تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۵۵۹
تعداد بازدید: ۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
با اتمام نصب و راه‌اندازی دو دستگاه فوم‌ دوزینگ به روش مهندسی معکوس، این دستگاه ها در مدار سیستم مهار آتش مخازن دهگانه نفت منطقه خارگ قرار گرفت.
به گزارش مارین نیوز، نصب و راه ‌اندازی دو دستگاه فوم ‌دوزینگ به ظرفیت L/M ۶۵۰۰ در روز چهارشنبه، ۲۳ مردادماه به پایان رسید و این دستگاه ها در مدار سیستم مهار آتش مخازن دهگانه نفت منطقه خارگ قرار گرفتند. 


نصب این سیستم توسط گروه تعمیرات منطقه خارگ به همراه کارشناسان شرکت سازنده پس از ۸ روز کار مداوم و طاقت ‌فرسا در گرمای شدید صورت گرفت. این دستگاه با مهندسی معکوس از سوی یک شرکت ایرانی ساخته شده است و نسبت به نمونه خارجی آن چند برابر ارزانتر تمام شده و کلیه قطعات یدکی آن از طریق شرکت سازنده در دسترس است.
کارشناس ایمنی و آتش ‌نشانی منطقه خارگ در مورد فرآیند نصب و راه‌اندازی دستگاه فوم‌دوزینگ گفت: یکی از دغدغه ‌های واحد HSE هنگام بروز صاعقه این بود که گاهی مخازن دچار آتش ‌سوزی و برق منطقه هم بنا به دلایل مختلف قطع شود که یکی از بحرانی‌ ترین وضعیت ‌ها را بوجود می ‌آورد، در این وضعیت ریسک عملیات مهار آتش بسیار بالا می رفت.
فروزش افزود: به همین منظور اداره HSE، به فکر چاره ‌اندیشی افتاد تا بتوان بدون نیاز به برق، سیستم مهار آتش را فعال نگه داشت. پس از بررسی های کارشناسی نتیجه گرفتیم برای مهار آتش در چنین شرایطی در کشورهای پیشرفته از دستگاه تزریق فوم (سیستم فوم‌دوزینگ) که با نیروی محرکه آب کار می ‌کند استفاده می شود.
وی گفت: فوم ‌دوزینگ دستگاهی مکانیکی است که فوم مهار آتش مخازن را بدون نیاز به برق و دیزل تامین می ‌کند و نیروی محرکه موتور آن، آب تحت فشار لاین آتش ‌نشانی است. با توجه به اینکه در هنگام حوادث و آتش ‌سوزی ‌های بزرگ از جمله آتش‌سوزی مخازن معمولا سیستم برق‌رسانی به دلایل مختلف قطع می ‌شود و پمپ هایی که با سیستم برق کار می‌ کنند کارایی خود را از دست می‌ دهند در چنین مواقعی می توان با استفاده از دستگاه فوم ‌دوزینگ بدون هیچ دغدغه‌ ای عملیات مهار آتش مخازن ذخیره نفت را ادامه داد. نصب چنین سیستمی می تواند توان عملیاتی نیروهای آتش ‌نشان را در مقابله با آتش‌ سوزی مخازن بالا ببرد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: