تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۹۲۰
تعداد بازدید: ۱۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
رئیس سازمان شیلات ایران خبر داد: سهمیه بنزین یارانه‌ ای ۱۵۰۰تومان در قالب ۱۲۰۰ لیتر در ماه برای صیادان به تصویب رسید.
به گزارش مارین نیوز، سرانجام با رایزنی های سازمان شیلات ایران با وزارت نفت و وزارت كشور، سهمیه بنزین 1200 لیتر در ماه برای قایق‌ های صیادی با نرخ 1500 تومان به تصویب رسید. قایق‌ های صیادی كه از غافله دریافت سهمیه بنزین عقب مانده بودند و بیم آن می ‌رفت كه معیشت‌ شان به كل به خطر بیفتد، حالا بر طبق مصوبه سابق سازمان شیلات هرچند به 1400 لیتر سهمیه مورد تقاضا دست پیدا نكردند، اما توانستند بیشترین سهم ممكن را در وانفسای كنونی از آن خود كنند. 
معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در گفت‌وگو با "ایانا" با بیان آخرین خبر، به رایزنی سازمان شیلات ایران با وزارت نفت و معاونت امنیتی وزارت كشور درباره در نظر گرفتن سهمیه بنزین برای صیادان اشاره كرده و گفت:‌ در رایزنی ‌ها و مكاتباتی كه انجام شد، توجیهات فنی سهمیه‌ بنزین صیادان را یادآور شدیم. 
نبی ‌الله خون ‌میرزایی در ادامه می ‌افزاید: در این مذاكرات بر سهمیه بندی قبلی بنزین برای قایق‌ های صیادی، مصرف سوخت این قایق‌ ها، نظرات فائو در این زمینه، قدرت موتور، فاصله صیدگاهی، روزهای دریاروی و ... اشاره كردیم و متوجه شدیم كه مسئولان تصمیم ‌گیر در این زمینه پیشتر نسبت به این دلایل فنی آگاهی نداشتند. 
این مقام مسئول با بیان اینكه در سهمیه ‌بندی بنزین نیز دیدگاه سازمان شیلات را جویا نشده بودند، ادامه می‌ دهد: به همین دلیل نیز وارد رایزنی با شركت ملی پالایش و پخش ایران به نمایندگی از وزارت نفت و معاونت امنیتی وزارت كشور و سازمان برنامه و بودجه شدیم و مقرر شد در این زمینه بازنگری ‌های لازم صورت گیرد كه در نتیجه این بازنگری‌ و براساس مصوبه جلسه اخیری در این زمینه برگزار شد، مقرر شد سهمیه بنزین قایق‌ های صیادی كمی كمتر از 1400 لیتری كه در دور قبلی سهمیه‌ بندی در نظر گرفته شده بود، روی رقم 1200 لیتر در ماه مصوب شود و در وهله دوم، نرخ سوخت نیز 1500تومان در هر لیتر در نظر گرفته شود. به گفته او، اكنون این مصوبه پروسه اجرایی خود را می ‌گذراند. 
پیشتر سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات به نیاز ۱۴۰۰ لیتری سوخت در ماه برای فعالیت صیادان اشاره كرده و گفته بود: تا به امروز هیچ سوختی به جامعه صیادی تعلق نگرفته است. 
پرویز محبی خبر داده بود: زمزمه ‌هایی می ‌شنویم كه قرار است بخشی از نیاز صیادان تخصیص داده شود كه این موضوع باعث ایجاد اضطراب در تعاونی ‌ها و در بین صیادان شده است. 
به گفته وی در كشور‌های خارجی میزان سوخت مورد نیاز صیادان بر اساس فرمول جهانی فائو تعیین می ‌شود كه بر اساس قدرت موتور و مدت زمانی كه صیادان در دریا حضور دارند و فاكتور‌های دیگر برای كلاس ۴۸ اسب روزانه ۴۹ لیتر و برای كلاس ۵۵ اسب ۵۶ لیتر در روز نیاز است كه در ماه برای ۲۱ روز تلاش یك شناور حدود ۱۴۰۰ لیتر در نظر گرفته می ‌شود كه در دور قبلی كه سوخت سهمیه ‌بندی شد و یارانه به آن تعلق گرفت، همین میزان سهمیه یعنی ۱۴۰۰ لیتر به صیادان اختصاص داده شد. 
نكته قابل توجه آن است كه در حال حاضر، 30 هزار نفر از مجموع 140 هزار نفر شاغل در عرصه صیادی كشور، در 8 هزار فروند قایق صیادی مشغول به كار هستند كه براساس میانگین به دست آمده از سوی اتحادیه سراسری تعاونی‌ های صیادی ایران، درآمد ناخالص ماهیانه حدود یك میلیون و 500 هزار تومان دارند كه كفاف هزینه ‌های جاری آنها را هم نمی‌ كند. این قشر كه زیر دهك دوم قرار می ‌گیرند، اكنون بصورت روزانه به امرار معاش خود پرداخته و قادر نیستند كه هزینه‌ های مازاد بار مالی آزادسازی نرخ بنزین را بپردازند. این در حالی بود كه در روزهای اخیر، استانداری خوزستان و بوشهر خبر از سهمیه بنزین یارانه ‌ای 400 لیتری در ماه برای هر قایق صیادی داده بودند كه با واكنش منفی جامعه صیادان مواجه شده بود. 
