تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۴۵۸
تعداد بازدید: ۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶

حلقه های مفقود تجارت در صنایع دریایی

مدیر عامل شرکت بامتیر کیش که در حوزه تامین تجهیزات، تعمیرات و نگهداری سیستم های دریایی فعایت می کند، گفت: زنجیره تجارت حلقه های مختلفی دارد که در شرایط کنونی خیلی از این حلقه ها مفقود شده و نیست.
به گزارش مارین نیوز، باهدف بررسی چالش ها و مشکلات شرکت های دریایی و بهره گیری از دیدگاه های کارشناسان خبره گفتگویی با حمید ارشدی مدیر عامل شرکت بامتیر کیش انجام داده ایم. وی سابقه 25 سال خدمت در نیروی دریایی ارتش را دارد و در زمان جنگ به دلیل خدمت روی انواع ناوشکن های نداجا تجربه نبرد دریایی مستقیم با آمریکا را دارد. وی همچنین پس از غرق شدن ناوشکن سهند و آسیب دیدن ناوشکن سبلان در پروژه طراحی و بازسازی آن حضور داشت و جزء اولین مدیران اجرایی آن در تهران بود که به گفته وی کسب تجربیات پروژه سبلان بود که سنگ بنای پروژه موج شد. 
ارشدی در این گفتگو با بیان اینکه در مدت خدمت تمام تلاشم این بوده که دانش خود را به روز نگه دارم و با تجربه هایی که بدست آمده بتوانم در بخش خصوصی به کشور خدمت نمایم، وارد حوزه تامین تجهیزات، تعمیرات و نگهداری سیستم های دریایی شدم، اظهار داشت: فعالیت این مجموعه را از سال 1386 آغاز کردیم و در واقع این 13 سال فعالیت در ادامه تجربیات قبلی در عرصه دریا می باشد.  
مدیر عامل شرکت بامتیر کیش ادامه داد: در این شرکت از ابتدا هدفمان تامین تجهیزات همراه با انتقال دانش فنی تولید و نگهداری بوده است، لذا ضمن شروع به بازاریابی محصولات مورد نیاز صنایع دریایی که مشابه داخلی نداشتند مانند سیستم های رانش، پیشرانه های دریایی، دیزل ژنراتورها، دیزل های دریایی، گیربکس، شافت و پروانه و همینطور تجهیزات کمک ناوبری مثل سکان، رادار، مخابرات و ... نام برد را شناسایی کردیم. 


ارشدی در مورد انتقال تکنولوژی تولید موتورهای دیزل دریایی با همکاری 2 شرکت اروپایی که نماینده انحصاری آنها در ایران می باشند و تولید کننده پیشرانه های دریایی هستند، گفت: یکی شرکت تولید کننده موتورهای دریایی از رنج 1200 تا 2300 اسب بخار می باشد. شرکت دیگر سوئدی می باشد که این شرکت در واقع شرکت طراح موتورهای دریایی در رنج های پایین تر است. یعنی موتورهای دور بالا که از قدرت 175 اسب تا 450 اسب بخار قدرت تولید می کنند. 
وی افزود: در این راستا توانستیم با همکاری خوب سازمان صنایع دریایی و شرکت سوئدی در حوزه طراحی و تولید موتور دریایی تا ۹۰۰ اسب بخار وارد شویم که در حال حاضر در سازمان صنایع دریایی بصورت صددرصد داخلی در دست تولید و بهره برداری است و این موضوع توسط رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در دومین همایش پیشرانه ‌های دریایی اعلام گردید.
ارشدی ادامه داد: در زمینه سیستم های رانش در قدرت بالای 2000 اسب بخار نیز با شرکت ایتالیایی همکاری خوبی داشته ایم و برای تولید رنج موتور های قدرت بالای 2000 اسب بخار مذاکراتی انجام و پیش نویس قرارداد هم آماده شده است و منتظر تصمیمات نهایی برای تولید این کلاس موتور ها در ایران هستیم. همچنین دوره های آموزشی و بازدید های خوبی برای سازندگان داخلی از امکانات تولید کنندگان ایتالیایی برگزار کرده ایم. 
این فعال بخش خصوصی در ادامه گفت: شرکت های خارجی که با آنها کار می کنیم، شرکت هایی خانوادگی و خصوصی هستند که خودشان در مورد همکاری با ما تصمیم گیرنده بوده و انعطاف پذیر هستند، بهمین خاطر توانستیم در شرایط و محدودیت موجود با این شرکت ها همکاری کنیم. 
ارشدی با تاکید به اینکه همیشه تلاش ما بودن جزء تامین کنندگان برتر سازمان ها و شرکت های داخلی بوده و ابراز امیدواری برای بهتر شدن شرایط اقتصادی کشور و خارج شدن از رکود، گفت: هم اکنون تحریم های جدید مشکلاتی را پدید آورده است ولی اگر نیاز باشد با کیفیت بالا، نیازمندی های صنایع دریایی کشور را تامین می نماییم. 


