
به گزارش مارین نیوز، خسرو سرایی، کارشناس ارشد اقتصاد حملونقل و لجستیک در یادداشتی برای ترابران نوشته است:
«بندر دیگر اسکله ساده نیست؛ بلکه هاب اقتصادی و لجستیکی است که کالا، سرمایه، فناوری و اشتغال را به هم پیوند میدهد.»
امروز بیش از ۸۵٪ تجارت خارجی ایران از طریق بنادر انجام میشود. ظرفیت جابهجایی از ۱۲۰ میلیون تن در سال ۱۳۸۴ به ۲۹۰ میلیون تن در ۱۴۰۳ رسیده است.
نمونههای شاخص:
• چابهار با اتصال ریلی به زاهدان ظرفیت خود را ۵ برابر میکند و به دروازه منطقهای بدل میشود.
• شهید رجایی بیش از ۵۰٪ جابهجایی کانتینری کشور را مدیریت میکند.
چالشها:
پارهپارگی نهادی، ضعف پسکرانهها، نظام تعرفه ناکارآمد، دیجیتالسازی ناقص و فقدان برنامه کربنزدایی.
راهکارها:
ستاد ملی توسعه دریامحور، تکمیل اتصالات ریلی، اصلاح تعرفهها، ارتقای دیجیتالسازی و سرمایهگذاری در پروژههای سبز.
سرایی تأکید کرد: «بنادر ایران نهفقط دروازههای تجارت، بلکه موتورهای استراتژیک اقتصاد آبی و سکوی پرتاب کشور به آینده دریامحور منطقهای و جهانیاند.»
/