کد خبر: ۳۱۵۷۸
تعداد بازدید: ۱۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷

جنگ دریا جنگ علم است و ما این علم را در کشور داریم

دریادار سیاری گفت: باید تفکر قهری نسبت به دریا به پایان برسد و یک اصلاح نگرش ملی برای بهره برداری از این نعمت ارزشمند الهی را پی بگیریم و در این مسیر باید احیای تمدن دریایی ، اصلاح آمایش ، ایجاد چرخه های قابلیت ساز و ایجاد زیرساخت دریایی را فراهم ساخت.
به گزارش مارین نیوز، امیردریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در جمع دانشگاهیان دانشگاه اراک به بررسی مزیت های بی نظیر دریا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت.
سیاری در ابتدا با برشمردن مزایای دریا گفت : دریا منبعی است که می تواند با اتکا به ویژگی هایی از قبیل کارکردهای ژئوپولیتیکی ، سهل کردن حمل و نقل با استفاده از کشتیرانی ، توسعه مدنیت در حاشیه سواحل و...که دارا می باشد نقشی اساسی در اشتغالزایی و به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد ایفا کند.
وی با بیان این که ایران با ۱۵ کشور همسایه هم مرز است افزود: در بین این ۱۵ کشور همسایه ما با ۱۲ کشور مرز دریایی داریم که این خود نشان از موقیعت ژئوپولیتیکی ایران در منطقه با استفاده از نقش دریاهای خزر، عمان ، خلیج فارس و اقیانوس هند در همسایگی خود دارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  افزود : ایران اسلامی با تکیه برنیروی داخلی و جوانان خود مقتدرانه در منطقه به عنوان قدرت اول مطرح است و ما هیچ وابستگی در ساخت تجهیزات به بیگانگان نداریم و هر آنچه را که بخواهیم خودمان خواهیم ساخت.
سیاری با اشاره به ظرفیتی که کشور ما در دسترسی به دریاها دارد و این که در طول سده های اخیر به هیچ وجه از دریا بهره نبرده ایم عنوان کرد : باید تفکر قهری نسبت به دریا به پایان برسد و یک اصلاح نگرش ملی برای بهره برداری از این نعمت ارزشمند الهی را پی بگیریم و در این مسیر باید احیای تمدن دریایی ، اصلاح آمایش ، ایجاد چرخه های قابلیت ساز و ایجاد زیرساخت دریایی را فراهم ساخت.
وی در رابطه با عدم بهره برداری مناسب از دریا ادامه داد : یکی  از دلایلی که باعث شده است علیرغم پتانسیل های فراوان دریا از آن بهره ای مناسب را نداشته باشیم به استعمارگری انگلستان در دوران ستم شاهی برمی گردد. انگلستان کشوری است که دریا را لازمه ی اصلی موفیقت تکمیل سلطه و استعمار خود می داند و در زمان قاجار نیز پادشاهان می گفتند دریا را به انگلستان بدهید و چرا کام شیرین دوست را با آب دریا شور می کنید.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران استفاده از ظرفیت دریا در جهت حداکثرسازی منافع ملی کشور را یک ضرورت برشمرد و گفت : باید در مسیر دریا پیشرفتی برآمده از منابع وظرفیت های دریا را محور حرکت و تصمیم گیری ها قرار داد و در ایران موقیعت جغرفیایی، مشخصات فیزیکی و وسعت دریاها به ما این اجازه را می دهد که در مسیر پیشرفت وابسته به دریا گام برداریم.
سیاری به میزان مرزهای آبی کشور و سهم آنها در میزان صادرات اشاره و بیان کرد : اگر چه میزان مرزهای آبی کشور یک سوم میزان مرزهای زمینی  است اما شاهد آن هستیم که ۹۳ درصد از صادرات و واردات از طریق دریا صورت می گیرد و این امر نشان از پتانسیل عظیم دریا دارد.


وی با اشاره به اینکه  ایران در مرکز بیضی انرژی جهان قرار گرفته است افزود: هم اکنون در اکثر کشورهای دنیا سرمایه گذاری های اساسی در کنار سواحل صورت می گیرد و مسئولان ما هم برای آنکه بتوانند قدم های محکمی در امر اقتصاد مقاومتی بردارند باید زیرساخت های توسعه ای کشور را به کنار دریاها بکشانند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در همین رابطه ادامه داد: دسترسی ما به دریاهای دنیا و ظرفیت فراوانی که ما در دریا داریم موضوع کمی نیست که بخواهیم به راحتی از کنار آن گذر کنیم.
سیاری با اشاره به نقش دریا در تامین امنیت یک کشور گفت : دریا عرصه ی رویارویی قدرت های جهان است و با استفاده از دریا می توانید هزاران هزار کیلومتر دورتر از مرزهای خود با دشمن روبرو و با هرگونه اشتباه دشمن قدرت نمایی کرد.
وی با اشاره به امنیت بی بدیلی که امروز در مرزهای آبی کشور حکمفرما است اظهار کرد:  بدون تامین امنیت و اقتدار در دریاها سخن گفتن از ظرفیت ها و مزیت های فراوان دریا بی فایده است و اگر ما نتوانیم دریا را امن نگه داریم به هیچ وجه از منابع دریا هم نمی توانیم استفاده داشته باشیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در همین رابطه ادامه داد : امروز با اتکا به قدرت خود دریاها را امن نگه داشته ایم و سرمایه گذاران و دولتمردان با خیال راحت به فکر پیشرفت مرزهای ساحلی خود و توجه به استفاده از منابع دریا باشند.
سیاری با اشاره به نبرد روی در روی دریادلان ایرانی با آمریکایی ها در سال ۶۷ گفت : در سال ۶۷ اگر چه ما تجهیزات بسیار اندکی نسبت به دشمن داشتیم اما به دشمن آسیب های جدی وارد کردیم و آمریکایی ها و دولت آمریکا آمده بودند که غرور ملت ایران را بشکنند و اما ایرانیان به واقع هیبت پوشالی آمریکا را به خاک مالیدند.
وی ادامه داد : جنگ دریا جنگ علم است و ما این علم را در کشور داریم و اگر هم اکنون به ما اعلام کنند که ما با کل دنیا صلح کردیم و همه مردم راحت بخوابند ما وارد این مسیرها نشده، کارخود را ادامه خواهیم داد  و همیشه آماده خواهیم بود و بدانید که دشمن ما همیشه به  فکر سلطه است.


فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای اقدامات صورت گرفته ی نداجا در راستای تحقق تدابیر ابلاغ شده خاطر نشان کرد : گام برداری در جهت ارتقا فرهنگ دریایی ، توسعه ی سواحل راهبردی مکران ، جهت دهی به ظرفیت های علمی و حضور مقتدرانه در آب های آزاد از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته است.
در پایان این برنامه در راستای اجرای سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران و ایجاد بسترهای مناسب در راستای بهره برداری از نعمت های خدادادی در دریا ، ارتقا فرهنگ دریایی ، توسعه ی سواحل راهبردی مکران و تحقق شعار سال ۹۵ تفاهم نامه ای بین ارتش جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه اراک به امضا رسید.


ارسال نظر