کد خبر: ۱۳۲۷۳
تعداد بازدید: ۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

شرکت ملی نفتکش زیر ذره‏بین رسانه‏هاست

همزمان با نزدیک شدن اول جولای (11 تیرماه)، موعد آغاز تحریم‏های نفتی اروپا علیه ایران، خبرگزاری‏ها و رسانه‏های غربی به تحلیل و ارزیابی تأثیر تحریم‏های بین‏المللی علیه صادرات نفت ایران و بویژه فعالیت‏های شرکت ملی نفتکش ایران پرداخته‏اند.

تغییر نام کشتی‏های نفتکش ایران
در این چارچوب، خبرگزاری رویترز در گزارشی تأییدنشده‏اعلام کرد ایران در اقدامی برای مقابله با تحریم‏ها به‏تازگی نام‏های جدید انگلیسی برای کشتی‏های خود به ثبت رسانده و پرچم بسیاری از تانکرهای حمل نفت خود را تغییر داده است.
 
بنابراین گزارش، ایران به‏تازگی نام های جدید انگلیسی برای کشتی‏های خود به ثبت رسانده و پرچم بسیاری از تانکرهای حمل نفت خود را تغییر داده است.

پس از لغو مجوز استفاده کشتی‏های ایرانی از پرچم کشورهای مالت و قبرس، حداقل یک سوم تانکرهای نفتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران در لیست کشتیرانی دو کشور توالو و تانزانیا به ثبت رسیده‏اند.

رویترز اطلاعات خود را از منابع آگاه بدست آورده و منابع رسمی و دولتی این اطلاعات را تأیید نمی‏کنند.

بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفتکش ایران در لیست تحریم‏های سازمان ملل قرار ندارد، اما به دنبال افزایش فشارهای اتحادیه اروپا بر دو کشور مالت و قبرس، اکنون حداقل 11 کشتی متعلق به این شرکت با پرچم کشور توالو و حداقل دو کشتی دیگر با پرچم تانزانیا در حال تردد در آب‏های بین‏المللی هستند.

کشتی‏های تجاری برای اینکه بتوانند اجازه دسترسی به اکثر بنادر دنیا را داشته باشند، باید در لیست کشتیرانی یکی از کشورهای جهان ثبت شده باشند، تا بتوانند با پرچم آن کشور تردد کنند.

بر اساس اطلاعات ردیابی کشتی‏ها، دو تانکر از تانکرهای شرکت ملی نفتکش ایران روز یکشنبه از مسیر دریای سرخ عازم اروپا شده‏اند و این در حالی است که اجرای تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا از ابتدای ماه جولای یعنی شش روز دیگر آغاز خواهد شد.

رویترز نوشت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، دیگر شرکت ایرانی که تحت تحریم‏های سازمان ملل قرار دارد، به صورت مکرر با استفاده از روش  تغییر نام کشتی‏های خود، تلاش می‏کند ارتباط این کشتی‏ها را با خود پنهان سازد.

بر اساس این گزارش، تنها سه نفتکش متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران تاکنون اقدام به تغییر نام نکرده‏اند.

تغییر مؤسسات رده‏بندی
اما روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی از اقدامات شرکت ملی نفتکش ایران در تغییر مؤسسات رده‏بندی برای صدور مجوز فعالیت کشتی‏های خود خبر داده است.

این روزنامه در گزارشی نوشت: برخی شرکت‏های تخصصی اروپایی که وظیفه صدور مجوزهای ایمنی برای کشتی‏ها را دارند، در حال پایان دادن به همکاری‏های خود با ایران هستند. تانکرهای ایرانی و غیرایرانی بدون کسب مجوز از این شرکت‏ها نمی‏توانند در بنادر دیگر کشورها پهلو بگیرند.

این اقدام می‏تواند تعداد کشتی‏های خارجی‏ای که مایل به بارگیری نفت ایران در پایانه‏های نفتی این کشور هستند را به شدت کاهش دهد و با ضربه زدن به صادرات نفت ایران، موجب افزایش هزینه‏های ایران شود.

انجمن‏های طبقه‏بندی اروپایی، نظیر مؤسسات رده‏بندی دت نورسک وریتاس تروژ (DNV)، لویدز رجیستر انگلیس (LR) و بیورو وریتاس فرانسه (BV) در طی چند ماه گذشته یکی پس از دیگری به قراردادهایشان برای بررسی ایمنی کشتی‏های ایرانی خاتمه داده‏اند.

پیتر ساند، از کارشناسان حمل و نقل دریایی در این زمینه گفت: «بدون داشتن مجوزهای صحیح،... دسترسی به یک بندر بین‏المللی غیرممکن است».

بر اساس این گزارش، با توجه به وجود انجمن‏های طبقه‏بندی آسیایی، ایران گزینه‏های دیگری را برای کسب مجوز ایمنی پیش رو دارد.

یکی از سخنگویان مؤسسه رده‏بندی کره جنوبی (KR) گفت: این دفتر خدمات طبقه‏بندی را برای تعدادی از کشتی‏های ایرانی ارائه می‏کند. بنابر اعلام پایگاه اینترنتی این شرکت، شرکت ثبت کشتیرانی کره، در حال حاضر مسؤول بررسی ایمنی هفت تانکر است.

بر اساس این گزارش، انجمن طبقه‏بندی چین (CCS) نیز وظیفه بررسی ایمنی برخی از نفتکش‏های متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران را برعهده دارد.

یکی از مقامات شرکت ملی نفتکش ایران با تأیید محدودیت اعمال شده‏از جانب مؤسسات رده‏بندی اروپایی گفت: شرکت ملی نفتکش ایران اطمینان دارد که کشتی‏هایش شرکت‏هایی را برای ارزیابی ایمنی خود خواهند یافت.

وی افزود: «من تصور نمی‏کنم که ما در رابطه با رده‏ندی مشکل خاصی داشته باشیم».

در همین حال، یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا گفت: تحریم نفتی اتحادیه اروپا شامل خدمات رده‏بندی نمی‏شود. شرکت ملی نفتکش ایران در حال حاضر مشمول تحریم‏ها نیست.

آندرس ولز، یک وکیل متخصص در امور دریایی، گفت: « این کاملا امکانپذیر است که فشارهای سیاسی بر انجمن‏های رده‏ندی وارد شده باشد».

برخی مؤسسات رده‏بندی می گویند فشارهای سیاسی از جانب گروه‏های فشار داخل آمریکا آنها را ناگزیر از اتخاذ تصمیمات محدودیت‏زا برای ایران کرده است.

به نظر می‏رسد در صورت تشدید تحریم‏ها و فشارهای سیاسی حتی مؤسسات رده‏بندی آسیایی نیز ممکن است از همکاری با ایران صرف نظر کنند.

سخنگوی مؤسسه رده‏بندی کره جنوبی (KR) در این زمینه گفت: این مؤسسه «به بررسی وضعیت ایران ادامه می‏دهد و به دقت از تمام موازین بین‏المللی تبعیت می‏کند.... سیاست ما تبعیت از تمام قوانین بین‏المللی مربوط به ایران است».

این در حالی است که بازارهای نفت، به کاهش صادرات نفت خام ایران عکس‏العمل چندانی نشان نمی‏دهند. تجار نفتی در بازار لندن بیش از همه بر بحران بدهی در اروپا متمرکز شده‏اند، به نحوی که در نتیجه این تحولات، بهای نفت برنت در ماه‏های اخیر حدود 35 دلار کاهش یافته و به بشکه‏ای حدود 90 دلار رسیده است. تنها در طی هفته گذشته بهای نفت با  7 درصد کاهش قیمت مواجه بوده است.

با این وجود، برخی از تحلیلگران معتقدند مشکلاتی نظیر آنچه ایران برای صدور نفت خود به کشورهای دیگر با آنها مواجه است، احتمالا تأثیر خود را در نیمه دوم امسال در بازار بر جای خواهد گذاشت.

بانک انگلیسی بارکلیز هشدار داد که «عدم قطعیت در مورد عرضه نفت ایران موجب کاهش میزان واقعی تولید نفت اعضای اوپک» به کمتر از میزان نیاز بازار خواهد شد.

بارکلیز در گزارش دیگری خاطرنشان کرد: «موضوعاتی که روابط خارجی ایران را در بر گرفته‏اند احتمالا در ادامه سال جاری قیمت ها را به میزان زیادی افزایش خواهد داد».

ارسال نظر