تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۴۸۱
تعداد بازدید: ۱۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
دولت قبرس مجدداً حضور کشتی ‌های حفاری ترکیه در ساحل شمال شرقی این جزیره را غیرقانونی دانست و به شدت از آن انتقاد کرد.
به گزارش مارین نیوز از اسپوتنیک، دولت قبرس روز دوشنبه اعزام کشتی ‌های حفاری ترکیه به "منطقه اقتصادی انحصاری" نیکوزیا را محکوم کرد و آن را غیرقانونی دانست.
این دومین بار است که آنکارا کشتی‌ های حفاری خود را به میدان‌ های گازی شمال شرق قبرس اعزام می ‌کند. "فتیح" نخستین کشتی حفاری ترکیه، در ماه مه با حضور در این منطقه حفاری را در غرب قبرس شروع کرد. به دنبال این اقدام ترکیه، مقامات قبرس به خدمه کشتی مذکور اخطار دادند.


در بیانیه‌ ای که دولت قبرس در خصوص حضور کشتی دوم ترکیه ‌ای در این منطقه صادر کرده، آمده است: این دومین حفاری برنامه ‌ریزی‌شده (از سوی ترکیه) ظرف مدت دو ماه است، حفاری غیرقانونی نخست که در حال انجام است در بخش غربی منطقه تجاری انحصاری صورت می ‌گیرد. تشدید نقض مستمر حقوق حاکمیتی جمهوری قبرس تحت کنوانسیون سازمان ملل در قانون دریانوردی و همچنین قوانین بین‌ المللی عرفی از سوی ترکیه حاکمیت ما را به طور جدی تهدید می‌ کند. 
بنابر بیانیه نیکوزیا، ترکیه به طور آشکار "حقوق بین ‌المللی را نقض می‌ کند" و درخواست‌ های اتحادیه اروپا و جامعه بین ‌المللی را در زمینه توقف "اقدامات غیرقانونی" خود نادیده می ‌گیرد. در این بیانیه آمده است، آنکارا باید بداند که تنها راه حل مشکلاتی که خودش ایجاد کرده از طریق گفتگو‌های قاطع و تعیین کننده است که ما را به راه‌ حلی بر مبنای قطعنامه ‌های سازمان ملل و اصول اتحادیه اروپا سوق می ‌دهد.


قبرس اعلام کرده مصمم است از حقوق قانونی خود دفاع کند و تلاش‌ های خود را در سطح قانونی، سیاسی و دیپلماتیک تشدید کند. قبرس براساس تصمیمات اتخاذ شده در ماه گذشته شورای اروپا، اقدامات اخیر ترکیه در مدیترانه شرقی را محکوم کرد.
تنش ‌ها میان آنکارا و نیکوزیا در سال ۲۰۱۱ پس از پیدا شدن نخستین ذخایر گازی در سواحل جزیره قبرس آغاز شد. آنکارا "منطقه اقتصادی انحصاری" اعلام شده از سوی قبرس را رد می ‌کند و کشور‌های اروپایی درباره وضعیت نامشخص ترکیه و جمهوری قبرس ابراز نگرانی کرده اند.






ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: