما هنوز برای لازمالاجرا شدن پیوستن کشورهای دیگری را میطلبد و پیشبینی میشود تا سال 2013 این شرط نیز محقق شود.
به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، این کنوانسیون عملا بیش از 60 کنوانسیون و توصیهنامه قبلی سازمان جهانی کار (ILO) را یکجا جمع کرده و از نظر مسایل رفاهی و معیشتی دریانوردان در حدی از اهمیت است که از آن بعنوان رکن چهارم کنوانسیونهای مهم کشتیرانی (در کنار کنوانسیونهای سولاس، مارپل و STCW) یاد میشود.
استیری همچنین با اشاره به برخی رفتارهای غیرمنصفانه علیه دریانوردان ایران گفت: مسائلی همچون عدم اجازه مرخصی ساحلی، خدمات و تسهیلات رفاهی و پزشکی و رفتارهای ناشایست که در شأن یک دریانورد نیست؛ در بعضی از بنادر کشورهای مختلف صورت پذیرفته که این مسأله نیز از مبادی مربوط در سطح بینالمللی در دست پیگیری است و نیز در کمیتههای مربوطه در سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) مطرح شده است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با بیان اینکه «این سازمان مسؤول رسیدگی به مسائل و مشكلات دریانوردان اعم از كنترل و نظارت بر سیستم آموزشی، ارزیابی دریانوردان و صدور گواهینامههای دریانوردی مربوطه است تا استاندارد دریانوردان را براساس استانداردهای بینالمللی و كنوانسیونهای مربوطه در حد مطلوبی نگهدارد»، یادآور شد: قرار گرفتن ایران در لیست سفید كنوانسیون STCW گویای عملکرد موفق ایران در این بخش است.
وی با بیان اینكه «تربیت دریانورد ماهر نیازمند یك نیازسنجی دقیق است»، افزود: همچنین برخورداری از سیستم آموزشی مجهز به آخرین فناوریهای روز مانند سمیلاتورهای پیشرفته با ارائه دورههای تخصصی مربوط به کار در کشتیهای خاص مانند LNG ها و... میتواند وجهه دریانوردان ایرانی را در سطح بینالمللی متمایز سازد تا دریانوردان ایرانی علاوه بر کار بر روی ناوگان ملی، فرصت کار در کتیرانیهای بینالمللی را هم پیدا کنند.
وی با بیان اینكه «ایران دارای 129 هزار دریانورد است»، توضیح داد: 11 هزار نفر از این تعداد دارای گواهینامه تخصصی دریانوردی جهت كار در كشتیهای تجاری در سفرهای نامحدود، 93 هزار نفر دارای گواهینامه شایستگی دریانوردی جهت سفرهای نزدیك به ساحل و 25 هزار نفر نیز دارای گواهینامه شایستگی كار در كشتیهای صیادی هستند.
به گفته استیری، تاكنون برای حدود 64 مركز آموزش دریانورد در كشور مجوز صادر شده كه این مراكز تحت نظارت سازمان بنادر، به آموزش دریانوردان اقدام میكنند.