تغییر نام کشتیهای نفتکش ایران
در این چارچوب، خبرگزاری رویترز در گزارشی تأییدنشدهاعلام کرد ایران در اقدامی برای مقابله با تحریمها بهتازگی نامهای جدید انگلیسی برای کشتیهای خود به ثبت رسانده و پرچم بسیاری از تانکرهای حمل نفت خود را تغییر داده است.
بنابراین گزارش، ایران بهتازگی نام های جدید انگلیسی برای کشتیهای خود به ثبت رسانده و پرچم بسیاری از تانکرهای حمل نفت خود را تغییر داده است.
پس از لغو مجوز استفاده کشتیهای ایرانی از پرچم کشورهای مالت و قبرس، حداقل یک سوم تانکرهای نفتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران در لیست کشتیرانی دو کشور توالو و تانزانیا به ثبت رسیدهاند.
رویترز اطلاعات خود را از منابع آگاه بدست آورده و منابع رسمی و دولتی این اطلاعات را تأیید نمیکنند.
بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفتکش ایران در لیست تحریمهای سازمان ملل قرار ندارد، اما به دنبال افزایش فشارهای اتحادیه اروپا بر دو کشور مالت و قبرس، اکنون حداقل 11 کشتی متعلق به این شرکت با پرچم کشور توالو و حداقل دو کشتی دیگر با پرچم تانزانیا در حال تردد در آبهای بینالمللی هستند.
کشتیهای تجاری برای اینکه بتوانند اجازه دسترسی به اکثر بنادر دنیا را داشته باشند، باید در لیست کشتیرانی یکی از کشورهای جهان ثبت شده باشند، تا بتوانند با پرچم آن کشور تردد کنند.
بر اساس اطلاعات ردیابی کشتیها، دو تانکر از تانکرهای شرکت ملی نفتکش ایران روز یکشنبه از مسیر دریای سرخ عازم اروپا شدهاند و این در حالی است که اجرای تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا از ابتدای ماه جولای یعنی شش روز دیگر آغاز خواهد شد.
رویترز نوشت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، دیگر شرکت ایرانی که تحت تحریمهای سازمان ملل قرار دارد، به صورت مکرر با استفاده از روش تغییر نام کشتیهای خود، تلاش میکند ارتباط این کشتیها را با خود پنهان سازد.
بر اساس این گزارش، تنها سه نفتکش متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران تاکنون اقدام به تغییر نام نکردهاند.
تغییر مؤسسات ردهبندی
اما روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی از اقدامات شرکت ملی نفتکش ایران در تغییر مؤسسات ردهبندی برای صدور مجوز فعالیت کشتیهای خود خبر داده است.
این روزنامه در گزارشی نوشت: برخی شرکتهای تخصصی اروپایی که وظیفه صدور مجوزهای ایمنی برای کشتیها را دارند، در حال پایان دادن به همکاریهای خود با ایران هستند. تانکرهای ایرانی و غیرایرانی بدون کسب مجوز از این شرکتها نمیتوانند در بنادر دیگر کشورها پهلو بگیرند.
این اقدام میتواند تعداد کشتیهای خارجیای که مایل به بارگیری نفت ایران در پایانههای نفتی این کشور هستند را به شدت کاهش دهد و با ضربه زدن به صادرات نفت ایران، موجب افزایش هزینههای ایران شود.
انجمنهای طبقهبندی اروپایی، نظیر مؤسسات ردهبندی دت نورسک وریتاس تروژ (DNV)، لویدز رجیستر انگلیس (LR) و بیورو وریتاس فرانسه (BV) در طی چند ماه گذشته یکی پس از دیگری به قراردادهایشان برای بررسی ایمنی کشتیهای ایرانی خاتمه دادهاند.
پیتر ساند، از کارشناسان حمل و نقل دریایی در این زمینه گفت: «بدون داشتن مجوزهای صحیح،... دسترسی به یک بندر بینالمللی غیرممکن است».
بر اساس این گزارش، با توجه به وجود انجمنهای طبقهبندی آسیایی، ایران گزینههای دیگری را برای کسب مجوز ایمنی پیش رو دارد.
یکی از سخنگویان مؤسسه ردهبندی کره جنوبی (KR) گفت: این دفتر خدمات طبقهبندی را برای تعدادی از کشتیهای ایرانی ارائه میکند. بنابر اعلام پایگاه اینترنتی این شرکت، شرکت ثبت کشتیرانی کره، در حال حاضر مسؤول بررسی ایمنی هفت تانکر است.
بر اساس این گزارش، انجمن طبقهبندی چین (CCS) نیز وظیفه بررسی ایمنی برخی از نفتکشهای متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران را برعهده دارد.
یکی از مقامات شرکت ملی نفتکش ایران با تأیید محدودیت اعمال شدهاز جانب مؤسسات ردهبندی اروپایی گفت: شرکت ملی نفتکش ایران اطمینان دارد که کشتیهایش شرکتهایی را برای ارزیابی ایمنی خود خواهند یافت.
وی افزود: «من تصور نمیکنم که ما در رابطه با ردهندی مشکل خاصی داشته باشیم».
در همین حال، یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا گفت: تحریم نفتی اتحادیه اروپا شامل خدمات ردهبندی نمیشود. شرکت ملی نفتکش ایران در حال حاضر مشمول تحریمها نیست.
آندرس ولز، یک وکیل متخصص در امور دریایی، گفت: « این کاملا امکانپذیر است که فشارهای سیاسی بر انجمنهای ردهندی وارد شده باشد».
برخی مؤسسات ردهبندی می گویند فشارهای سیاسی از جانب گروههای فشار داخل آمریکا آنها را ناگزیر از اتخاذ تصمیمات محدودیتزا برای ایران کرده است.
به نظر میرسد در صورت تشدید تحریمها و فشارهای سیاسی حتی مؤسسات ردهبندی آسیایی نیز ممکن است از همکاری با ایران صرف نظر کنند.
سخنگوی مؤسسه ردهبندی کره جنوبی (KR) در این زمینه گفت: این مؤسسه «به بررسی وضعیت ایران ادامه میدهد و به دقت از تمام موازین بینالمللی تبعیت میکند.... سیاست ما تبعیت از تمام قوانین بینالمللی مربوط به ایران است».
این در حالی است که بازارهای نفت، به کاهش صادرات نفت خام ایران عکسالعمل چندانی نشان نمیدهند. تجار نفتی در بازار لندن بیش از همه بر بحران بدهی در اروپا متمرکز شدهاند، به نحوی که در نتیجه این تحولات، بهای نفت برنت در ماههای اخیر حدود 35 دلار کاهش یافته و به بشکهای حدود 90 دلار رسیده است. تنها در طی هفته گذشته بهای نفت با 7 درصد کاهش قیمت مواجه بوده است.
با این وجود، برخی از تحلیلگران معتقدند مشکلاتی نظیر آنچه ایران برای صدور نفت خود به کشورهای دیگر با آنها مواجه است، احتمالا تأثیر خود را در نیمه دوم امسال در بازار بر جای خواهد گذاشت.
بانک انگلیسی بارکلیز هشدار داد که «عدم قطعیت در مورد عرضه نفت ایران موجب کاهش میزان واقعی تولید نفت اعضای اوپک» به کمتر از میزان نیاز بازار خواهد شد.
بارکلیز در گزارش دیگری خاطرنشان کرد: «موضوعاتی که روابط خارجی ایران را در بر گرفتهاند احتمالا در ادامه سال جاری قیمت ها را به میزان زیادی افزایش خواهد داد».