کد خبر: ۳۱۷۲۳
تعداد بازدید: ۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴

کاهش سطح آب دریای خزر از سال 2006

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که بر اساس پیش‌بینی‌ها سطح آب دریای خزر تا 2020 به 70 تا 80 سانتیمتری می‎رسد، گفت: این در حالی است که مشاهده می‎شود از سال 2006 سطح آب دریای خزر از 3 تا 5 سانتیمتر کاهش یافته و این کاهش در نواحی جنوبی دریای خزر بیشتر است.
به گزارش مارین نیوز، دکتر پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی تغییر اقلیم در جمع خبرنگاران با اشاره به نوسانات آب دریای خزر اظهار کرد: در طول تاریخ نوسانات سطح آب دریای خزر بسیار پیچیده و ناشناخته باقی مانده است.
وی نوسانات سطح آب این دریا را مثبت و منفی 7 (بیشتر از 7 متر و یا کمتر از 7 متر) متر ذکر کرد و یادآور شد: در زمینه این نوسانات تئوری‌های مختلفی برای این امر مطرح شده است که از آن جمله می‌توان به چشمه‌های کف دریا، حرکات تکتونیکی صفحه‎های کف دریا، خشک شدن دریای آرال و فعالیت‌های بشری مانند احداث سدها و ایجاد خلیج گارانوگاز و خروج آب از طریق تبخیر اشاره کرد.
فرشچی با بیان این‌که تغییرات اقلیم و نوسانات آب دریای خزر اثرات گسترده‌ای بر جمعیت، اقتصاد و توسعه منطقه دارد، ادامه داد: تبعات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی تغییرات اقلیم بر روی نوسانات سطح آب دریای خزر چند بعدی است که متاسفانه تاکنون این موارد مورد مطالعه قرار نگرفته است.
وی با اشاره به اثرات تغییر اقلیم در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: اثرات تغییر اقلیم و نوسانات آب دریا بر فعالیت‌های کشاورزی، واحدهای صنعتی، واحدهای تصفیه فاضلاب، آب شیرین کن‌ها، خطوط ارتباطی و واحدهای مسکونی مستقر در سواحل در سال‌های گذشته بسیار گسترده بوده است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه نوسانات آب دریای خزر را موجب بروز سیل در مناطق پست سواحل شمالی این دریا دانست و خاطر نشان کرد: علاوه بر آن سیل می‌تواند مناطق تحت بهره برداری مخازن نفت و گاز در مناطق ساحلی به خصوص چاه‌های نفت رها شده در سواحل شمالی دریای خزر را تحت آلودگی‌های نفتی قرار دهد.
وی با اشاره به پیش بینی‌های صورت گرفته از وضعیت نوسانات سطح آب دریای خزر یادآور شد: بر این اساس پیش بینی شده است که تا سال 2030 سطح آب این دریا افزایش 70 تا 80 سانتیمتری داشته باشد، ولی از سال 2006 شاهد کاهش سطح آب دریای خزر از 3 تا 5 سانتیمتر هستیم.
به گفته این مقام مسؤول، کاهش آب در نواحی جنوبی دریای خزر حدود 18 سانتیمتر است که موجب کاهش عمق تالاب‌های ساحلی شده است.
فرشچی ادامه داد: علم کنونی فقط توانسته است پیش بینی آب دریا را تا 6 ماه آینده انجام دهد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت انجام تعهدات جهانی از سوی کشورهای حاشیه دریای خزر، یادآور شد: کشورهای حاشیه دریای خزر عضو کنوانسیون‌های تهران و همکاری‌های هیدرومتئولوژی، با توجه به مفاد 3، 13، 16 و 20 متن کنوانسیون تهران، مفاد کنوانسیون چارچوب تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد و تعهدات کشورهای حاشیه دریای خزر در کنفرانس پاریس 2015 در خصوص کاهش گازهای گلخانه‌ای باید ایجاد کمیته منطقه‌ای تغییرات اقلیم و نوسانات سطح آب دریای خزر را مورد بررسی قرار دهند.
وی اضافه کرد: ماهیت اقلیمی این کمیته ایجاد اطلاعات و داده‌های علمی در رابطه با تغییرات اقلیم و نوسانات آب دریای خزر و در اختیار سیاستگذاران گذاشتن است. 


ارسال نظر