وی با اشاره به شدت تحریم ها بخصوص در بخش دریا که حداکثر آن است، گفت: دولت یا مصرف کننده نمی توانند در ورود کالا به ما کمکی کنند و این بعهده ما است که راه های تامین کالا را بررسی کنیم، اما درخواستمان از کارفرمایان این است که در زمینه پرداخت ها و تامین اعتبارات به ما کمک نمایند. 
مدیر عامل شرکت بامتیرکیش با بیان اینکه در حوزه تجارت خارجی، سیستم بانکی باید با بخش خصوصی مشارکت داشته باشد و در زمینه تخصیص اعتبار به آنها کمک کند، خاطر نشان کرد: نمی شود همه کارها را بخش خصوصی به تنهایی انجام دهد و پس از تحویل کالا، سهم بانک، مالیات و گمرک را بدهد و در نهایت پرداختهایش به موقع انجام نشود. 
وی افزود: ما مطالباتی داریم که برای سال 93 است، حال تورم در این 5 سال و نوسانات نرخ ارز را هم در نظر بگیرید، این آسیب کمرشکنی برای یک شرکت است.
ارشدی بیان داشت: زنجیره تجارت حلقه های مختلفی دارد که در شرایط کنونی خیلی از این حلقه ها مفقود شده و نیست. سیستم بانکی ما در زمینه واردات و گشایش اعتبار اسنادی در حال حاضر حضور ندارد تا به شرکتی که تجارت می کند کمک کند و "ال سی" بدهد تا شرکت ها بتوانند با اعتبارات بانکی کار کنند.
وی گفت: هم اکنون اگر ما سفارشی بگیریم حداکثر باید با 25% پیش پرداخت کالایی را وارد کنیم و خودمان نیز باید 75% دیگر ارزش کالا را  تامین کنیم. با ریسک ها بالای سرمایه گذاری و حمل و نقل وارد کنیم و در نهایت پس از تحویل به مشتری برای گرفتن بموقع 75% ارزش کالای تحویلی با مشکل مواجه می شویم، هیچ بانکی وجود ندارد که پرداخت پول شما را تضمین کند و مشتری را موظف به تصفیه حساب نماید. 
مدیر عامل شرکت بامتیرکیش با تاکید به اینکه حلقه های زنجیره تجارت پاره پاره شده است، گفت: شاید بهتر باشد در این شرایط با این ریسک بالا کار نکنیم زیرا هیچ چیز سرجای خودش نیست. بانک که عقب نشینی کرده و ریسک نمی کند، طرف خارجی هم منافع اش در خطر است و خریدار هم ریسک نمی کند، این وسط می ماند تامین کننده که مجبور می شود ریسک کند اما در نهایت هم پرداخت هایش بموقع انجام نمی شود. بخاطر همین است که تامین کنندگان به سمت حوزه هایی می روند که ریسک پایین تری دارد چون چاره ای نداشته و در خطر مستقیم هستند. 
ارشدی ادامه داد: اگر تامین کننده طبق چهارچوب تعهدات قراردادی عمل نکند و در انجام تعهدات تاخیر داشته باشد، جریمه باید بپردازد و برای مثال در یکی از قراردادها ما بخاطر تاخیری به علت تحریم ها حادث شد مشمول پرداخت جریمه شدیم لیکن تاخیرات بیش از 2 سال کارفرما لحاظ نشده و هنوز هم تسویه حساب انجام نشده! 
مدیر عامل شرکت بامتیر کیش در پایان تاکید نمود: در شرایط کنونی اقتصادی کشور لازم است برای حمایت تامین کنندگان، کارفرمایان به تعهداتشان احترام گذاشته و به آنها عمل نمایند. انتظار داریم به بخش خصوصی و شرکت های تامین کننده کمک شود و کارفرمایان نگاهی به موضوع پرداخت ها داشته باشند تا با حمایت آنها بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و بالندگی خود را حفظ نمائیم.



ارسال نظر