به گزارش خبرنگار مارین نیوز، سیدعطاءالله صدر امروز در مراسم روز جهانی دریانورد با بیان اینکه «دریانوردی یکی از مشاغل سخت در سطح جهانی محسوب میشود»، افزود: متأسفانه جایگاه و اهمیت این شغل در کشور ما چندان شناختهشده نیست و ما بعنوان جامعه دریایی در کنار رسانهها باید مختصات کار در دریا را به مردم معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه «رسانههای دیداری، شنیداری و مکتوب باید فضای لازم برای معرفی حرفه دریانوردی را فراهم آورند»، به عملیات موفق نیروی دریایی ارتش در نجات دو کشتی از چنگ دزدان دریایی در ابتدای سال جاری اشاره کرد و گفت: حتی چنین موضوعی به اندازه کافی در رسانهها مطرح نشد؛ در حالیکه اگر چنین عملیاتی در خارج و مثلا توسط آمریکاییها انجام میشد، تاکنون چند فیلم و حتی سریال برای آن ساخته بودند و سربازارن خود را در حد سوپرمن معرفی میکردند.
مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی بر این اساس از دریانوردان بعنوان «سربازان گمنام عرصه اقتصاد كشور» نام برد و گفت: روز جهانی دریانورد (25 ژوئن) که از سال 2010 و با تصمیم کنوانسیون STCW در مانیل فیلیپین در تقویم سازمان ملل ثبت شد؛ فرصتی است تا از خدمات 1.5 میلیون نفر دریانورد فعال در ناوگان دریایی جهان تقدیر شود.
وی با اشاره به گرامیداشت روز جهانی دریانورد در ایران گفت: این روز فرصتی را فراهم آورده تا علاوه بر تقدیر از این قشر زحمتكش بتوانیم فرهنگ دریایی را در كشور اشاعه دهیم و از طرف دیگر زمینه آشنایی جامعه با این شغل سخت را فراهم كنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه «این روز فرصتی برای بررسی مسائل مختلف دریانوردی و كشتیرانی بخصوص مسائل مرتبط با حرفه دریانورد به عنوان عنصر مهم تجارت دریایی است»، گفت: بهرغم وجود 5800 كیلومتر مرزآبی در كشور همچنان كشوری خشكیمحور هستیم؛ به طوری كه ابعاد و پتاسیلهای دریایی كشور آنطور كه شاید وباید مورد توجه قرار نگرفته است.
وی با تأكید بر لزوم معرفی ایران بعنوان كشوری دریایی در جهان و ترویج توسعه دریامحور درسطح بینالمللی گفت: ناوگان كشتیرانی تجاری ایران در منطقه رتبه نخست دارد و نقش مهمی در سطح بینالمللی ایفا میكند؛ علاوه بر این، لازم است اقتدار كشتیرانی كشور را در بعد سختافرازی و نرمافزاری به جهانیان نشان دهیم.
معاون وزیر راه و ترابری در ادامه به مووضع كمبود دریانورد در جهان اشاره كرد و گفت: طبق برنامه پنجم توسعه باید به تربیت و آموزش 5000 نفر دریانورد مورد نیاز ناوگان كشور اقدام شود و با توجه به كمبود دریانورد و همچنین افزایش فاصله سن خدمتی دریانوردان كشور؛ باید تدابیر لازم برای بكارگیری و تأمین نیروی جوان دریانورد صورت گیرد.
وی با اشاره به تصویب مقاوله نامه كار دریایی در ایران گفت: این سنددر مرحله تودیع سند است كه باید از طریق وزارت كار پیگیری شود که امیدواریم بهزودی لازمالاجرا شود به نحوی كه با اجرایی شدن آن بسیاری از مشكلات كار دریانوردان برطرف خواهد شد.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی، با اجرایی شدن این سند مشكلات دریانوردان نظیر بیمه، بازنشستگی، حقوق و مزایا و آینده و امنیت شغلی آنها بصورت نظاممند پیگیری خواهد شد.
صدر در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به ریزش نیروی کار دریانورد در کشور تأکید کرد: باید تدابیری اتخاذ كنیم تا دریانوردان كه زمان و هزینه زیادی صرف آموزش و تربیت آنها شده؛ به دلیل این مشكلات این حرفه را ترك نكنند چراكه تجارت دریایی به آنها بستگی دارد و اگر این موضوع تسری یابد، صنعت کشتیرانی و ناوگان ملی کشور دچار مشكل خواهیم شد.
وی با بیان اینكه «ر این شرایط كشتیرانیها ناگزیر از استفاده از دریانوردان خارجی خواهند بود»، اظهار داشت: این در حالی است كه دریانوردان خارجی به لحاظ دانش و مهارت قابل مقایسه با دریانوردان ایران نیستند.
صدر بروز پدیده دزدی دریایی در سالهای اخیر را یکی دیگر از دلایل کاهش نیروی کار دریانورد دانست و از خدمات نیروی دریایی ارتش در مقابله با دزدان دریایی و حفاظت از ناوگان تجاری كشور قدردانی کرد.