کد خبر: ۳۱۷۳۷
تعداد بازدید: ۱۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷

سازه های فراساحلی

کتاب سازه های فراساحلی نوشته محمدرضا تابش پور می باشد که در سال 1394 توسط موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف منتشر گردیده و در هفدهمین همایش صنایع دریایی به عنوان کتاب برتر معرفی گردیده است.
در ادامه برای آشنایی بیشتر سخن مولف را که در کتاب چاپ شده است، میخوانیم : 
سخن مؤلف :
ضرورت پرداختن و تولید منابع علمی در حوزه فراساحل بر کسی پوشیده نیست. ولی متأسفانه تا کنون تلاشی هدفمند برای چنین کاری انجام نشده است. در خصوص طراحی مهندسی سازه های فراساحلی می توان گفت تعداد کتب موجود نسبت به نیاز شدید علمی، بسیار ناچیز است.
در کشور ما دو حوزه دریایی کم عمق (خلیج فارس) و عمیق (دریای خزر و عمان) وجود دارد؛ در نتیجه در هر دو حوزه ی فناوری های متعارف آب های کم عمق و فناوری های نوین آب های عمیق نیازمند تولید متون آموزشی و سرفصل های مناسب درسی هستیم.
علاوه بر ملاحظات اقتصادی، از نظر اعمال حاکمیت سیاسی بر بزرگترین دریاچه جهان، برای کشور ما بسیار مهم است که به دانش و تکنولوژی مربوط به آب های عمیق که دارای محدودیت و انحصارهای بیشتری است، دست یابیم. این در حالی است که قطعا در آینده ای نزدیک (کمتر از بیست سال) هرگونه هزینه برای استخراج انرژی از عمیق ترین آب های جهان نیز توجیه اقتصادی خواهد داشت.
یکی از منابع مهم بسیار ارزشمند در این زمینه، کتاب مهندسی کاربردی ساحلی و فراساحلی، تألیف شو (Hsu) است. در این جا ترجمه ده فصل از این کتاب ارائه شده است. هم چنین در چند فصل، مقدماتی در خصوص آب های عمیق ارائه شده است که مرجع اصلی آن پایان نامه ی دوره ی دکتری اینجانب بوده است.
بعد از چاپ ویرایش اول کتاب حاضر و نظر به نیازهای علمی بیشتر، به خصوص در آب های عمیق، مطالب تکمیلی و اضافات، ویرایش دوم (کتاب حاضر) که حاصل تدریس چند دوره دروس زیر در دانشکده ی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف بود به کتاب اضافه شد:
  • تحلیل و طراحی سازه های فراساحلی
  • تحلیل و طراحی سکوهای شناور

برای اطلاعات بیشتر به پایگاه dastnameh.ir مراجعه شود.

این کتاب شامل ۴۸۰ صفحه بوده و فهرست مطالب آن به شرح زیر است:
  1. ارتعاش سیستم  یک ‌درجه آزادی
  2. نیروهای باد
  3. نیروهای موج
  4. طیف انرژی موج دریا
  5. طیف پاسخ
  6. کاربرد طیف در تحلیل سازه‌ های دریایی
  7. تحلیل و طرح لرزه‌ ای سکوهای فراساحلی
  8. سکوی خودبالابر(جک-آپ)
  9. سازه فوقانی سکو
  10. تحلیل خستگی سکوهای فراساحلی
  11. پی ‌های شمعی
  12. انواع سازه‌ های مناسب برای آب ‌های عمیق
  13. پاسخ حرکت سازه‌ های تطبیقی
  14. تحلیل دینامیکی سکوهای فراساحلی
  15. مدل سازی کامپیوتری سکوی پایه کششی تحت بارهای محیطی
  16. حل معادله دیفرانسیل حرکت همگرایی ارتعاش آزاد
  17. ارتعاش آزاد
  18. حل معادله سرج به روش اختلال
  19. طراحی مهارها
ارسال نظر