به گزارش مارین نیوز، علی عبدالعلیزاده، رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی توسعه دریامحور، با بیان اینکه توسعه دریامحور بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری آغاز شده و ایشان پرچمدار این حرکت هستند، گفت: به همین دلیل همه نیروهای نظامی و امنیتی احساس تکلیف دارند که به ما کمک کنند تاکنون هماهنگی کامل با ارتش سپاه برقرار شده است.
وی افزود: در دولت چهاردهم توسعه دریامحور جایگاه رسمی پیدا کرد و دارای تشکیلات شد پیش از آن تنها توسعه مکران مطرح بود از آبان ۱۴۰۲ با ابلاغ ۹ مادهای رهبری، توسعه دریامحور به شکل جدی پیگیری شد.
رئیس دبیرخانه توسعه دریامحور با اشاره به ساختار دبیرخانه گفت: توافق از روز اول این بود که دبیرخانه یک نهاد چابک کارآمد باشد که از ظرفیت همه دستگاههای اجرایی برای پیشبرد اهداف استفاده کند دبیرخانه کار اجرایی ندارد تنها سیاستگذاری و ارزیابی دستگاهها در حوزه دریا را بر عهده دارد.
وی درباره مشکلات اجرایی افزود: کریدورهای شمال-جنوب بنادر شمال و جنوب کشور را به شبکه ریلی متصل میکنند اما ترانزیت بسیار کم است دلیل آن نبود سختافزار کافی نیاز به هماهنگی میان دستگاههاست برای حل این مشکل نیازمند یک نهاد قانونی و نرمافزاری هستیم.
عبدالعلیزاده به پروژههای مهم اشاره کرد: راهآهن چابهار-زاهدان مسیر خاش-زاهدان به طول ۱۵۰ کیلومتر در حال بهرهبرداری است کل مسیر تا خرداد ۱۴۰۵ تکمیل میشود برنامهریزی شده ترانزیت بار از چابهار تا افغانستان با دو هزار کامیون برقرار شود. وی افزود: راهآهن رشت-آستارا مطالعات بخشی از تملک مسیر انجام شده رئیس جمهور شخصاً پیگیر پروژه است در صورت محدودیت فاینانس خارجی از منابع داخلی استفاده خواهیم کرد.
وی درباره نهادسازی و بهرهبرداری هوشمند گفت: اولین اقدام جدایش بازیافت کشتیهای فرسوده بود این کار با هماهنگی دستگاهها آغاز شد آییننامه آن به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه شده است در جنوب کشور حدود ۱۰۰ کشتی فرسوده منتظر بازیافت هستند با راهاندازی این صنعت میتوانیم اشتغال ایجاد کنیم آهن و مواد اولیه مورد نیاز کارخانههای فولاد تامین شود.
وی تصریح کرد: راهاندازی مراکز بازیافت شناورها علاوه بر اشتغال داخلی ظرفیت جذب کشتیهای کشورهای همسایه را فراهم میکند نمونهای از بهرهبرداری هوشمند از منابع موجود است.
رئیس دبیرخانه توسعه دریامحور به اهمیت زنجیره ارزش و مشارکت مردم اشاره کرد: توسعه دریامحور باید از مردم آغاز شود مزیتها علاقهمندی آنها ایجاد شود سیاستهای توسعه دریامحور بازبینی شده از ۴۴ ماده اولیه اکنون ۵۶ ماده آماده بررسی در شورای توسعه است برای اینکه موضوعات سنجیدهتر به شورای توسعه برود کارگروه هماهنگی تشکیل شده است. امیدواریم بتوانیم آنها را به تصویب هیات وزیران برسانیم.
وی درباره توسعه مکران گفت: مساحت مکران معادل امارات متحده عربی است باید الگویی موفق برای مدیریت آن ایجاد کنیم توسعه دریامحور مکران چراغ روشنی برای خروج از تحریمهاست هدف ما ساخت الگویی است که نشان دهد ایران تحریمناشدنی است در داخل کشور ضوابط رانتی یارانهای و ناهماهنگی کامل بین دستگاهها تحریم داخلی ایجاد کرده است و نیازمند الگوی موفق هستیم.
عبدالعلیزاده در پایان تاکید کرد: با نهادسازی هماهنگی دستگاهها بهرهبرداری هوشمند از ظرفیتها توسعه دریامحور مسیر روشن مقابله با تحریمها رشد اقتصادی اشتغال پایدار را فراهم میکند.
/