به گزارش مارین نیوز، محمدمهدی سالاری، رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، در نشست خبری امضای سه تفاهمنامه کلیدی میان شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی، هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه خاتمالانبیا، شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران (IPMI) و موسسه مکین که در راستای توسعه صنایع دریایی به امضا رسید، اظهار داشت: این تفاهمنامهها نقطه عطفی در مسیر توسعه زیرساختهای دریایی کشور هستند و تأمین نیازهای آینده این صنعت را تسریع خواهند کرد.
وی با اشاره به نقش حیاتی گردشگری دریایی، افزود: نیاز به شناورها در بخش گردشگری بسیار گسترده و متنوع است. این شناورها نقش مهمی در حملونقل مسافران بین جزایر و بنادر، تأمین نیازهای ماریناها، و همچنین توسعه کشتیهای تفریحی بزرگ موسوم به "کروز" دارند.
لزوم توسعه ناوگان گردشگری دریایی
سالاری با اشاره به بررسیهای انجامشده در شورای عالی صنایع دریایی، خاطرنشان کرد: در پنج سال آینده، کشور حداقل به ۱۰۰ فروند شناور مسافربری جدید برای تردد بین جزایر نیاز دارد. این ناوگان شامل نوسازی شناورهای موجود نیز میشود، چرا که بسیاری از شناورهای فعال در مسیرهای قشم، هرمز، لارک و کیش فرسودهاند و نیاز به جایگزینی دارند.
وی با تأکید بر ضرورت توسعه ناوگان شناورهای تفریحی، گفت: در ۱۰ سال آینده، کشور به حداقل ۱۰,۰۰۰ شناور تفریحی نیاز دارد، چراکه در حال حاضر مردم در سواحل تفریح میکنند اما دریا هنوز بهطور کامل در برنامههای تفریحی آنها قرار نگرفته است.
توسعه تجهیزات حفاری دریایی و حمایت از صنعت نفت و گاز
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور با اشاره به اهمیت تجهیز سکوهای حفاری بالا رونده دریایی، اظهار داشت: یکی از مشکلات کشور، ناترازی انرژی است. منابع نفت و گاز موجود در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر از مهمترین داراییهای انرژی کشور محسوب میشوند. بهرهبرداری بهینه و توسعه این منابع، بهویژه در میادین مشترک، اهمیت فراوانی دارد. هرچقدر صنایع داخلی بتوانند از صنعت نفت و گاز حمایت کنند، موفقیت این بخش بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به تأثیر تحریمها بر توسعه صنعت نفت، تصریح کرد: حریمهای اعمالشده، این صنعت را با چالشهای زیادی مواجه کرده است، بنابراین جلساتی طی یک سال گذشته در دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی و با حضور بخشهای مرتبط برگزار شده است. بر اساس تجربیات شرکت صدرا و مدیریت طرحهای صنعتی ایران در پروژههای پارس جنوبی، به این نتیجه رسیدیم که صنایع کشور تاکنون اقدام مؤثری برای پشتیبانی از صنعت نفت در دریا، بهویژه در حوزه تجهیزات راهبردی که تحت تحریم است، انجام ندادهاند.
لزوم بومیسازی تجهیزات حفاری
سالاری با تأکید بر ظرفیتهای داخلی برای توسعه تجهیزات راهبردی، افزود: اگرچه ساخت سکوها در کشور انجام شده و برخی پروژهها پس از خروج شرکتهای خارجی بهصورت داخلی اجرا شدهاند، اما در مورد تجهیزات کلیدی مانند سکوهای حفاری، به جز دو تجربه محدود در دهه ۷۰ و ۸۰ که در شرکت صدرا انجام شد، اقدام دیگری صورت نگرفته است.
وی در خصوص برنامههای آینده، تأکید کرد: هدف ما این است که توانمندیهای صنایع دریایی کشور را اثبات کنیم و این چالشها را با تکیه بر ظرفیتهای داخلی و استفاده از دانش و فناوریهای سایر کشورهای دنیا برطرف سازیم. در آینده، کشور باید در این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشد و حتی بتواند تجهیزات پیشرفته را صادر کند. اگر بتوانیم تجهیزات باکیفیتی ارائه دهیم، قطعاً در بازارهای بینالمللی نیز مشتریهای خود را خواهیم داشت.