تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۵۹۹
تعداد بازدید: ۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: شاید برخی اعتقاد داشته باشند که ایران شاهراه ترانزیتی اصلی کریدورها در منطقه است، اما اینطور نیست و باید با توجه به توانمندی‌ ها و مزیت ‌های رقابتی، توان گذشته خود را احیا کنیم و برای رسیدن به این هدف، بخش ‌های دولتی و خصوصی باید یک نگاه ملی در افق کریدوری داشته باشند.
به گزارش مارین نیوز، مسعود پل ‌مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در نشست خبری همایش بین المللی اقتصاد دریا محور – کریدور شمال جنوب که روز گذشته در محل این انجمن برگزار شد، با بیان اینکه سازمان بنادر یکی‌ از سازمان‌ های پیشرو در رفع گلوگاه‌ های کسب‌ و کاری است، اظهار داشت: تعرفه‌ های خدمات دریایی و بندری رقابتی شدند که حداکثر تا ۷۵ درصد تخفیف را هم  می‌ توان در نظر گرفت. با اعمال این تعرفه‌ ها، نتیجه ملموسی داریم که مسیرهای جدیدی را از مبدا و به مقصد چابهار برقرار کردیم و بیش از سهمی که در سال گذشته در حوزه بندر و دریا احصا شده بود، اکنون صورت می‌ پذیرد. بدیهی‌ترین نقش در توسعه فعالیت‌ های لجستیکی دریایی و بندری، تعرفه است و همکاری برای حضور ذی‌ نفعان در حوزه، ازاین رو فارغ از سرمایه‌ گذاری طرف هندی، سازمان بنادر نقش شایسته‌ ای را به شرکت‌ های ایرانی داده و روزبه‌روز توسعه فعالیت و سرمایه‌ گذاری‌ های زیرساختی را شاهد بودیم.


وی با بیان اینکه همایش بین‌ المللی اقتصاد دریامحور ایران سه و چهار بهمن ماه برگزار می‌ شود، گفت: سال گذشته همایش با زیرفصل «چابهار در افق کریدور شمال – جنوب» برگزار شد و بیش از ۱۵۰ موثر تجاری از بخش صنفی و ۷۰ مسئول از سازمان‌های حاکمیتی مرتبط با چابهار و کریدور دعوت شدند و موضوعات موردنظر به استحضار مسئولان رسید و بخشی به مرحله اجرا درآمد. از این رو انتظار داریم تا پایان سال جاری با توجه به اهمیت کریدور شمال – جنوب و بندر چابهار، توسعه فعالیت لجستیکی کشور اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: قبل از برگزاری این همایش، خط مستقیم در چابهار نداشتیم اما امروز با کمک کشتیرانی جمهوری اسلامی و سایر فعالان حوزه دریایی اکنون از چابهار به هند، چین امارات خط مستقیم دایر شده است و سرویس‌هایی که می‌تواند پشتیبان‌کننده انتقال کالا از مبدا و به مقصد چابهار به سایر بندرهای منطقه‌ای باشد، در اختیار داریم.
پل مه گفت: شاید برخی از مقامات بخش دولتی و خصوصی اعتقاد داشته باشند که ایران شاهراه ترانزیتی اصلی کریدورها در منطقه است، اما من به‌عنوان یک کارشناس اقتصادی در حوزه لجستیک این اعتقاد را ندارم. در یک مقطع زمانی که کریدورهای موجود نبودند که اکنون اطراف جمهوری اسلامی ایران را احاطه کردند و سهم بیشتری از فعالیت‌ها و تبادلات کالا را می‌بلعند، شاید اینطور بود؛ اما الان باید با توجه به توانمندی‌ها و مزیت‌های رقابتی، توان گذشته خود را احیا کنیم و برای رسیدن به این هدف، بخش‌های دولتی و خصوصی باید یک نگاه ملی در افق کریدوری داشته باشند.
دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی با اشاره به عدم همکاری کشورهای هند و روسیه برای احیای حداکثری کریدور شمال – جنوب در ایران، گفت: در سال ۲۰۲۲ روسیه ۸۴۱ میلیون تن بار دریابرد داشته و تنها یک درصد از این کالا از کریدور شمال – جنوب ایران به‌ویژه مسیر دریا حمل شده است. ما باید بررسی کنیم که آیا ما در بخش خصوصی و دولتی ایران، مسئولیت‌هایمان را خوب ایفا نکردیم که صاحبان کالا تمایلی برای انتقال کالا از جمهوری اسلامی ایران نداشتند یا به‌خاطر نقصان در دریافت اطلاعات از سوی طرف خارجی این اتفاق افتاده است.


مانعی برای حضور بقیه کشورها برای سرمایه ‌گذاری در فازهای بعدی بندر چابهار وجود ندارد
همچنین خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت و لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست با اشاره به نقش سازمان بنادر در سیاست‌های توسعه دریا محور اظهار داشت: در بند یک سیاست‌های کلی ابلاغی توسعه دریامحور، به سیاست‌گذاری یکپارچه اشاره شده، مدیریت چابک، یکپارچه‌سازی و واکنش سریع در این موضوع ‌مهم است که در بند یک سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب به این موضوع اشاره دارد.
وی ادامه داد: ۷۰ فعالیت اقتصادی مرتبط با دریا و بندر وجود دارد که حمل و نقل و کشتیرانی فقط یکی از آنها‌ست و باید توجه داشت که  ‌کشورهای دریایی در آب‌های سرزمینی خود‌ متوقف نشده‌اند و در مشغول به استخراج کانی‌ها خارج از ۲۰۰ مایلِ حریمِ خود هستند و آبزی‌پروری، گردشگری دریایی، انرژی‌های تجدید‌ پذیر و پاک، شیرین‌سازی آب دریا و نمک‌زدایی، کشتی سازی و غیره بخشی از موارد مرتباط با اقتصاد دریامحور است.
سرایی افزود: در سازمان بنادر، ۱۱ بندر حاکمیتی و دولتی تجاری عمده در شمال و جنوب داریم، بنادر دیگری هستند که مالکیت با سازمان بنادر نیست. بندر پشتیبان حمل و نقل است اما اکنون دیگر از این نگاه که بندر، پل اتصال دریا به خشکی است، عبور کردیم. در سازمان بنادر همیشه ۱۰ تا ۱۵ درصد از ظرفیت عملیاتی بنادر را به ترانزیت اختصاص دادیم و تخفیف‌های خوبی تا ۵۰ درصد برای ترانزیت خدمات دریایی و بندری قائل شدیم. کافی است مسیر ترانزیتی هموار شود، در آن ‌صورت کالا مسیر خود را پیدا می‌کند.
مدیرکل ترانزیت و لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهمیت به سرمایه‌گذاری در حوزه دریایی و بندری تاکید کرد: یک دلار سرمایه‌گذاری در اقتصاد دریا ۵ دلار برگشت سرمایه دارد و طبق گزارش آنکتاد، اقتصاد دریا به ‌اقتصاد ملی و پایایی اقتصاد‌ کمک می‌کند‌ و ما سال‌ها از منابع دریایی غفلت کردیم، در حالی‌که تا ۲۰۳۰سال  در جهان ۳ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید می‌شود.
وی با بیان اینکه پیگیری دولت برای همکاری با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان می‌دهد آنها خواهان  دسترسی به کشورهای شمالی از قلمرو ایران هستند، اظهار داشت: مذاکراتی با روس‌ها انجام شده و انتظار داریم بتوانیم در نقش پل ارتباطی بین کشورهای جنوبی و شمالی ایران ایفای نقش کنیم. هرچند کریدور شمال – جنوب محدود به این کشورها نمی‌شود.
وی درباره تعیین تکلیف اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی چابهار گفت: در حال حاضر تعرفه‌ها در چابهار رقابتی است و بیش از سهم سال گذشته در این بندر، فعالیت دریانوردی داریم، هندی‌ها در فاز یک بندر چابهار حضور دارند اما این مانع حضور بقیه کشورها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در فازهای بعدی بندر چابهار نمی‌شود. البته نقش هند و روسیه در کریدور شمال – جنوب به تسهیلاتی بستگی دارد که ما  فراهم می‌کنیم.





منبع: سی نیوز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: