تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۹۸۶
تعداد بازدید: ۱۴۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب در جوابیه‌ای اعلام کرد که تمام تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور به پایش لحظه به لحظه مجهز است کما اینکه آلودگی آب‌های ساحلی تنها منحصر به تخلیه فاضلاب‌های خانگی نیست.
به گزارش مارین نیوز، روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب کشور پیرو درج گزارشی در خبرگزاری خانه ملت مبنی بر "زخم آلودگی بر تن خسته‌ی دریای خزر/ دریای خزر گرفتار بحران پسماند و فاضلاب" که در آن به واکاوی علل‌های آلودگی زیست محیطی دریای خزر متأثر از تصرف‌های انسانی، آلودگی‌های نفتی، زباله‌ها، پسماندها و فاضلاب‌های انسانی، صنعتی و کشاورزی اشاره شده بود، جوابیه ای را به دفتر خبرگزار ی خانه ملت ارسال کرده که متن آن به شرح زیر است.

«گزارشی از اقدام‌های انجام شده در اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های فاضلاب شهری در استان‌های مازندران، گلستان و گیلان، به اختصار اعلام می‌دارد. پیش‌تر یاد آور می‌شود که برای ارایه‌ی تصویری دقیق از منابع آلاینده‌ی دریای خزر لازم است در قالب یک مطالعه‌ی جامع، میزان و شدت بار آلودگی تخلیه شده به و پیامدهای زیست محیطی مترتب بر هر یک از منابع آلاینده بر دریای خزر تعیین شود. بدیهی است نتایج این مطالعه که از پشتوانه‌ی علمی نیز برخوردار خواهد بود، مبنای مدیریت زیست محیطی و کنترل آلودگی‌های وارده به آن قرار خواهد گرفت.

استان گیلان
1- از سال 1371 منتهی به پایان شش ماهه‌ی نخست سال جاری، بالغ بر 3035 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های فاضلاب در 11 شهر استان هزینه شده است. این طرح‌ها در مجموع شامل اجرای حدود 740 کیلومتر شبکه‌ی جمع‌آوری و خطوط انتقال فاضلاب به اقطار 200 تا 1400 میلی‌متر، احداث 4 واحد ایستگاه پمپاژ و احداث 3 واحد تصفیه‌خانه‌ به مرکزیت سه شهر رشت (به ظرفیت 63 هزار مترمکعب در شبانه روز)، غرب انزلی (به ظرفیت 20 هزار مترمکعب در شبانه روز) و لاهیجان (به ظرفیت 26 هزار مترمکعب در شبانه روز) می‌باشد.
2- افزون بر طرح‌های یاد شده که هم اکنون در مدار بهره‌برداری قرار دارند، احداث 3 واحد تصفیه‌خانه‌ی دیگر نیز در این استان به شرح زیر در حال اجرا است:
- تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب شرق انزلی، به ظرفیت 12 هزار مترمکعب در شبانه روز و با پیشرفت فیزیکی 85 درصد.
- تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب آستارا، به ظرفیت 6300 مترمکعب در شبانه روز و با پیشرفت فیزیکی 21 درصد
- تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب طرح مسکن مهر رشت، به ظرفیت 6350 مترمکعب در شبانه روز و با پیشرفت فیزیکی 11 درصد.
افزون بر سه طرح یاد شده، احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرهای تالش، فومن، صومعه‌سرا، آستانه‌ی اشرفیه، سیاهکل، لنگرود و رودسر نیز در برنامه‌ی اجرایی قرار دارد و زمین لازم برای احداث تصفیه‌خانه‌ در شهرهای یاد شده، خریداری و تملک شده است.
3- احجام باقی مانده برای تکمیل طرح‌های فاضلاب در 11 شهر استان مشتمل بر اجرای 535 کیلومتر شبکه‌ی جمع‌آوری و انتقال فاضلاب، احداث 10 واحد تصفیه‌خانه‌ با مجموع ظرفیت 7/80 هزار مترمکعب روز و احداث 121 واحد ایستگاه پمپاژ اصلی و فرعی می‌باشد.
اعتبار مورد نیاز برای اجرای احجام باقی مانده بالغ بر 23821 میلیارد ریال برآورد شده است که در صورت تأمین و تخصیص به هنگام آن، اجرای طرح‌های فاضلاب در 11 شهر اولویت‌دار استان، تا سال 1400 تکمیل خواهد شد. با تکمیل این طرح‌ها، 70 درصد از جمعیت شهری استان گیلان، تحت پوشش تأسیسات جمع‌آوری و تصفیه‌ی فاضلاب قرار خواهند گرفت.
4- علاوه بر 11 شهر استان که طرح فاضلاب آن‌ها در دست اجرا است، مطالعات فاز نخست در 5 شهر املش، ماسال، رضوانشهر، رودبار و منجیل انجام شده است و در 19 شهر دیگر استان نیز مطالعات زیست محیطی اجرای طرح فاضلاب تکمیل شده است.

استان مازندران
1- در این استان با بهره‌گیری از 6 تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب در شهرهای ساری، جویبار، بابلسر، نوشهر و چالوس و قائم‌شهر با مجموع ظرفیت اسمی 2/261 هزار مترمکعب در شبانه روز و ظرفیت بهره‌برداری 50 هزار مترمکعب در شبانه روز، جمعیتی معادل 6/226 هزار نفر تحت پوشش خدمات مدرن جمع‌آوری و تصفیه‌ی فاضلاب قرار دارند.
علاوه بر طرح‌های یاد شده، در 9 شهر دیگر استان شامل شهرهای ساری (فاز دوم)، بابل (فاز دوم)، بابلسر (فاز دوم)، نوشهر و چالوس (فاز دوم)، تنکابن، محمود آباد، رامسر، قایم شهر (فاز دوم) و آمل با پیشرفت فیزیکی 3 تا 86 درصد در حال اجرا است. با تکمیل و بهره‌برداری تدریجی از این طرح‌ها، حدود 500 هزار نفر دیگر از جمعیت استان از خدمات مدرن جمع‌آوری و تصفیه‌ی فاضلاب بهره‌مند خواهند شد.
علاوه بر آن، طرح‌های فاضلاب در پروژه‌های مسکن مهر گنج‌آباد، نور، میارکلاده ساری و بهشهر نیز در حال اجرا است و مطالعات اجرای طرح‌های فاضلاب در شهرهای بهشهر و نکاء نیز انجام شده و ردیف اعتباری آن اخذ شده است.
در برنامه‌ی ششم توسعه احداث 14 تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب در شهرهای آمل، قائم‌شهر، محمودآباد، تنکابن، رامسر، ساری، بهشهر، نکاء، سرخرود، پل سفید، زیرآب، شیرگاه، نور و رویان و فریدون‌کنار، با مجموع ظرفیت 211 هزار مترمکعب در شبانه روز احداث خواهد شد. با تکمیل تدریجی این طرح‌ها که بخشی از آن‌ها نیز هم اکنون در حال اجراست، جمعیتی بالغ بر 925 هزار نفر تحت پوشش خدمات مدرن جمع‌آوری و تصفیه‌‎ی فاضلاب قرار خواهند گرفت. برای این طرح‌ها احداث 53 واحد ایستگاه پمپاژ، 5/42 کیلومتر خط انتقال، 5/562 کیلومتر شبکه اصلی و 1352 کیلومتر شبکه‌ی فرعی پیش‌بینی شده است. اعتبار مورد نیاز این طرح‌ها بالغ بر 2/27845 میلیارد ریال نیاز است.

استان گلستان
1- در این استان 4 واحد تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب در شهرهای گرگان، کردکوی، بندرگز و بندر ترکمن با مجموع ظرفیت اسمی پالایش 6/81 هزار مترمکعب در شبانه روز طراحی و ظرفیتی معادل 22 هزار مترمکعب در شبانه روز آن در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است. این ظرفیت توانایی پالایش فاضلاب حاصل از جمعیتی معادل 145 هزار نفر را تصفیه و پسابی منطبق با معیارهای زیست محیطی کشور تولید می‌کند.
2- افزون بر طرح‌های در مدار بهره‌برداری، اجرای تأسیسات مدرن جمع‌آوری، تصفیه‌ی فاضلاب در 7 شهر دیگر استان مشتمل بر شهرهای گرگان (فاز دوم)، آذرشهر، گنبد، علی‌آباد، بندر ترکمن (فاز دوم)، آق قلا، گز با پیشرفت فیزیکی 97/1 تا 91/98 درصد در حال اجرا است. با تکمیل و بهره‌برداری تدریجی از این طرح‌ها، 830 هزار نفر دیگر از جمعیت استان، از خدمات مدرن جمع‌آوری و تصفیه‌ی فاضلاب بهره‌مند خواهند شد.
تلاش بر این است که در تمام تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور و با تأکید ویژه در تصفیه‌خانه‌های فاضلابی که پساب آن‌ها به رودخانه‌ها، دریاها و سایر منابع آبی پذیرنده تخلیه می‌شوند، تجهیزات پایش لحظه به لحظه (On Line) نصب و از رعایت استانداردهای زیست محیطی تخلیه پساب، اطمینان حاصل شود.
وزارت نیرو همچنان که اشاره شد، حسب وظایف، امکانات و اعتبارات در اختیار، از سال‌ها قبل به این مهم توجه ویژه داشته و دارد و تلاش کرده است با به خدمت در آوردن همه‌ی امکانات در اختیار و از جمله اخذ وام از بانک جهانی و سایر بانک‌های بین‌المللی که برای نخستین بار برای اجرای طرح‌های فاضلاب در شهرهای شمالی کشور اخذ شد، موضوع فاضلاب‌های شهری را در نوار شمالی کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن سامان دهد.
در خاتمه توجه خوانندگان محترم و مسؤولان شهری استان‌های شمالی و سازمان حفاظت محیط زیست را به این نکته معطوف می‌دارد که آلودگی آب‌های ساحلی، تنها منحصر به تخلیه فاضلاب‌های خانگی نیست بلکه آلودگی‌های ناشی از پرورش ماهی که آلودگی پساب خروجی آن‌ها، در مواردی، به مراتب بیش‌تر از فاضلاب شهری است، تخلیه لجن حاصل از ماشین‌های لجن کش به همراه تخلیه‌ی فاضلاب‌های صنعتی و در مواردی زباله‌ها در رودخانه‌های منتهی به دریا نیز باید به جد مورد توجه قرار گیرند.»/

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۵
0
0
شمال رو نمی دونم ولی در جنوب و به طور اخص در بندرعباس تخلیه فاضلاب و پساب ها عامل اصلی آلودگی هاست که از پنج یا شیش تا خور به دریا میریزه.بدترینش هم کنار هتل هرمزه!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: