کد خبر: ۳۷۵۲۹
تعداد بازدید: ۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹

مدیریت صحیح داده‌ های دریایی

مدیرگروه توسعه فناوری‌ های دریایی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: پایش سواحل و دریا از مهمترین مولفه‌ های شناخت دقیق و استفاده از ابزار و فناوری‌ های نو برای توسعه اقتصاد دریا محور در کشور است.
روح‌الله ارجمندی، مدیرگروه توسعه فناوری‌های دریایی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مارین نیوز - برنامه‌ریزی و تعریف ماموریت برای بخش دریا برای رسیدن به اهداف کلان تعریف شده در اقتصاد دریا نیازمند شناخت دقیق و استفاده از ابزار و فناوری‌های نو است.
هر گونه تغییر نادرست و بدون مطالعه در زیست‌بوم دریایی با توجه به بسته بودن این سیستم می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست دریایی و مولفه‌های مختلف در اقتصاد دریا محور وارد کند.
بر همین اساس پایش سواحل و دریا از مهمترین مولفه‌های ایجاد این شناخت است. بیشتر ابزار پایش و نیازمندی‌های این حوزه شامل اندازه‌گیری‌های جامع محیط‌های آبی و مدل‌سازی‌های عددی در داخل وجود دارد و با تمرکز به توان دانشمندان داخلی می‌توان به بخشی که در حال حاضر موجود نیست نیز دست یافت.
استفاده از اساتید و دانشمندان ایرانی خارج از کشور و اتصال آن ها به شبکه علمی داخلی یکی از راه های تامین نیازهای موجود است. باید توجه داشت که حرکت به سمت اقتصاد دریا محور تنها با برنامه‌ریزی بلندمدت و اقدام مستمر میسر است. بر همین مبنا باید از تصمیم گیری های عجولانه و بدون پایه علمی در این حوزه پرهیز کرد.
مدیریت صحیح داده‌های دریایی و اقلیمی و استانداردسازی آن ها و همچنین تعریف پروتکل های توسعه ساحلی و دریایی یکی از مهمترین اقدامات در راستای توسعه اقتصاد دریامحور است. در حال حاضر در برخی بخش‌های این بدنه توانمند در کشور تصمیمات و برنامه ریزی ها تنها بر اساس نیازهای همان سازمان انجام می گیرد و گردش اطلاعات دریایی و اقلیمی در کشور به صورت مطلوب وجود ندارد.
متاسفانه مراکز تصمیم گیری در بخش های مختلف در به اشتراک گذاشتن داده ها و اطلاعات موجود دستور کار یکسانی ندارند. این موضوع در مدیریت جداگانه هر بخش در داده های دریایی به خوبی قابل مشاهده است.
ایجاد زمینه فعالیت مشترک و هم افزایی بین سازمان ها با شناخت همه بخش های فعال در زمینه دریا یکی از ماموریت های اصلی ستاد دریایی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. بر همین اساس جلسات هم اندیشی و بررسی راهکارهای رسیدن به این هدف مشترک در ستاد در دستور کار قرار گرفته است و با برقراری ارتباط مستمر از نظر کارشناسی اساتید خارج از کشور نیز برای بروز رسانی این فعالیت ها استفاده می کنیم.
امیدواریم در آینده نزدیک با تاسیس یک شورای جدید بتوانیم علاوه بر استفاده از تجربیات مدیران باتجربه در بخش دریا، به هم افزایی بیشتر در تصمیم گیری های کلان دریایی دست یابیم.





ارسال نظر