کد خبر: ۳۱۷۷۵
تعداد بازدید: ۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷

لزوم توانمندسازی جامعه صیادی کشور

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران بر ضرورت اجرای طرح دو منظوره گردشگری و صیادی با هدف توانمندسازی جامعه صیادی کشور تاکید کرد.
به گزارش مارین نیوز به نقل از رادیو اقتصاد، علی اصغر مجاهدی معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران افزود: سازمان شیلات ایران برای توانمند سازی صیادان و اقتصادی کردن فعالیت آنها طرح دو منظوره گردشگری و صیادی را به مرحله اجرا در آورده است.
وی همچنین اظهارداشت: منابع دریایی امروز به تنهایی نمی تواند کفایت یک فعالیت اقتصادی را برای صیادان فراهم کند اما ظرفیتهای که در جایگاههای پره های صیادی وجود دارد می تواند فرصت های خوبی برای ایجاد درآمد جنبی و افزایش درآمد جامعه صیادی فراهم نماید.
معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: وقتی درآمد جامعه صیادی کفاف هزینه های زندگی را نمی دهد  با توسعه فعالیت های سازگار با صیادی مثل گردشگری، آبزی پروری و....می توان سطح در آمدی جامعه بهره برداران را ارتقا بخشید. 
وی در ادامه با اشاره به این جمله که هم اکنون در سواحل شما ل کشور 120 شرکت تعاونی پره به صید ماهیان استخوانی مشغول هستند بر ضرورت بهبود بخشی منابع درآمدی صیادان تاکید کرد .
مجاهدی تاکید کرد: برای ارتقای سطح درآمدی  جامعه صیادی برنامه ریزی ها باید بر اساس  فرصت ها  و منابع موجود باشد.  وی گفت: با توجه به گسترش روز افزون صنعت آبزی پروری و همچنین کاهش ذخایر آبزیان دریاها باید فکر جدی برای فعالیتهای صیادی کرد . 
معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران افزود: بطور کلی صیادان 6 ماه از سال بطور فعال کار می کنند و در شش ماه دیگر سال عملا فعالیت های صیادی تعطیل و صیادان دچار مشکلات معیشتی می شوند. 
مجاهدی بر لزوم اقتصادی کردن فعالیت صیادان تاکید کرد و اظهارداشت: استفاده دو منظوره از جایگاههای صیادی یکی از راهکارها برای افزایش درآمد صیادان است.  وی ادامه داد: در شش ماه از سال که فعالیت های صیادی تعطیل است از جایگاه صید برای فعالیت های گردشگری و جذب توریسم استفاده شود  البته این موضوع نیاز به اصلاح زیر ساخت ها و سرمایه گذاری مناسب دارد. 
مدیرکل شیلات استان گیلان نیز در مصاحبه با رادیو اقتصاد  بر لزوم اجرای طرح دو منظوره کردن جایگاههای صید در استان  تاکید کرد و گفت:  صیادان در قالب تعاونی های پره صیادی در سواحل خزر فعالیت می کنند. "اسحاق شعبانی"  از فعال بودن 52 تعاونی پره صیادی در استان خبرداد و افزود: صیادان شش ماه در سال فعالیت دارند و معیشت تعداد زیادی از آنها وابسته به دریا است. وی اظهارداشت: برخی از صیادان  شغل دیگری ندارند و از لحاظ معیشت و تامین هزینه های زندگی در مضیقه هستند. 
مدیرکل شیلات گیلان گفت: با هدف اقتصادی کردن فعالیتهای صیادان تفاهمنامه ای بین سازمان شیلات ایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع  دستی و گردشگری کشور در ارتباط با اجرای پروژه گردشگری در تعاونی های پره صیادی منعقد شده است. 
وی افزود: با توجه به استعداد یابی صورت گرفته 17 پره صیادی در استان گیلان به  دلیل داشتن زیر ساخت های اساسی از قبیل آب، برق ، گاز، راه دسترسی ، تاسیسات مناسب و ... واجد شرایط برای اجرای پروژه گردشگری تشخیص و تاکنون 4 پره از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجوز دریافت کرده اند. 
شعبانی تاکید کرد: برای تکمیل زیرساخت های طرح های گردشگری جایگاههای صید باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تعاونی ها پره صیادی قرار گیرد.  رئیس اداره امور صیادی شیلات مازندران هم گفت: توانمند سازی و اقتصادی کردن تعاونی های صیادی از سیاست های اولویت دار شیلات این استان است. 
محمد زاده افزود: برای توانمند سازی صیادان تفاهم نامه ای بین شیلات و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری به امضاء رسیده است،  در قالب این تفاهم نامه تعاونی های پره از جایگاههای صید دو منظور استفاده خواهند کرد.
وی در ادامه با اعلام اینکه شرکت های تعاونی صیادی ظرفیت های خوبی برای توسعه گردشگری برخوردار هستند، یادآورشد: از 44 شرکت تعاونی پره صیادی استان مازندران 20 تعاونی تاکنون نسبت به توانمندسازی و اقتصادی کردن اقدام کرده اند.
 


ارسال نظر