به گزارش مارین نیوز، در این نشست مشترک که شب گذشته تشکیل شد؛ نماینده شهرستانهای ایرانشهر، دلگان و سرباز در مجلس گفت: بندر چابهار بعنوان تنها بندر ایران كه به آبهای آزاد دسترسی دارد؛ باید به یكی از فعالترین بنادر تجاری آسیا تبدیل شود.
محمد سعید اربابی افزود: از مسؤولان استانی و كشوری انتظار میرود كه سازمانهای دولتی را مجاب كنند تا كالاهای اساسی و مورد نیاز داخل كشور از طریق بندر چابهار وارد یا صادر شود.
به گفته وی، برای توسعه مبادلات كالا در بندر چابهار باید برنامههای نرمافزاری بوِیژه تشریفات گمركی و دیگر قوانین دست و پاگیر مربوط به مبادلات كالا در مرزهای سیستان و بلوچستان بازنگری شود.
این نماینده مجلس اظهار داشت: باید موانع تردد كامیونهای ترانزیتی از چابهار به مرز میلك در شمال سیستان و بلوچستان برطرف شود تا مبادلات كالا سریعتر انجام شود و گرایش تجار و بازرگانان كشورهایی كه به آبهای آزاد دسترسی ندارند، برای استفاده از ظرفیتهای بندر چابهار افزایش یابد.
به گفته اربابی، سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار از ایجاد زیرساختها برای توسعه شهرك صنعتی در این منطقه به منظور استفاده از ظرفیتهای صنعتی و معدنی جنوب سیستان و بلوچستان كوتاهی كرده كه باید در این زمینه چارهاندیشی شود.
نماینده خاش، میرجاوه و نصرتآباد در مجلس نیز گفت: برای تحقق اهداف سند توسعه چشمانداز 20 ساله نظام باید از ظرفیت دریا و دریانوردی بهترین بهره را گرفت.
حمید رضا پشنگ ریگی افزود: باید بررسی كرد كه سیستان و بلوچستان با وجود برخورداری از 300 كیلومتر مرز آبی با آبهای آزاد تا چه اندازه موفق به استفاده از این ظرفیت براساس اهداف سند چشمانداز توسعه شده است.
وی بیان كرد: بندر چابهار یكی از ظرفیتهای بالقوه سیستان و بلوچستان برای توسعه همهجانبه استان و كشور است كه باید با برنامهریزی دقیق، از این بندر در جهت پیشرفت اقتصاد منطقه و توسعه روابط بینالملل بهره گرفت.
رییس كمیسیون اجتماعی و نماینده شیروان در مجلس نیز در این بازدید گفت: بندر چابهار، مهمترین چهارراه تجاری جهان و راهبردیترین بندر ایران است و یك مزیت فوقالعاده برای كشورهای آسیای میانه به شمار میرود.
عبدالرضا عزیزی افزود: اتصال بندر چابهار به راه آهن در آینده نزدیك، معافیت 15 ساله مالیاتی برای سرمایهگذاران، افزایش ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری كالا از 5/2 میلیون تن كنونی به شش میلیون تن و امكان پهلوگیری كشتیهای 100هزار تنی در بندر چابهار در آینده از مزیتهای بالقوه این بندر است.
وی تأکید كرد: بندر چابهار حتی در سازمان ملل متحد از جایگاه ویژهای برخوردار است و در توسعه روابط بینالمللی یكی از نقاط حساس كشور به شمار میرود.
این نماینده مجلس گفت: متأسفانه هیچیك از نمایندگان استانهای شرق كشور در جلسات استانداریهای همسایه شركت نكردهاند؛ در حالیكه حضور نمایندگان در این جلسات میتواند به توسعه روابط اقتصادی و تبادل اطلاعات برای افزایش همكاریها كمك كند.
نماینده زاهدان نیز گفت: با توجه به وجود برخی مشكلات اجتماعی در سیستان و بلوچستان، اشتغال پایدار یكی از مهمترین مؤلفههای رشد استان است.
ناصر كاشانی افزود: به طور قطع استفاده از ظرفیتهای چابهار و ایجاد واحدهای تولیدی و زمینهسازی برای رشد اقتصادی منطقه، به توسعه اشتغال پایدار در همه شهرهای سیستان و بلوچستان كمك شایانی میكند.
نماینده چابهار، كنارك و نیكشهر در مجلس هم گفت: دسترسی به دریا به معنای دسترسی به كل دنیاست و چابهار از این مزیت برخوردار است.
یعقوب جدگال با انتقاد از صدا و سیما نسبت به آنچه كه كوتاهی در معرفی بندر چابهار نامید، گفت: یكی از ضعفهای عمده در زمینه تبلیغات این بندر استراتژیك، اطلاعرسانی ناكافی رسانهها بویژه صدا و سیما است.
وی تأکید كرد اطلاعرسانی ناكافی رسانهها چابهار را همچنان مهجور باقی گذاشته و علیرغم برخورداری از ظرفیتهای قابل توجه و نقش برجسته آن در اقتصاد كشور بسیاری از تجار و سرمایهگذاران شناخت كافی از این بندر ندارند.
نماینده سراوان، سیب و سوران و زابلی در مجلس نیز گفت: با توجه به امكانات فراهم شده برای استفاده از قابلیتهای بندر چابهار باید بررسی كرد كه تا چه اندازه به اهداف اقتصادی منطقه بویژه در بخش ترانزیت كالا طی سالهای گذشته دست یافتهایم.
هدایتالله میرمرادزهی افزود: باید بررسی كنیم كه آیا زمینه توسعه خطوط كشتیرانی و تردد شناورهای مسافری را در بندر چابهار فراهم كردهایم یا خیر.
حلیمه عالی، نماینده زابل، زهك و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، نیز بر استفاده هر چه بیشتر از قابلیتهای صید و صیادی، اقلیمی و گردشگری بندر چابهار برای ایجاد اشتغال پایدار و توسعه سرمایهگذاری منطقه تأکید كرد.