مدیرعامل شرکت شناورسازی دنیز : شناور ASD جدید که توسط این شرکت برای اولین بار در ایران طراحی شده است، پروسه ساخت آن یک ماه است که در کارخانه بحرگسترش هرمز آغاز گردیده و از مرحله طراحی تا ساخت کامل در داخل در حال انجام است.
به گزارش مارین نیوز، تلاش کشورهای غربی برای محاصره دریایی ایران در چند سال گذشته و تحریم قریب به اتفاق شرکتها و صنایع دریایی دولتی، نظامی و حتی خصوصی به روشنی نشان داد که خاکریز اول مواجهه اقتصادی با فشارهای بین المللی حوزه دریاست و طبیعتا لازمه این مواجهه حداکثر اتکاء به توان و ظرفیتهای داخلی در بخشهای مختلف ساخت، تعمیرات و خدمات دریایی با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت توجه به تولید ملی و حداکثر استفاده از توان و ظرفیتهای داخلی در چارچوب سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی است. این در حالی است که بعضا مشاهده میشود با وجود ساخت بزرگترین و پیچیده ترین شناورها و سازه های دریایی طی دو دهه گذشته در کشور، برخی مدیران و شرکتهای عموما دولتی و شبه دولتی برای توجیه اقدامات خود در جهت خرید از خارج، توان ساخت داخل را نفی و پروژه های انجام شده قبلی را نادیده می انگارند.
پایگاه خبری - تحلیلی دریایی ایران مارین نیوز در مقام پاسخگویی به این شبهه افکنیها و یادآوری توان ساخت داخل، در خصوص "
مناقصه خرید، حمل، نصب و راه اندازی 4 فروند یدک کش 4400 اسب بخار ASD" برای تامین تجهیزات فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی (چابهار)، " که
شرکت آریابنادر ایرانیان از شرکتهای زیر مجموعه
سازمان بنادر و دریانوردی در شرایط نحوه مشارکت فی مابین سازنده خارجی و داخلی"،
ساخت 2 فروند شناور اول را در خارج کشور اعلام نموده است
(گزارش قبلی در این خصوص)، گفتگویی با
طاهر احمدی مدیرعامل شرکت شناورسازی دنیز که در حال ساخت همین نوع شناور در کشورمان هستند انجام داده ایم :
- به نظر شما شرایط ساخت شناور با سیستم رانش ASD در ایران چگونه است ؟
نمونه شناور یدک کش با سیستم رانش ASD در سال 1387 در کارخانه کشتی سازی شهید درویشی بندرعباس با نقشه های شرکت دامن هلند ساخته شده و الان به اسم یدک کش 4400 اسب بخار حق گو در حال فعالیت می باشد. هم اینک نیز در کارخانه کشتی سازی بحر گسترش هرمز از توابع ایزوایکو شناور oily recovery با سیستم ASD و نقشه های نروژی ساخته و به آب اندازی شده و درحال انجام فعالیت های تکمیلی می باشد. با اتکا به این موارد می بینیم که تجربیات ساخت این نوع شناورها در ایران وجود دارد.
شناور ASD جدید که توسط شرکت شناورسازی دنیز برای اولین بار در ایران طراحی شده است، پروسه ساخت آن یک ماه است که در کارخانه بحرگسترش هرمز آغاز گردیده و از مرحله طراحی تا ساخت کامل در داخل در حال انجام است. با این اوصاف تکنولوژی طراحی ساخت این شناور بصورت کاملا بومی می باشد.
شناور دوم نیز تا یک ماه آینده از روی این نقشه ها شروع به کار خواهد شد پارت اول آهن آن تهیه شده است و تا دو هفته آینده بقیه آهن آلات تکمیل می شود. با همکاری مالکین این شناورها در تلاش هستیم تا حد ممکن تجهیزات این شناورها پیشرفته مانند آهن آلات ساخت کابلها و چراغها و ژنراتور و.. از ایران تهیه شود و به نوعی پروژه ملی حساب می شود.
- خواهشمند است توضیحاتی کامل در مورد جزئیات طراحی، ساخت و تکنولوژی این نوع از شناور که در ایزوایکو در حال ساخت است بدهید ؟ چقدر زمان و سرمایه برای طراحی و ساخت آن صرف شده ؟
این شناور با سیستم رانش آزیپاد (Azimuth Stern Drive) در عقب بوده که این سیستم ها دارای مانورپذیری بالا و عملکردی مناسب می باشند و جهت عملیات های بندرگاهی، پهلو گیری ساحلی و یدک کشی سکوهای فراساحلی و همچنین عملیات اطفاءحریق مورد استفاده قرار می گیرد، این شناورها نسل جدید یدک کش های مخصوص عملیات push و pull و جابجایی دکل های حفاری است که بسیار پیشرفته بوده و از قابلیت های فراوانی برخوردار است . طول آنها معمولا (35 – 30 متر) و به جهت استفاده از سیستم موتورهای (ASD) قابلیت مانور بسیار زیادی دارند.
شرکت دنیز از سال 1386 به صورت کاملا تخصصی در زمینه یدک کش ها و شناورهای خدماتی بندری در ایران فعال است و 8 شناور یدک کش در رزومه کاری این شرکت وجود دارد که توسط کارخانه های بزرگ ایران ساخته شده اند از این شناورها یدک کش امین1 و امیدان3 و امیدان6 درحال دریانوردی می باشند و سه فروند از این شناورها در کارخانه بحر گسترش هرمز در حال اتمام ساخت بدنه می باشد.
کار طراحی یدک کش ASD به مدت 6 ماه و با 6 کارشناس به طور کامل به همراه نقشه های کارگاهی آماده شد و هم اینک یک ماه است پروسه ساخت آن در کارخانه کشتی سازی بحر گسترش از توابع ایزوایکو در حال ساخت می باشد.
- از مشکلاتی که در برگزاری مناقصات ساخت شناور (خصوصا در مواردی که توان ساخت داخل آنها وجود دارد) صحبت کنید؟ به چه دلیل سفارش ساخت این نوع از شناورها به خارج واگذار می شود؟
من سه سال پیش بازدیدی داشتم از شرکت Uzmar ترکیه، در آن برهه 90 درصد سفارش Uzmar از کشورهای خارجی بخصوص عربی بود و فقط 10 درصد سفارشات متعلق به کشور ترکیه بود. شرکتی کوچک که بصورت کاملا تخصصی فقط در زمینه یدک کش ها و شناور های خدماتی کار می کرد.
در کشور ما این جور فعالیت های تخصصی خیلی کم وجود دارد و در ضمن سیستم بازاریابی ما هم مشکل دارد. ما بیشتر از آنکه به بحث سفارش شناور به خارج از کشور فکر کنیم باید یک مقدار هم در مورد خود کشتی سازی ها و مشکلاتی که دارند صحبت کنیم. کارخانه های ما سیستم بازاریابی درستی ندارند. تحقیقات بازاریابی در ایران و در کارخانجات ما بسیار ضعیف است و صرف داشتن علم طراحی و ساخت یک شناور ما را در بازار پر رقابت کنونی به سوی موفقیت سوق نخواهند داد.
ما در شرکت هایمان با یک تقسیم بندی دقیق بازار و هدف گذاری و جایگاه یابی خودمان باید حرکت کنیم به سوی دریافت سفارشات خارجی و داخلی و در تلاش باشیم که مزیت رقابتی خود را نسبت به سایر شرکت ها ایجاد کنیم و در بازار رقابت داخلی و منطقه ای داخل شویم.
- یکی از مشکلات اصلی در ساخت شناور نبود تسهیلات مناسب است. در کشورهای دیگر دولتها تسهیلات و معافیت های خاصی برای کشتی سازان در نظر گرفته و حمایت های تمام عیاری را تعیین و تبیین کرده اند، اهمیت این همه توجه از نظر شما چیست؟ در کشور ما این حمایت ها چگونه و به چه شکل باید انجام شود؟
در این مرحله ما نمی توانیم فقط یکسویه به قضیه نگاه کنیم و هر دو سوی ماجرا هم کارخانه های کشتی سازی ما باید بر اعتمادسازی و تحویل به موقع و عدم وابستگی به بازار داخلی کار بکنند و در این شرایط که امکان ساخت این شناور در داخل وجود دارد و با بحران بوجود آمده در صنایع داخلی ارگان های دریایی مربوطه نیز با سفارش شناور به شناورسازی های قابل اعتماد داخلی زمینه رشد این صنعت را فراهم آورند.
نقشه شناور ASD
لازم به ذکر است شناور یدک کش از نوع ASD توسط صنایع کشتی سازی داخلی ساخته شده است. تمامی انواع شناورهای ساخت ایران در کتابی به عنوان اطلس شناورهای ساخت ایران توسط انجمن مهندسی دریایی ایران منتشر شده است.
برای مشاهده این اطلس روی عکس زیر کلیک کنید.
باید اقدام اساسی صورت بگیره
مجموعه ما نیاز به 4 فروند یدک کش ASD با قدرت 5500 اسب و طول 33دارد، شریط شرکت چینی به شرح ذیل میباشد
10 درصد نقد زمان انعقاد قرارداد
10 درصد زمان تحویل ( 45 روز پس از انعقاد قرارداد)
الباقی فاینانس 5 درصد ، چهار ساله
لطفا اگر پیشنهادی ( توجه بفرمائید پیشنهاد اجرایی ) دارید ارائه بفرمائید.
باتشکر و آرزوی موفقیت
بلکه گفته شد وام داخلی وجود ندارد
زمان ساخت حداقل 20 برایر کشورهای دیگر بوده و کیفیت آن بسیار پاین تر است
با تشکر