تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۵۴۳
تعداد بازدید: ۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
رئیس کمیته صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبودهای موجود در سواحل شمالی و جنوبی و تأکید بر رفع مشکلات این مناطق، گفت: ظرفیت ‌های قابل توجهی در صنایع دریامحور وجود دارد که می‌تواند در اقتصاد ملی نقش قابل توجهی داشته باشد.
به ‌گزارش مارین نیوز، علی اکبرکریمی عصر دیروز در نشست ستاد معین اقتصاد دریا و صنایع دریا محور استان مرکزی، با بیان اینکه حضور امیر شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش زمینه همکاری بین استان و این نیرو را فراهم می‌کند، اظهار کرد: استان ظرفیت‌های بسیار دارد و امیدواریم این سفر بهره‌مندی از ظرفیت‌ها را بهبود بخشد. 
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مبانی و ساختارهای قانونی حوزه صنایع دریایی در کشور گفت: ما قانونی به نام قانون حمایت از صنایع دریایی داریم که در این قانون ظرفیت‌های ملی خوبی برای صنایع دریایی پیش‌بینی شده است. همچنین در عرصه ساخت، تولید، تعمیر و نگهداری انواع مختلف تجهیزات و شناورهای سطحی و زیر سطحی و صنایع فراساحلی ساختارهایی مهیا شده است.
رئیس کمیته صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز فعالیت صندوق توسعه صنایع دریایی افزود: این صندوق در وزارت صنعت، معدن و تجارت فعال است. همچنین شورای عالی صنایع دریایی به ریاست رییس جمهور بر مبنای این قانون تشکیل شده است.
وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های بسیاری در صنایع دریایی وجود دارد که در اقتصاد ملی می‌تواند تاثیرگذار باشد گفت: سواحل شمالی کشور مملو از فعالیت‌های اقتصادی است و کمتر نقطه‌ای می‌توانید پیدا کنید که بدون فعالیت باشد. اما کمبودهایی نیز وجود دارد مثل کمبود شدید شناور در دریای خزر برای تعاملات اقتصادی با روسیه و همسایگان شمالی که باید این مشکل هرچه زودتر رفع شود.
کریمی افزود: در جنوب کشور یک ساحل بسیار طولانی در خلیج فارس و دریای عمان داریم و این ظرفیت عظیم متاسفانه سالهای طولانی است که مغفول مانده است.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد جمعیت جهان در شهرهای ساحلی، بندری و کنار رودخانه ها زندگی می کنند و سهم اقتصاد دریامحور در جهان بسیار بالاست تصریح کرد: متاسفانه سهم اقتصاد دریامحور ‌ما با وجود این میزان ساحل، کمتر از ۱۰ درصد است.
رییس کمیته صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در چند سال گذشته بحث توسعه سواحل مکران را مطرح کردند که این سواحل از هرمز تا چابهار بوده و بهترین مکان برای دسترسی ما به اقیانوس هند و آب‌های آزاد است.
وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم تجهیزات بندری و فراساحلی را در کشور ایجاد کنیم ادامه داد: ما در امکانات زیرساختی مثل خطوط ریلی و جاده‌ای همچنان مشکل داریم. امیدواریم احداث خط راه آهن چابهار به زاهدان و سرخس سرعت بگیرد و به سرانجام برسد.
کریمی افزود: اگر توسعه اقتصاد دریامحور کشور صورت گیرد، جهشی بزرگ ‌در اقتصاد ملی ایجاد می‌شود. ما در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری، طرح تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران را در دست تصویب داریم. این مهم، ساختار مناسبی برای توسعه سواحل جنوبی و انتقال بخشی از جمعیت کشور و فعالیت‌های اقتصادی به جنوب کشور را فراهم می‌سازد.
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه هزاران میلیارد هزینه کنیم که آب را از دریا به داخل کشور انتقال دهیم به هیچ وجه اقتصادی و به صرفه نیست و به جای آن می‌توانیم جمعیت را به شهرهای ساحلی ببریم. ما می‌توانیم ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر را در سواحل مکران استقرار دهیم و انواع صنایع پتروشیمی، پالایشگاه و صنایع آب‌بر مثل فولاد را می‌توانیم در این مناطق احداث کنیم.
وی ادامه داد: این بحث مطرح شده که به استان های مرکزی و داخل کشور در این سواحل سهم دهند تا بخشی از فعالیت‌های استان در مناطق جنوبی مستقر شود. استان مرکزی این ظرفیت‌ عظیم را دارد و همواره نقش پر رنگی در توسعه صنعتی در سواحل جنوبی داشته‌ایم و الان نیز تیم‌های عملیاتی و صنعتی ما در حال رفت و آمد هستند.
کریمی با اشاره به برقراری پرواز اراک عسلویه در فرودگاه اراک اظهار کرد: استان مرکزی ظرفیت استفاده نشده عظیمی دارد که امیدواریم این سفر استفاده از این ظرفیت را بهبود ببخشد و در حوزه تعمیر، نگهداری و تولید صنایع دریایی آمادگی داریم که کارهای بزرگی انجام دهیم.
وی اضافه کرد: صنایع دریایی به عنوان بازاری بسیار بزرگ پیش روی همه است و پروژه‌های بزرگی مثل ساخت مخازن در انتهای خط لوله نفت جاسک، در دست صنایع اراک است و امیدواریم پروژه‌های بیشتری را در دست بگیریم.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: