تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۲۰۳
تعداد بازدید: ۱۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی گفت : اهداف راهبردی و کلان صنایع کشور معلوم نیست و برنامه اجرایی مشخصی ندارند و رفع ایراد آنها باید آسیب شناسی شود.
به گزارش مارین نیوز، محمدسعید سیف چهارشنبه در دومین همایش ملی توسعه پایدار دریا محور در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، با بیان این که نمایندگان شهرهای ساحلی لازم است سیاست های کلان برنامه ششم توسعه را در حوزه دریا پی گیری کنند، گفت : در تصویب برنامه توسعه ششم به شهرهایی چون خرمشهر، بوشهر و بندرعباس توجه جدی در حوزه دریا نشده و سیاست های این حوزه پررنگ تر می توانست باشد.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی جایگاه استراتژیک کشور ایران اسلامی نسبت به جمعیت بیش از 100 میلیونی کشورهای آسیایی میانه را مهم دانست و گفت : موقعیت و جایگاه استراتژیک کشور ایران اسلامی نسبت به جمعیت کشورهای آسیای میانه که به دریا راه ندارند و از طریق ایران می توانند به صورت مستقیم به سواحل دریای عمان و به دنیا وصل شوند، می تواند یکی از موضوع های اساسی توسعه دریایی کشور محسوب شود.
سیف، حمل و نقل دریایی را در مقایسه با حمل و نقل ریلی و هوایی ارزشمند خواند و گفت : حمل و نقل دریایی در دنیا رو به افزایش است و رشد حمل و نقل دریایی دو برابر رشد اقتصادی دنیاست یعنی اگر رشد اقتصادی دنیا 2 درصد باشد رشد حمل و نقل دریایی چهار درصد است.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی، شناورها و کشتی سازی را به عنوان موضوع اصلی دریا دانست و گفت : در حوزه نفت و گاز و شیلات به انواع شناورها نیاز داریم و این صنعت بیشتر در کشور چین، کره و ژاپن متمرکز شده و بیشترین سهم بازار را این کشورها دارند اما نمی تواند آخر خط برای ما باشد و باید در این صنعت فعالیت داشته باشیم.
سیف گفت: ساخت کشتی در داخل کشور می تواند سالانه سه هزار فرصت شغلی ایجاد کند و طبیعتا موضوع اشتغال برای ما موضوع اساسی طی سال های اخیر بوده است.

98 درصد آبهای دنیا در دریاهاست
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که 98 درصد آب دنیا را آبهای شور دریاها شامل می شود، گفت : پیش بینی می شود در سال 2040 منابع آب شیرین در کشورهایی همچون ایران با کمبود شدید مواجه شود و ضرورت دارد که از آب دریا استفاده شود.
سیف اظهار داشت : در برنامه های دولت های مختلف و در مجلس شورای اسلامی بر پنج هدف راهبردی همچون امنیت دریایی و سواحل دریایی تاکید شده است.

نقش دریا در حمل و نقل کالا 
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی در ادامه با بیان اینکه بیش از 90 درصد حمل و نقل کالا از طریق دریا انجام می شود، گفت : با توجه به توسعه فعالیت های شیلاتی، توسعه منابع نفت و گاز دریایی در خلیج فارس، توسعه ترانزیتی حمل و نقل کالا و امکانات کشور از طریق دریا حمل و نقل می شود.
سیف اظهار داشت : از آنجا که بخشی از حجم جمعیتی کشور در کویر سکونت دارند و مدیریت آن امکان پذیر نیست لذا در سال های آینده باید مراکز جمعیتی و شهرهای جدید در کنار سواحل شکل گیرند.
وی شمار شناورهای ثبت شده در کشور را 30 هزار فروند عنوان کرد و گفت : به رغم این که در 10 سال گذشته رشد اقتصادی سه درصد بوده اما متوسط رشد ناوگان بیش از 6 درصد بوده است و پیش بینی می شود در سال های آینده رشد اقتصادی به پنج درصد برسد لذا رشد حمل و نقل دریایی نیز به حدود 12 درصد خواهد رسید، لذا باید پاسخگوی این موضوع باشیم و برنامه ریزی کنیم.

ایران جزو 10 کشور برتر دنیا
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی با بیان اینکه کشور ایران از نظر رشد علمی با موضوع دریا جزو 10 کشور برتر است،گفت : رتبه علمی ایران بین کشورهای 9 است و از کشورهای صاحب نام مانند ایتالیا، هلند و روسیه بالاتر قرار گرفته ولی این کشورها از همان مقدار اندک علم و دانشی که در زمینه دریا دارند، چندین برابر کشور ایران منافع کسب می کنند. 
سیف افزود : اگر بخواهیم از این علم و فناوری، اشتغال ایجاد کنیم باید یک برنامه ریزی مدون داشته باشیم.
وی در بخشی دیگر به مشکلات صنایع دریایی کشور اشاره کرد و گفت: اهداف راهبردی و کلان صنایع کشور معلوم نیست و برنامه اجرایی مشخصی ندارند و رفع ایراد آنها باید آسیب شناسی شود.

در آمد ساخت شناور و سکوهای فراساحلی
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی گفت : مطالعات وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت و بازار دریایی در ساخت انواع شناورهای و سکوهای فراساحلی و شرکت های کشتی سازی و سازمان بنادر و دریانوردی سالانه 4.8 میلیارد دلار درآمد پیش بینی کرده که در سال 1404 مجموعا به 38 میلیارد دلار خواهد بود.
سیف گفت : متاسفانه به رغم ساخت شناورها در حوزه رودخانه کارون و خرمشهر در یکی دو سال گذشته از کشور امارات شناور خریداری و وارد کشور شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: