مهندس امین پناهی در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز دلیل این تأخیر را هماهنگ نشدن شناورهای نصبكننده جكت اعلام كرد.
وی توضیح داد: جكت 4500 تنی P4 یكی از 5 جكت منطقه نفتی رشادت است كه ساخت آن اردیبهشت ماه گذشته توسط شركت تسدید به پایان رسید و برای نصب در این میدان، راهی خلیج فارس شد.
پناهی با بیان اینكه «بیش از سه ماه است كه این جكت بر روی دریا مانده است»، گفت: نصب این جكت باید توسط جرثقیل دریایی HL5000، متعلق به شركت فناوری آبهای عمیق، صورت میگرفت؛ اما در پی بروز حادثه برای این جرثقیل در سال گذشته و از بین رفتن آن، شناوری كه توانمندی نصب چنین سازهای را به تنهایی داشته باشد، در اختیار نداریم.
وی با بیان اینكه «در جهت رفع این مشكل در نظر داریم به وسیله دو شناور جرثقیلدار نسبت به نصب جكت اقدام كنیم»، افزود: یكی از این شناورها، شناور نصاب و لولهگذار Show است كه شركت تسدید در مالكیت آن با یك شركت اماراتی شریك است و احتمالا شناور دوم، صدف 3000 خواهد بود.
مدیرعامل تسدید با بیان اینكه «مشكل تأمین شناورهای نصاب هنوز حل نشده»، ابراز امیدواری كرد كه با پیگیریهای صورتگرفته، هر چه سریعتر امكان نصب جكت P4 فراهم شود.
این در حالی است كه مدیرعامل شركت نفت فلات قاره ایران، كه مسؤولیت توسعه میدان نفتی رشادت را برعهده دارد؛ اوایل هفته جاری درباره آخرین وضعیت این پروژه گفته بود: هماکنون دو جکت در این میدان نصب شده و جکت سوم نیز که در واقع بزرگترین جکت خاورمیانه به شمار میآید و هماکنون روی بارج قراردارد، تا پایان ماه جاری نصب میشود.
محمود زيركچيانزاده توسعه میدان رشادت را شامل سه فاز عنوان کرد و گفت: در فاز نخست که در شهریور ماه سال جاری به بهرهبرداری میرسد، 7000 بشکه، در فاز دوم که در نیمه دوم امسال به بهرهبرداری میرسد 40 هزار بشکه و در فاز سوم که در سال آینده به بهرهبرداری میرسد، 65 هزار بشکه در روز به تولید این میدان درمجموع افزوده میشود.