تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۹۵۹۷
تعداد بازدید: ۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۰:۴۸

نشست تخصصی وزارت نفت برای تطبیق با استانداردهای کاهش کربن IMO

نشست تخصصی وزارت نفت برای تطبیق با استانداردهای کاهش کربن IMO
شست تخصصی «تطبیق با استانداردهای کاهش انتشار کربن سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)» برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این نشست، ضمن بررسی چالش‌ها و فرصت‌های ناشی از الزامات بین‌المللی، بر ضرورت تدوین نقشه راه جامع و همکاری بین‌بخشی برای توسعه پایدار و حفظ جایگاه ایران در تجارت دریایی تأکید کردند.

به گزارش مارین نیوز، نشست تخصصی «بررسی الزامات کاهش انتشار کربن سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)» ۱۳ مرداد با حضور نمایندگان وزارت نفت، دانشگاه صنعت نفت، انجمن مهندسی شیمی ایران و فعالان صنعت حمل‌ونقل دریایی برگزار شد. این نشست با هدف بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای الزامات جدید و تدوین راهکارهای عملی برای تطبیق ایران با استانداردهای جهانی انجام شد.
الزامات بین‌المللی؛ تهدید یا فرصت؟
امید شاکری، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، با بیان اینکه رعایت استانداردهای روز دنیا در حمل‌ونقل دریایی برای توسعه تجارت بین‌المللی اجتناب‌ناپذیر است، گفت: با اقدام به‌موقع و تکیه بر توان مهندسی و پژوهشی، می‌توان تهدید الزامات بین‌المللی را به فرصت تبدیل کرد.
وی به صراحت ماده ۶۲ قانون برنامه هفتم توسعه و مصوبه خرداد ۱۴۰۳ هیئت وزیران اشاره کرد که بر تسریع در تحقق الزامات بانکرینگ و سوخت‌های پاک تأکید دارد. شاکری همچنین خواستار برداشتن گام‌های مشخص در پنج سال آینده شد و افزود این مسیر فناورانه و راهبردی بدون مشارکت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.
لزوم آمادگی در برابر «تحریم‌های پنهان» زیست‌محیطی
محمدرضا خسروی‌نیکو، رئیس دانشگاه صنعت نفت، با هشدار نسبت به آثار تحریم‌های پنهان ناشی از عدم تطابق با الزامات زیست‌محیطی، خواستار تدوین نقشه راه جامع کاهش انتشار کربن شد.
او گفت: آگاهی از پیامدهای تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی در حوزه کربن، نقش کلیدی در سیاست‌گذاری داخلی دارد.
به گفته خسروی‌نیکو، دانشکده مهندسی محمودآباد از سال‌های گذشته در تربیت نیروی متخصص دریانوردی فعال بوده و اکنون با سیاست کلان توسعه اقتصاد دریامحور، این فعالیت‌ها با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.
تغییر نظام سوخت؛ فشار مضاعف بر اقتصاد نفتی
احسان تقوی‌نژاد، مدیرکل امور اوپک، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی وزارت نفت، تغییرات جهانی در مقررات محیط‌زیستی و کاهش انتشار کربن را «تهدیدی پنهان اما جدی» برای اقتصاد نفتی کشورها دانست.
او توضیح داد که پیشنهادهای مطرح‌شده، شامل جریمه معادل کربن به مبلغ ۳۸۰ دلار برای هر تن است که در صورت انطباق می‌تواند به ۱۰۰ دلار کاهش یابد. این نظام دو مرحله‌ای در حال نهایی شدن است و بازگشت‌پذیر نخواهد بود.
تقوی‌نژاد افزود: جزئیات مانند نحوه تشکیل صندوق، معافیت‌ها، هدف‌گذاری‌ها و تقسیم منابع هنوز محل مذاکره است و ضروری است ایران موضع منسجم و پیشنهادی مستقل برای نشست فوق‌العاده آتی ارائه دهد.
ضرورت اجماع ملی و موضع واحد ایران
مدیرکل امور اوپک، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی وزارت نفت تأکید کرد که وزارت نفت به‌عنوان نماینده ایران در اوپک و مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف)، وظیفه دارد با همکاری بدنه کارشناسی و اجرایی، پیشنهادی تنظیم کند که همسو با منافع ملی، صنعت کشتیرانی و تعهدات بین‌المللی باشد.
او گفت: صدای ایران باید در جامعه بین‌الملل به‌روشنی شنیده شود و این امر نیازمند اجماع کارشناسی و ارائه پیشنهادی منطقی، فنی و اجرایی است.
هم‌افزایی برای انطباق با استانداردهای IMO
در ادامه نشست، نمایندگان چهار شرکت اصلی وزارت نفت، شرکت ملی نفتکش، کشتیرانی و حوزه محیط زیست، دیدگاه‌ها، چالش‌ها و راهکارهای خود را برای تطبیق صنعت حمل‌ونقل دریایی کشور با استانداردهای کاهش انتشار کربن سازمان IMO ارائه کردند.
این گفت‌وگوها با هدف هم‌افزایی بین‌بخشی و تدوین نقشه راه مشترک برای مواجهه مؤثر با تحولات پیش‌رو انجام شد.
جمع ‌بندی
نشست ۱۳ مرداد نشان داد که الزامات IMO تنها یک دستور زیست‌محیطی نیست، بلکه به موضوعی استراتژیک برای آینده تجارت دریایی و اقتصاد ملی ایران تبدیل شده است. پیام اصلی شرکت‌کنندگان روشن است: ایران باید با برنامه، هم‌افزایی و حضور فعال در مجامع بین‌المللی، مسیر کاهش کربن در حمل‌ونقل دریایی را آغاز کند، پیش از آنکه هزینه‌های عدم اقدام، سنگین‌تر شود.

نشست تخصصی وزارت نفت برای تطبیق با استانداردهای کاهش کربن IMO

(منبع عکسها، دانشگاه صنعت نفت)

منبع: شانا
برچسب ها: کاهش انتشار کربن ، International Maritime Organization (IMO) ، IMO ، سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) ، استانداردهای IMO ، حمل‌ونقل دریایی ، توسعه پایدار ، توسعه پایدار دریایی ، صنعت نفت ایران ، نقشه راه کاهش کربن ، سوخت‌های پاک دریایی ، اقتصاد دریامحور ، سیاست‌های زیست‌محیطی ، تحریم‌های زیست‌محیطی ، فناوری‌های کاهش کربن ، وزارت نفت ، صنعت کشتیرانی ایران ، کشتیرانی ، حمل‌ونقل سبز ، بنادر و دریانوردی ، سازمان بنادر و دریانوردی ، وزارت راه و شهرسازی ، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، وزارت صنعت، معدن و تجارت ، سازمان حفاظت از محیط زیست ، معاونت دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست ، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، مجلس شورای اسلامی ، رئیس جمهور ، دریامحور ، توسعه دریامحور ، توسعه دریایی ، مدیریت یکپارچه دریایی ، دریا ، دریایی ، رده بندی ، استاندارد دریایی ، موسسه رده بندی ایرانیان ، انجمن مهندسی دریایی ایران ، مهندسی دریا ، سوخت کم‌ سولفور ، دانشگاه صنعت نفت ، دانشگاه های ساحلی و دریایی ، دانشگاه دریایی ، دانشکده فنی و مهندسی
ارسال نظر