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی ‌های صیادی ایران نیز گفت: استاندارد استفاده از بنزین در قایق ‌های صیادی در 21روز كاری بطور متوسط بین   تا 1400لیتر 1700لیتر بنزین در ماه (70 تا 80 لیتر روزانه) است كه بسته به قدرت موتور و مسافتی كه صیادان طی می‌ كنند، متفاوت است. 
یعقوب دوجی با بیان اینكه در حال حاضر 30 هزار صیاد در كل كشور به ‌واسطه عدم دریافت سهمیه بنزین دچار تنش شده ‌اند، ادامه می ‌دهد: سهمیه بنزین صیادان باید حداقل 1400 لیتر در ماه را پوشش دهد تا مشكلی برای معیشت آنها رخ ندهد. 
دوجی با بیان اینكه در دوره‌ های قبلی سهمیه ‌بندی سوخت، سازمان شیلات ایران برنامه سهمیه ‌بندی بنزین را برای آنها در نظر گرفته بود، به نكته مهم دیگری اشاره می ‌كند: در استاندارد فائو، سوخت موتور نو در قایق ‌های صیادی را در نظر می‌ گیرند، اما موتورهای قایق ‌هایی كه صیادان از آنها استفاده می‌ كنند عمدتا قدیمی است و طبیعتا مصرف سوخت آنها هم بیشتر خواهد بود. 
دوجی با انتقاد از نرخ بالای بنزین آزاد می ‌گوید: در چابهار حتی بنزین سه هزار تومانی هم به صیادان نمی ‌رسد و چهار هزار تومان كف قیمت بنزینی است كه در اختیار آنها قرار می‌ گیرد. 
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی ‌های صیادی ایران در پاسخ به این پرسش كه میانگین درآمد صیادان چقدر است، می ‌گوید: درآمد صیادان منطقه به منطقه متفاوت است، اما به‌طور میانگین رقمی صیادان رقمی در حدود یك میلیون و500 هزار تومان درآمد ناخالص ماهیانه دارند كه برمبنای فروش 50 كیلو ماهی برای هر صیاد در نظر گرفته می‌ شود كه با كسر هزینه ‌ها، قطعا با كاهش بیشتری از این درآمد مواجه خواهند شد. 
دوجی با اشاره به بیمه صیادان می‌گوید: صیادان بیمه تأمین اجتماعی هستند، اما به دلیل كاهش درآمد آنها در پنج سال اخیر، بالای 90 درصد صیادان نتوانسته ‌اند حق بیمه تأمین اجتماعی خود را بپردازند و در این زمینه دولت هیچگونه حمایتی از آنها نمی ‌كند.
او با بیان اینكه جامعه صیادی در دهك زیر دو جامعه محسوب می ‌شود، ادامه می ‌دهد: دولت معافیتی برای صیادان تا پنج نفر خانوار در نظر گرفته و حق بیمه آنها را یارانه می‌ دهد، اما بالای پنج نفر را پوشش نمی ‌دهد كه به عقیده ما باید این بخش هم پوشش كامل داده شود.
دوجی به مشكل دیگری هم اشاره می‌ كند: مالك شناور برعكس كسی كه كار می‌ كند، در طیف دریافت یارانه حق بیمه دولت در بیمه تأمین اجتماعی در نظر گرفته نمی‌ شود، درحالیكه برای رانندگان دارای خودرو شرط پیمانكاری و مالكیت برای پرداخت یارانه حق بیمه در نظر گرفته نشده بود.
نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی در اینباره گفت: در سفر اخیر معاون اول رئیس‌جمهور به همراه سرپرست وزارت جهاد كشاورزی به استان بوشهر، تأكید كردم كه متأسفانه بدون بررسی كارشناسی و نیازسنجی، با در نظر گرفتن سوخت 400 لیتر برای هر قایق، عرصه را برای قشر بزرگی از مردم بوشهر كه به شغل صیادی مشغول هستند تنگ كرده ‌اند، درحالیكه صیادان ماهانه 21روز به دریا می ‌روند و هر بار 80 لیتر سوخت مصرف می‌ كنند.
به گفته عبدالحمید خدری‌، جهانگیری قول داده بود كه این موضوع را بررسی كرده و مورد رسیدگی قرار دهند تا معیشت صیادان به خطر نیفتد.
خدری در ادامه با بیان اینكه هزینه و درآمد صیادان با هم همخوانی ندارد، می ‌افزاید: درآمد آن ها طوری است كه به ‌زحمت ارتزاق می‌ كنند و اگر این شغل را نداشته باشند، راه درآمدی دیگری هم ندارند. آنها تنها می‌ توانند به ‌صورت روزمره درآمدزایی داشته باشند.
او با بیان اینكه ذخایر دریا به‌ ویژه در خلیج فارس كم شده است، می ‌گوید: آنها مجبور هستند كه در حال حاضر مسافت بیشتری را طی كنند تا بتوانند صید كنند. 
این نماینده مجلس همچنین با تأكید بر اینكه بدون سهمیه بنزین، معیشت قشر عظیمی از صیادان به خطر می ‌افتد، می ‌افزاید: در حال حاضر در حال پیگیری هستیم كه طرح بیمه صیادان را در مجلس ارائه دهیم. 





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: